Tjenare!

Jag dränerade nyligen om huset med en firma. Huset står på en kulle av sand i princip så fyllnadsmassorna är bara sand. Jag fick jobbet inbokat på kort varsel så hade inte möjlighet att anlita firman till att lägga om plattorna.

Tänkte försöka fixa stenläggningen på egen hand. De har kört markvibrator på understa metern ungefär men inte de översta lagret, typ 80-90cm. Funderar på hur mycket jag kan räkna med att det sjunker undan när jag kör markvibratorn på det.

Sanden som ligger där nu är ju rätt porös så det är inte lönt att försöka gräva fram fast underlag. Tänkte om jag slapp gräva bort sand hade det varit fint. Sanden är ungefär i höjd med där jag vill ha plattorna, eventuellt något lägre. Kan det sjunka så mycket som 15 cm?

Ska ha hit lite kompisar nästa helg som ska hjälpa mig så vill hinna planera så mycket som det går. Så jag kan utnyttja deras hjälp till fullo.
 
Nej, inte troligt.
Däremot kommer marken som just varit uppgrävd att långsamt sjunka under närmsta året (ev. åren), beroende på hur väl packat det blev vid återfyllnad samt grävdjup.
 
Sand & naturgrus (rund fraktion), packar sig själv då inget i fraktionen/stenen låser i varann & tyngdlagen existerar.

Har svårt att tro att precis hela jobbet dom utförde var i 100% sand, så troligtvis får du små små sättningar på vissa ställen, men inte på andra.

Man kan vattna rejält över ytorna med någon dags mellanrum, för att påskynda ev sättningar.

MvH Jawen
 
Med jord/lera tar det 1-2 år för marken att sätta sig, borde gå snabbare med sand.
Vad är det för stenläggning du vill göra? En rad runt huset eller en biluppfart?
Är det ett alternativ att lägga ett lager makadam som du även kan ha som underlag för stenläggningen nästa år?
 
O Odi et Amo skrev:
lägga ett lager makadam
Han tjänar ingenting vad gäller det lite djupare skiktet med att lägga på makadam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.