Hej,

Borrat 9 mm hål enligt manualen. Givaren går igenom men den svarta gumminippeln går ju inte in utan risk för att skava sönder den vita kabeln mot hålets kanter. Tryckt hårt men den går inte in. Vågar inte ta i med våld. Provat smörja men hjälper inte.

Hur i h*lvete har Östberg tänkt sig att man ska få in den där nippeln utan risk för att förstöra givaren?
 
  • Närbild på en stålgryta med lockhandtaget i fokus och en oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske missuppfattar dig, men det är en gummigenomföring som sitter på kabeln. Den ska pressas fast i hålet, plåten ska sitta i den "grunda" delen på genomföringen.
Pressa dit den försiktigt med ex. en skruvmejsel.
 
E etompau skrev:
Kanske missuppfattar dig, men det är en gummigenomföring som sitter på kabeln. Den ska pressas fast i hålet, plåten ska sitta i den "grunda" delen på genomföringen.
Pressa dit den försiktigt med ex. en skruvmejsel.
Precis. Den där svarta nippeln med skarven ska tryckas in genom hålet så att hålet kanter hamnar där jag dragit röda linjer. Korrekt? Går ju omöjligt in även om ja lägger tryck med mejsel ..
 
  • Tamburin med närbild på slagyta och grepp; markerade områden syns, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Precis. Den där svarta nippeln med skarven ska tryckas in genom hålet så att hålet kanter hamnar där jag dragit röda linjer. Korrekt? Går ju omöjligt in även om ja lägger tryck med mejsel ..
Går det inte "böja" kanterna med en liten skruvmejsel så den går in ?
Den ska ju sitta tätt i slutändan, därav att det är tajt.
 
Ja det är korrekt.
Kolla mått på hål och diametern över bussningen, borde stämma tycker jag.
Det ska vara lite trång passning för att det ska bli en tät genomföring. Annars fila lite på hålet, det kan inte vara många millimeter som behövs.
 
Saliv. Funkar alltid när det är trångt.
 
Nu gick den in. Vidgade hålet något med samma borr. Trädde på nippeln som man gör när man lägger gummidäck på fälg. Det var ju knappast smidigt oavsett. Men tack för tipsen.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.