N Niklaspe skrev:
Är det tryckad syll i huset? Eller är det blindbottenbrädor och den där syllregeln i kryprunden bara? Isf är det ju lättare byta ut dessa. Om det är de som är luktsmittade. Men ger en bra fingervisning om det började lukta mer utan fläkten på.

Konstigt att det börjat lukta på 8 månader så pass mycket.
Vad jag kan se är det enbart krypgrund på bärlina samt vänster och högersidan om kåken, det finns en syllpapp mellan syllen och betongen!

Det är märkligt att det började lukta efter 8 månader överhuvudtaget, kliar ganska gött i huvudet.
 
I InsidersUnited skrev:
Man kan byta syllen inifrån, det gjorde den tidigare ägaren av mitt hus och den har ännu lägre utrymme än din, det är knappt att man kan vända sig om man ålat in.
Kan alltid hoppas det går, huset är tilläggsisolerat och man har lämnat kvar eternit bakom den "nya" fasaden.
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Jag tror (baserat på egna erfarenheter) att du har max luktintensitet vid en viss fuktighet. Är det torrare eller fuktigare minskar lukten. Jag skulle prova att köra avfuktaren på max några månader för att se om lukten avtar. Det tar tid att jobba ner fukthalten djupt in i konstruktionen.
När vi hade luktbesvär i våran tidigare grundläggning växlade lukten mycket med årstidsväxlingarna.
 
B Bjober skrev:
Jag tror (baserat på egna erfarenheter) att du har max luktintensitet vid en viss fuktighet. Är det torrare eller fuktigare minskar lukten. Jag skulle prova att köra avfuktaren på max några månader för att se om lukten avtar. Det tar tid att jobba ner fukthalten djupt in i konstruktionen.
När vi hade luktbesvär i våran tidigare grundläggning växlade lukten mycket med årstidsväxlingarna.
Jadu Bjober om så är fallet hade det ju varit magiskt. Jag ska ha hit en samma företag som kikade i krypgrunden innan vi gjorde alla arbeten nu på onsdag får vi se vad han säger. Han påstod att vid 12% RF i syllen så börjar den lukta redan...
 
D Davspa skrev:
Jadu Bjober om så är fallet hade det ju varit magiskt. Jag ska ha hit en samma företag som kikade i krypgrunden innan vi gjorde alla arbeten nu på onsdag får vi se vad han säger. Han påstod att vid 12% RF i syllen så börjar den lukta redan...
12% fuktkvot (inte RF) är ju lågt men jag tvivlar på att det är representativt för hela konstruktionen. Och tyvärr blir du nog inte luktfri utan sanering men jag hoppas du får en reducering som upplevs positivt.
 
B Bjober skrev:
12% fuktkvot (inte RF) är ju lågt men jag tvivlar på att det är representativt för hela konstruktionen. Och tyvärr blir du nog inte luktfri utan sanering men jag hoppas du får en reducering som upplevs positivt.
Sanering eller syllbyte?

Nej det var för det mesta 10% runt om, det är kortsida syd och norr som är problematisk. Drybox menar på att det blivit köldbryggor och därav lukten...
 
D Davspa skrev:
Kan alltid hoppas det går, huset är tilläggsisolerat och man har lämnat kvar eternit bakom den "nya" fasaden.
Då hoppas jag att du har en annan konstruktion än vad vi har, vår syll är inte alls åtkomlig inifrån krypgrunden:
Förenklad skiss av en konstruktion med betong, syll och golvspånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Davspa skrev:
Jadu Bjober om så är fallet hade det ju varit magiskt. Jag ska ha hit en samma företag som kikade i krypgrunden innan vi gjorde alla arbeten nu på onsdag får vi se vad han säger. Han påstod att vid 12% RF i syllen så börjar den lukta redan...
Problemet är att det inte slutar lukta bara för att fuktkvoten går ner. Har nedbrytningen av cuprinolen en gång börjat så slutar det inte.
 
Så här såg det ut utifrån:
Skadad husgrund, röta, mögel, isolering exponerad, reparationsbehov, grön impregnerad träbjälke, murbruk, vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
zarkov zarkov skrev:
Då hoppas jag att du har en annan konstruktion än vad vi har, vår syll är inte alls åtkomlig inifrån krypgrunden:
[bild]

Problemet är att det inte slutar lukta bara för att fuktkvoten går ner. Har nedbrytningen av cuprinolen en gång börjat så slutar det inte.
Zarkov har också förstått det som att när det väl börjat bryta ned så är det kört.
Bifogar bild på hur det ser ut.

Jag är fortsatt osäker på om det är syllen.

Har flera teorier;

* Syll, 10-12%, ev. nedbrytning påbörjad. Ska noteras att KPG aldrig överstigit 65%RF sedan installation, dock mäter den 2m från avfuktaren.
* Dränering, vet att det blivit stopp i ett rör på baksida som upptäcktes precis innan vintern slog till, dock slår det mot den delen som ligger på platta.
*Läckage i porslin rör, från grov entré går brunn in till krypgrund, läcker in vatten på plasten.
*Installation av armaturer på fasad vinter 2023, nya borrade hål ej täppta mellan vind och fasad.
*Vindskivor bytta 2023 höst, ev. felaktig montage och därav läckage
* Ny målad fasad 2023, färg har hamnat mellan tak och fasad och täpper luftspalt till vind
 
  • Teknisk ritning av väggkonstruktion med eternit, isolering, syll och dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Kan du inte krypa in och hyvla/stämma ut en bit av syllen och lägga i en tät burk. Luktar det i burken så vet du.

Ta en ren glasburk, plastburkar kan ibland lukta plast.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Kan du inte krypa in och hyvla/stämma ut en bit av syllen och lägga i en tät burk. Luktar det i burken så vet du.
Avvaktar tills tekniker varit här imorgon!
Har ingen riktig lucka i och med att tanken var att renovera tvättstugan och placera en ny ingång i andra hörnet. Ligger en ny trossbotten skiva och sen 10cm frigolit över som isolering just nu.
 
Jag passar på att förtydliga mitt tidigare inlägg. Att torka ut grunden kommer inte att ta bort lukten. Däremot kan luktintensiteten upplevas olika med varierande fukthalt. Det kan alltså upplevas mer lukt efter att fuktsänkande åtgärder satts in. Men sänker man fukthalten ytterligare ett snäpp kan luktintensiteten minska igen.
 
Uppdatering.

Från och med 2024-02-12;

Påbörjar återställning till tidigare utformning, detta för att det aldrig tidigare fanns problem i grunden. Såldes försöker jag med "reset" för att se om jag kan utesluta vad det är som sker.

Tagit bort cellplast + fogskum från ventilerna i grunden och öppnat upp överallt så det är åter till en traditionsenlig grund som är självventilerande.

Plasten ligger kvar på backen.

Krypgrundsavfuktaren av typ sorbption är avstängd.

Hitta en ram för gjutning kvar under plasten, tog bort denna, luktade på annan plats, väldigt intensiv lukt av ruttet och blött trä. Oklart om detta var objektet som skapat hysteri.

Tätat hela våningsplanet (1-plansvilla), tog loss alla lister och satte mjukfog mellan parkett/vägg.

Har i och med denna uppdatering gått 24h sedan alla moment blivit utförda. Luktar vad jag anser är surt. Frugan håller inte med, hon tycker det luktar blött och dött gräs fortsatt.

Hittade något intressant på plasten, oklart vart det kommer ifrån. Se bild.

Uppdaterar framöver med resultat.
 
  • Flexibel ventilationsslang i krökt position över vattenpöl och grus, med läckande kondens eller vätska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bjober skrev:
Jag passar på att förtydliga mitt tidigare inlägg. Att torka ut grunden kommer inte att ta bort lukten. Däremot kan luktintensiteten upplevas olika med varierande fukthalt. Det kan alltså upplevas mer lukt efter att fuktsänkande åtgärder satts in. Men sänker man fukthalten ytterligare ett snäpp kan luktintensiteten minska igen.
Det går inte ihop Bjober… Det hsr inte funnits ett problem i huset sedan det byggdes på sjöboten och vart en helt vanlig uteluftsventilerad grund. Inte ens dn gnutta mögel, samt att krypgrunden inte ens har inspekterats mer än 1 gång 2007 av troligtvis 2vvs som bytte rör efter läckage..

Jag tror snarare plasten och avfuktningen och sedan täppning av ventilerna har skapat det som nu blivit ett problem.

Jag önskar att jag aldrig rörde grunden, så himla onödigt jobb, pengar och nu eventuellt ännu mer pengar för att byta syllen…

Kommer aldrig lyssna på något företag som sysslar med ”fukt” igen. Rena jäkla lurendrejeriet. Samma företag som prompt ville att jag skulle sätta in grejerna säger nu att notan landar på 500.000.
 
Jag tackar och bokar er som tidigare skrivit i tråden och hjälpt till samt bollat idéer med mig!

Det slutade med att inte mindre än 3 företag, ovetandes om varandra, kom på besök.

Besiktningsman - fundersam, mätte syll och ville experimentera
Anticimex - linoleummatta, troligtvis inte syll
Fuktföretag - påstod att det var syll

Fuktföretaget var dom som sålde in idén om att nog ska du städa, plasta och sätta in avfuktare samt täta alla ventiler, sagt och gjort utförde jag ett resultat som heter duga.

8 månader senare börjar det som ni vet att lukta något…

Enbart Anticimex (sjukt nog med tanke omdöme kring företaget) tyckte sig känna att det luktade linoliummatta.

Jag lossa först några bräder under köket för att se om snickaren klantat till det rejält, det hade han dock inte. Matta var mycket riktigt borttagen här.

Då återstod bara den gamla sunkiga tvättstugan, delvis omgjord golvmässigt 2007 efter läckage i avloppsstammen.

Gav oss an att köra fullt ut och börja riva hela skiten rakt av, hittar inte mindre än 3 mattor. Linoleummatta låg dessutom under ?spånskivorna? Som man limmat fast den aktuella mattan vi faktiskt gick på. Det tog knappt 24h så var lukten borta efter jag rivit ur och demolerat tvättstugan.

Jag riktar ett varningsfinger till alla som direkt går på ”syllen”. Bara för att det är ”felaktigt” gjort med cuprinol, bör man utreda ordentligt. Speciellt om man inte känner en kemisklukt och fuktkvot inte överensstämmer med var den bör ligga på för att avge det farliga ämnet man pratar om… Hade vi betalat en hissnande summa på x antal 100.0000 och det ändå luktade hade man ju varit allt annat än glad.


Jag pratade med 2 grannar som har samma husmodell och leverantör, dom har inte rört sin grund och den är lika vacker som för 60+ år sedan när den byggdes, samma gäller min.

Slutet gott allt gott.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.