Har köpt hus och på balkongen finns det svarta prickar på räckena, som jag utgår ifrån är mögel. Vad kan man göra åt detta? Behandla med mögelmedel? Slipa och måla om? Eller måste man i värsta fall bygga om balkongen?

Detta är mitt första hus och har inte mycket koll än :)
 
Bild vore bra, oftast räcker vanlig mögeltvätt.
 
  • Gilla
Erik JS
  • Laddar…
Obehandlat trä utomhus får nästa alltid någon form av påväxt.
Tvätta träet, låt torka och måla ytan, kanske.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bild vore bra, oftast räcker vanlig mögeltvätt.
Ska prova med det. Har hört att det kan sitta djup dock och inte alltid så lätt att få bort. Även gjort lite research och läst artiklar om att man inte bara ska måla över det då färgen fungerar som bränsle åt sporerna.
 
Fast vad är det du vill åstadkomma? Ser det fult ut eller vill du förhindra spridning av "möglet" in i bostaden? Om det senare så kan du slappna av, det är inte riktigt så det fungerar.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast vad är det du vill åstadkomma? Ser det fult ut eller vill du förhindra spridning av "möglet" in i bostaden? Om det senare så kan du slappna av, det är inte riktigt så det fungerar.
Spridning är inget som oroar mig. Jag tycker mest det ser fult ut och träet på balkongen är rätt slitet.
 
vänta tills i vår och låt allt torka ordentligt och slipa och snygga till och måla om. Det som oftast föder mögel ibland är div oljor . Om man har det trärent och bara oljar alltså. Målar man allt så får man ju tänka på färgval dock. Blir det för tätt så ruttnar det ju istället.........
 
  • Gilla
Erik JS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.