Jag känner till ett hus (villa) där det finns ett 230 V, jordat uttag i badrumet, som inte har någon jordfelsbrytare. Huset är mycket gammalt (mer än 100 år).

Nu undrar jag: Har det någonsin (för länge sedan), varit tillåtet att installera på detta sätt eller har detta alltid varit olagligt?
 
Vad jag vet har vanliga (ej sk rakuttag) uttag i badrum aldrig varit tillåtet innan det blev tillåtet i kombination med jordfelsbrytare. Men jag vet inte allt! :D
 
Det har aldrig varet tillåtet, men jag har sett fall där en vanlig toalett bygds om till badrum och man har behållet både det uttag samt den kulo som fans i rummet.
 
Misstänkte just det...

Nu till en följdfråga: Krävs behörighet för att byta ut det här uttaget till ett med inbyggd jordfelsbrytare eller räcker "nödig kännedom"?

Då husägaren har dålig ekonomi är jag rädd att det inte blir gjort alls...

Och hur ser man på själva ledningen om den får vara i ett badrum eller inte?
 
Har du nödig kännedom är det nog inga problem men är du det MINSTA tveksam tycker jag att du ska be om hjälp el i våtutrymmen kan vara mycket farligt.
Vet man inte hur dom olika kablarna "ser ut" och vart dom får användas kan det vara lite svårt att säkert säga, det finns ingen enkel "tummregel".
En flyttbar JFB ska man inte ha mer än tillfälligt och det pga. att den just är flyttbar, den har säkert blivet lånd till nått annat när den behödes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.