Grafana är säkert bra om man lockas av en snygg yta. Jag kollar dock väldigt sällan på graferna då jag väljer att automatisera övervakningen inklusive övervakning av övervakningen... Så jag kollar mest för att se trender och att allt ser normalt ut. Den kan gå flera veckor eller månader utan jag kollar någon graf. Så Grafana har varit overkill för mina behov.
 
Gammal tråd men eftersom jag fick en del inspiration och tips från den så tänkte jag dela med mig av de formler jag laborerat fram för låg repsektive hög risk för mögel och som jag använder.

låg: 23*exp(-temp* 0.150)+75
hög: 21*exp(-6* 0.150)+83
 
R raolss skrev:
Gammal tråd men eftersom jag fick en del inspiration och tips från den så tänkte jag dela med mig av de formler jag laborerat fram för låg repsektive hög risk för mögel och som jag använder.

låg: 23*exp(-temp* 0.150)+75
hög: 21*exp(-6* 0.150)+83
Jag är inte helt med på hur "hög" är framräknad. Den blir ju alltid 91,5% rf. Men det kanske är tillräckligt höftat. För egen del slutade det med att jag räknade fram fram risknivåerna 0-5 baserat på approximeringar ur en kurva jag hittade i en rapport. Funktionerna för respektive risknivås rf-gräns är följande:

lim0 = 50/CurrentTemp+70
lim1 = 30/CurrentTemp+78
lim2 = 30/CurrentTemp+82
lim3 = 30/CurrentTemp+85
lim4 = 30/CurrentTemp+88
lim5 = 30/CurrentTemp+92

Det faller ut på detta vis (med din låg/hög längst till höger för jämförelse)

Tabell med temperatur och relativa fuktighetsvärden för olika risknivåer jämfört med låga och höga referensvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funktionerna har ju till främsta syfte att översätta temp+rf till något som går att förstå och för det ändamålet tror jag båda uppläggen funkar bra.
 
http://www.dpcalc.org
Där är svaret. Åldring, mögel och rost.
Formler och rådatan som används finns i javascriptet.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
[länk]
Där är svaret. Åldring, mögel och rost.
Formler och rådatan som används finns i javascriptet.
Hmm, jag testade att försöka följa några tidskurvor från mitt urspringliga inlägg i den räknesnurran och jag tycker inte den träffade något vidare. Men å andra sidan så verkar sidan ju rikta in sig främst på folk som håller på med arkivering av dokument så det är kanske lite andra förutsättningar jämfört med byggmaterial.
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Hmm, jag testade att försöka följa några tidskurvor från mitt urspringliga inlägg i den räknesnurran och jag tycker inte den träffade något vidare. Men å andra sidan så verkar sidan ju rikta in sig främst på folk som håller på med arkivering av dokument så det är kanske lite andra förutsättningar jämfört med byggmaterial.
När jag hittade den för fem år sedan stod det om att bevara föremål på museum därav behovet att titta på inte bara mögel utan även korrosion och åldring av organiska material (trä).
Tycker inte kurvan verkar skilja sig nåt spektakulärt från "den gamla klassiska kurvan" som är kopierad i tiotals olika böcker och artiklar i ämnet.
Diagram som visar dagar till mögelbildning vid olika temperaturer och luftfuktigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag styr förresten avfuktaren i garaget efter EMC och inte relativ fuktighet. Skiljer inte jättemycket men ändå.
 
  • Gilla
Bostic
  • Laddar…
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Jag är inte helt med på hur "hög" är framräknad. Den blir ju alltid 91,5% rf. Men det kanske är tillräckligt höftat. För egen del slutade det med att jag räknade fram fram risknivåerna 0-5 baserat på approximeringar ur en kurva jag hittade i en rapport. Funktionerna för respektive risknivås rf-gräns är följande:

lim0 = 50/CurrentTemp+70
lim1 = 30/CurrentTemp+78
lim2 = 30/CurrentTemp+82
lim3 = 30/CurrentTemp+85
lim4 = 30/CurrentTemp+88
lim5 = 30/CurrentTemp+92

Det faller ut på detta vis (med din låg/hög längst till höger för jämförelse)

[bild]

Funktionerna har ju till främsta syfte att översätta temp+rf till något som går att förstå och för det ändamålet tror jag båda uppläggen funkar bra.
Sorry, glömde byta ut ett faktiskt värde mot "temperatur"

hög: 21*exp(-temp* 0.150)+83
 
Ursäkta en kanske dum fråga, med vad använder man dessa formler till, och i vilka sammanhang?
Och där finns ju ingen tidsfaktor, eller?

Själv förlitar jag mig på detta diagram, som jag tycker ser trevligt ut:
Färgdiagram med zoner för mögelrisk beroende på relativ luftfuktighet och temperatur utan tidsaxel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har lagt in matriserna för mögel och rost i automationssystemet för huset.
Avfuktaren i garaget styrs efter rostrisk, för vinden på hus o garage är det bara larm och logg.
 
Med hjälp av inläggen i denna tråd har jag skapat en "custom component" till Home Assistant som jag använder till att styra avfuktaren i min krypgrund. Den finns i HACS och ni hittar den på https://github.com/Strixx76/mold_risk_index om någon är intresserad och använder Home Assistant.
 
  • Gilla
clobar och 5 till
  • Laddar…
Gjorde en enkel function node för node red baserat på lösningarna i tråden ovan.

[{"id":"434d0c455d391945","type":"function","z":"b575b7d996f7a133","name":"Calculate Risk of Mold","func":"\n/* \n input: msg.payload.temperature and msg.payload.humidity \n output: msg.payload added with:\n info: text\n risk : riske-level, 0-3 \n \n If missing indata, risk-level will be -1.\n\n*/\nfunction limit1(temp) { return 20 * Math.exp(-temp * 0.15) + 73 };\nfunction limit2(temp) { return 17 * Math.exp(-temp * 0.11) + 80 };\nfunction limit3(temp) {return 15 * Math.exp(-temp * 0.10) + 85};\n\nlet humidity = msg.payload.humidity;\nlet temperature = msg.payload.temperature;\nlet risk = 0;\nlet info = \"No risk for mold\";\nlet color = \"green\";\n\nif (!humidity || !temperature) {\n color = \"red\";\n info = \"Missing data\";\n risk = -1;\n node.warn(\"Missing data\");\n} else if (humidity > limit3(temperature)) {\n info = \"Mold will start grow in less than 4 weeks\";\n risk = 3\n color = \"red\";\n} else if (humidity > limit2(temperature)) {\n info = \"Mold will start grow in 4 to 8 weeks\";\n risk = 2\n color = \"red\";\n} else if (humidity > limit2(temperature)) {\n info = \"Mold will start after 8 weeks or more\";\n risk = 1;\n color = \"yellow\";\n}\nmsg.payload.info = info;\nmsg.payload.risk = risk;\nnode.status ({ fill: color, shape: \"dot\", text: info });\nreturn msg;","outputs":1,"timeout":0,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":440,"y":180,"wires":[["da7c25038a168ea5"]]}]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.