Många tycker att ska man satsa på larm ska man göra det ordentligt eller inte alls. Ni behöver inte svara här.

Jag vill ha ett för mig anpassat larm, som jag tror funkar för mina behov, så upplys mig gärna om produkter :)

Söker ett trådlöst GSM-baserat larm (för uppringning) som inte behöver vara utbyggbart i all oändlighet. Två rörelsedeckare, två brandvarnare och ett par dörrkontakter räcker. Inga väktarutryckningar.

Jag har hittat varianter på ett larm för ca. 2000kr bland annat här: http://www.vikinglarm.se/ som verkar ha allt jag önskar men
det ligger på gamla frekvensen 433mhz.
Vore det inte för att det ligger på den frekvensen är det alltså väldigt bra pris om det funkar.

Så vad är risken med gamla frekvensen? Ska man inte ha extrem otur om nåt stör larmet?
Nya decttelefoner går ju inte på den frekvensen.

Och om nån vet ett motsvarande larm på 868mhz för säg omkring 3000kr, meddela gärna mig. Men det vore som sagt intressant att veta om det verkligen är idioti att klippa till på gamla frekvensen.
 
Perfekt välj den, då.

skit i frekvensen.

Bor du på landet så finns det inget som kan störa.
Men bor du mitt i centrala stockholm, brevid spårvagn, tunnelbana, bussar,trödlösa överfallslarm, trådlösa ringklockor, billarm, komradio. då fungerar det också bra.

Så kör på det larmet för 2000 kr
 
el_richard skrev:
Perfekt välj den, då.

skit i frekvensen.

Bor du på landet så finns det inget som kan störa.
Men bor du mitt i centrala stockholm, brevid spårvagn, tunnelbana, bussar,trödlösa överfallslarm, trådlösa ringklockor, billarm, komradio. då fungerar det också bra.

Så kör på det larmet för 2000 kr
Hej Richard,

Du är helt seriös va, du skriver att det funkar bra även i centrala Sthlm alltså?
Jag bor ute på landet, har bra avstånd till grannarna, och jag känner inte till vad som går på samma frekvenser.
Får för mig det skulle funka fint då??
 
Japp seriös, du skulle inte ha några problem överhuvu taget..
 
japp helt seriös, jag ser inga problem med det larmet.

Mycket för pengarna.

Annars kostar bara central apparten mellan 1500 till 3000 för "proffs" larm.

Beror helt på vad larmet skall göra.

Men oftast ska larmet skicka en signal när en dörr öppnas eller om en person går i ett rum.
Det klarar man att bygga i hop med några relän och en siren.

Skriv gärna hur det blev , och vad du tyckte om larmet.

/Lycka till
 
Det verkar väldigt billigt, men om du anser dig ha råd att chansa så slå till. Det lär ju inte hålla högsta kvalitet för den summan pengar men förhoppningsvis funkar det tillfredsställande. Är det skräp så är det ju inte så värst mycket pengar i sjön.
Jag menar sämre köp har man ju lätt gjort (om det nu skulle vara ett dåligt larm), den första digitalkameran för 5000 spänn som knappt användes då det endast gick att ta 50 bilder på en batteriuppsättning och systemkamerorna lockade.... Tjock-TV:n som köptes för 12000 för 3 år sedan är påväg bort...
Jag tycker att du kan slå till och köpa, förhoppningsvis (och med största sannolikhet) så får du ingen påhälsning det närmsta året och då är ju larmet betalt (med ett väktaranslutet larm hade de pengarna varit förbrukade redan...).

Vi har faktiskt inte haft problem med störningar av larmet (433 MHz), med pendeltåg och bussar runt knuten. Har dock kopplat ur sabotageskyddet (mot radioutstörning) då jag känner mig lite nojig.

/Nuno (med semi-budget GSM-larm för 9000:)
 
Mmm...jag kommer köpa det där garanterat. Det får vara läropengar om det är uselt. Fortsättning följer alltså!

Apropå sämre köp, jag köpte den första Canon Ixus digitalkameran, som var världens minsta digitalkamera när den kom.
Kostade 8995kr på Expert, men en kompis var på jobbresa i Shanghai och där kostade den "bara" 5000kr.
2.1 megapixel.
Tror jag fick 900kr för den när jag sålde den häromåret.
 
Angående 433mhz så finns det vissa enheter som tex trådlös bildöverföring, skicka-fjärrkontrollssignalen-til- ett-annat rum-mojänger som KAN, jag säger KAN, störa.

Jag har själv ett larm på 433mhz (ett JA60 Comfort ) som jag mycket varmt kan rekomendera. Det ligger nog en 1000kr upp men fördelen är att det finns massa återförsäljare av det (bland annat så finns det på Bauhaus, inte så billigt där men det finns)

Jag bor i Göteborg och har aldrig haft problem med någon signal som stör.

/Martin
 
Tror inte du kan få JA60 med GSM (har själv JA63 vilket kostar omkring 7000 med en PIR och 1 magnet+lite lull-lull) med alla de tillbehör som gluecifer vill ha för bara en tusenlapp mer... En PIR ligger på över 500:-, en rökdetektor ligger på över 700:-, magnetkontakt för 450:-.... Skulle tippa att du hamnar runt 8000 med gluecifers "kravspec." och närmare 10000 om du inkluderar de man får med från vikinglarm.
 
8000kr som är skillnaden, det räcker till en del...
 
Hmm är det sådan skillnad, Jag köpte min JA60 kit med GSM modul, 1 st rök, 2st PIR och 1 Magnet för ~3700kr i tyskland förra sommaren. Kanske var väldigt "Sondersangebot"
 
Hej,
Jag köpte larm från Vikinglarm. Bra service och snabb leverans MEN larmet åkte tillbaka.

Dom trådlösa fjärrisarna som används för att larma på resp. larma av var minst sagt opålitliga.
 
Hur var larmet om du bortser ifrån fjärrisarna?
Kan man larma av med kod i stället?
 
joni skrev:
Hej,
Jag köpte larm från Vikinglarm. Bra service och snabb leverans MEN larmet åkte tillbaka.

Dom trådlösa fjärrisarna som används för att larma på resp. larma av var minst sagt opålitliga.
Det låter som om dom funkade bara ibland? Du ville inte prova byta ut bara dom fjärrisarna då, eller kändes det som det verkligen var dålig kvalitet?
 
Hej!

Verkligen svårt detta med larm.
Som nu husägare fick jag "ärva" ett JA-60c, men har nu "nollat" det 3ggr utan att få den trådlösa keypaden(JA-60d) att funka.
Det går inte att skicka test signal till huvudenheten(slå larmkoden,fabrikskod) dock identifierar huvudenheten keypaden utan problem vid installation. Kanske är paj? Någon som vet om man måste "nolla" keypaden också för att få fram MasterCoden ifrån fabrik?

Ooopsss sorry lånar tråden lite, men som sagt jag funtar på att slänga skietn då jag inte kan lärma på/av ifrån den trådlösa keypaden, kanske ett vikinglarm i stället?????

Men iövrigt tror jag att jag kan rekommendera detta larm verkar hyffsad kvalite.

//Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.