Köpte en Xiaomi 1S elspark på black week, min tanke är att sommartid kunna ta den på pendeltåget för att åka till jobbet. Har jättenära pendeltåget här hemma, men har trassliga bussar "på jobbsidan" (hade det vart omvänt hade jag cyklat) - att parkera en cykel vid pendeltåget på jobbet som står där nätter och helger har folk provat men de blir sällan långlivade. De få gånger jag åkt pendeltåg har det ofta strulat med bussen i nåndera riktning så man missat tåget eller i värsta fall missat bussen (och den sista går kl 9, sen väntar en 30 minuters promenad). Men har provat att åka tåg, och åker man på lite off-tider så kan man nyttja tiden med att jobba på tåget (och vi verkar få krav på att vara inne på jobbet 2ggr/vecka men inte att det kommer vara lika strikt 9-16 som förut).

Men, på jobbet kommer jag inte kunna ta in sparken (tror jag) utan måste ställa den i cykelställ, finns ett par olika men det som är närmast där jag har mitt kontor är antingen med tak men "utanför" området, eller ett utan tak "innanför" en låst grind. Längre bort finns ett cykelställ som är under tak och innanför grind, men det tar mig minst 5 minuter extra att stå där. Tanken är ju att vinna tid (och åka billigare än tull+bilkostnad, plus att det är bättre för miljön), så minutrar är värdefulla...

Om inte detta funkar är det kul och praktiskt med en elspark till andra användningsområden Men för att funka skulle jag då behöva lösa parkeringen dagtid. Som jag förstår tål inte sparken att stå i regn. Det finns heller inget vettigt sätt att låsa fast den som jag kan se. Vet jag att det är skitväder på G kommer jag åka bil.

Funkar en "vattentät" tygväska att lägga den i, sen låsa fast den innanför grinden? Eller finns det lås som är bra nog att ha den utanför grind men under tak?

Regeln att man inte får ta in "åkbara saker" är nog rätt hård, för jag har förstått den kom till när nån åkte på nåt eldrivet inne på området och skadade sig, vilket då blir en arbetsplatsolycka. Jag tror heller inte man av brandskäl vill folk ska ladda. Kanske är det OK om man bär in en väska med spark och lovar inte åka eller ladda, men det kan vara nån regel som stoppar och gör att vakten kommer krångla. Funkar sättet att åka till jobbet kan man kanske tjata sig till att se sätter ett tak på cykelstället bakom den låsta grinden. Tror fler tänkt denna tanke med pendeltåget och dess brist med bussanslutning...
 
Hur gick det för dig? Fick du smuggla in din spark?
 
P Perplexus skrev:
Hur gick det för dig? Fick du smuggla in din spark?
Jag har bara använt den till jobbet ett par tre gånger, inte smugglat in den utan ställt den i ett låst rum vid receptionen. Men sett att andra ställer i cykelställ. Dock har jag inte listat ut nåt bra lås och vet heller inte om de tål om det börjar ösregna om de inte står under tak...

Det som jag använt sparken till är att ta med på tåget och åka sista biten när jag ska nån annanstans än jobbet, samt att ta med i bilen om jag tex ska lämna på verkstan eller jag ska hem tidigare än frun. Mycket smidigare än att ta med en hel cykel, eftersom spark går in i bagaget...
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.