8 881 läst · 60 svar
9k läst
60 svar
Snabbladdningstråden
Enda teslastationen på min rutt ligger flera kilometer från motorvägen och kostar 5:75 så inte värt omvägen vid en liten påfyllning. Men om jag kör en annan rutt och behöver ladda i framtiden (inte troligt) så skall jag absolut prova tesla!Attitudeswe skrev:
Det är som sagt första gången jag laddar. Tidigare har jag istället anpassat hastigheten och oftast kommit fram med 2-6% kvar. Är inte så rädd för kö, däremot är det ju surt om man står ödsligt med bara några % och så är det laddkö, eller trasig laddare
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 377 inlägg
ChargeFinder – betalversion med carplay
Att man har nytta av ChargeFinder när man kör långt och behöver snabbladda har vi redan fastställt. Nu har det kommit en betalversion för 29 kr/mån där den i mitt tycke stora grejen är att det finns en carplay-app (och motsvarande android).
Om man som jag någon gång suttit själv i bilen och pillat på ChargeFinderappen för att se om det ser fullt eller ledigt ut på nästa ställe är det här en ren fråga om trafiksäkerhet. Bara att slanta upp och se glad ut.
Vad får man då? En app som kan visa laddarna i tur och ordning längs en förutbestämd rutt. Rutten måste läggas in på telefonen, på bilskärmen kan man bara visa den. Allt eftersom en laddare passeras släcks den från listan. I listläget ser man laddarens namn, maxeffekt och antal platser. Vill man veta hur många laddare som är lediga måste man klicka sig vidare. Likaså om man vill veta pris.
Bra nog? Nja. Listan som sådan funkar bättre än jag hade trott, men bygger på en försvarlig mäng förkunskap. Att UFC – EON i Nyköping var McDonalds var inte direkt intuitivt, där hade en kartbild hjälpt. Likaså skulle jag uppskatta att se antal lediga platser utan att klicka vidare. X/4 säger oerhört mycket mer än 4. Likaså borde man kunna få in någon form av pris (ett lägsta pris kanske) direkt på listvyn.
Men det är en carplayapp i vilken man enkelt och säkert i realtid kan se tillgängliga laddare längs rutten man följer. Det är ett stort steg framåt till att börja med.
Att man har nytta av ChargeFinder när man kör långt och behöver snabbladda har vi redan fastställt. Nu har det kommit en betalversion för 29 kr/mån där den i mitt tycke stora grejen är att det finns en carplay-app (och motsvarande android).
Om man som jag någon gång suttit själv i bilen och pillat på ChargeFinderappen för att se om det ser fullt eller ledigt ut på nästa ställe är det här en ren fråga om trafiksäkerhet. Bara att slanta upp och se glad ut.
Vad får man då? En app som kan visa laddarna i tur och ordning längs en förutbestämd rutt. Rutten måste läggas in på telefonen, på bilskärmen kan man bara visa den. Allt eftersom en laddare passeras släcks den från listan. I listläget ser man laddarens namn, maxeffekt och antal platser. Vill man veta hur många laddare som är lediga måste man klicka sig vidare. Likaså om man vill veta pris.
Bra nog? Nja. Listan som sådan funkar bättre än jag hade trott, men bygger på en försvarlig mäng förkunskap. Att UFC – EON i Nyköping var McDonalds var inte direkt intuitivt, där hade en kartbild hjälpt. Likaså skulle jag uppskatta att se antal lediga platser utan att klicka vidare. X/4 säger oerhört mycket mer än 4. Likaså borde man kunna få in någon form av pris (ett lägsta pris kanske) direkt på listvyn.
Men det är en carplayapp i vilken man enkelt och säkert i realtid kan se tillgängliga laddare längs rutten man följer. Det är ett stort steg framåt till att börja med.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 377 inlägg
Hastighet går bra att filtrera på (som det även gör på gratisversionen). Pris går inte att filtrera på.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 855 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 855 inlägg
Du som kör ID4, har du laddat ner WeCharge-appen till infotainmentsystemet? Där får man information om lediga platser på ett ganska överskådligt sätt tyckte jag när jag åkte i kollegans bil.Nötegårdsgubben skrev:ChargeFinder – betalversion med carplay
Att man har nytta av ChargeFinder när man kör långt och behöver snabbladda har vi redan fastställt. Nu har det kommit en betalversion för 29 kr/mån där den i mitt tycke stora grejen är att det finns en carplay-app (och motsvarande android).
Om man som jag någon gång suttit själv i bilen och pillat på ChargeFinderappen för att se om det ser fullt eller ledigt ut på nästa ställe är det här en ren fråga om trafiksäkerhet. Bara att slanta upp och se glad ut.
Vad får man då? En app som kan visa laddarna i tur och ordning längs en förutbestämd rutt. Rutten måste läggas in på telefonen, på bilskärmen kan man bara visa den. Allt eftersom en laddare passeras släcks den från listan. I listläget ser man laddarens namn, maxeffekt och antal platser. Vill man veta hur många laddare som är lediga måste man klicka sig vidare. Likaså om man vill veta pris.
Bra nog? Nja. Listan som sådan funkar bättre än jag hade trott, men bygger på en försvarlig mäng förkunskap. Att UFC – EON i Nyköping var McDonalds var inte direkt intuitivt, där hade en kartbild hjälpt. Likaså skulle jag uppskatta att se antal lediga platser utan att klicka vidare. X/4 säger oerhört mycket mer än 4. Likaså borde man kunna få in någon form av pris (ett lägsta pris kanske) direkt på listvyn.
Men det är en carplayapp i vilken man enkelt och säkert i realtid kan se tillgängliga laddare längs rutten man följer. Det är ett stort steg framåt till att börja med.
Edit: den hade lite svårt med Teslas laddare, men det vet jag inte om det bara var då, eller om det ligger något groll bakom.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 377 inlägg
Nej, jag använder väldigt lite av VW:s eget system, utan kör helst via Carplay. Så jag har inte ens testat, nej.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Hur integrerade är apparna mot bilarna i övrigt?
Startar den förvärmning av batteriet om du navigerar till en snabbladdare?
Utan stöd för det förstår jag om det går långsamt att ladda för vissa bilmodeller.
Startar den förvärmning av batteriet om du navigerar till en snabbladdare?
Utan stöd för det förstår jag om det går långsamt att ladda för vissa bilmodeller.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 377 inlägg
Det är inte alls integrerat.
Jag är dock ingen vän av bilarnas enkla navigering där de bara utifrån bilens behov (och egna samarbeten) föreslår lämpliga laddare. Det passar sällan särskilt bra.
Jag har ofta behov att ladda runt Nyköping när jag kommer söderifrån på E4, så säg ett fönster Norrköping–Nyköping. Stavsjö kan vara trevligt då, bra krog, möjlighet att rasta barn och hundar – det har lite av varje. Men det ligger också helt jävla off mitt i Kolmården.
Att då kunna förutse efterfrågetrycket relativt väl är mycket värt om man vill kunna undvika eventuella köer, vare sig de är tio eller 45 minuter.
Det hjälper ChargeFinder till med.
Jag är dock ingen vän av bilarnas enkla navigering där de bara utifrån bilens behov (och egna samarbeten) föreslår lämpliga laddare. Det passar sällan särskilt bra.
Jag har ofta behov att ladda runt Nyköping när jag kommer söderifrån på E4, så säg ett fönster Norrköping–Nyköping. Stavsjö kan vara trevligt då, bra krog, möjlighet att rasta barn och hundar – det har lite av varje. Men det ligger också helt jävla off mitt i Kolmården.
Att då kunna förutse efterfrågetrycket relativt väl är mycket värt om man vill kunna undvika eventuella köer, vare sig de är tio eller 45 minuter.
Det hjälper ChargeFinder till med.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 480 inlägg
Känns spontant som att det är för liten uppsida för den "höga" avgiften. Kanske dom bör satsa på att istället bli en integrerad serviceprovider till bilens inbyggda ruttplanering?Nötegårdsgubben skrev:ChargeFinder – betalversion med carplay
Att man har nytta av ChargeFinder när man kör långt och behöver snabbladda har vi redan fastställt. Nu har det kommit en betalversion för 29 kr/mån där den i mitt tycke stora grejen är att det finns en carplay-app (och motsvarande android).
Om man som jag någon gång suttit själv i bilen och pillat på ChargeFinderappen för att se om det ser fullt eller ledigt ut på nästa ställe är det här en ren fråga om trafiksäkerhet. Bara att slanta upp och se glad ut.
Vad får man då? En app som kan visa laddarna i tur och ordning längs en förutbestämd rutt. Rutten måste läggas in på telefonen, på bilskärmen kan man bara visa den. Allt eftersom en laddare passeras släcks den från listan. I listläget ser man laddarens namn, maxeffekt och antal platser. Vill man veta hur många laddare som är lediga måste man klicka sig vidare. Likaså om man vill veta pris.
Bra nog? Nja. Listan som sådan funkar bättre än jag hade trott, men bygger på en försvarlig mäng förkunskap. Att UFC – EON i Nyköping var McDonalds var inte direkt intuitivt, där hade en kartbild hjälpt. Likaså skulle jag uppskatta att se antal lediga platser utan att klicka vidare. X/4 säger oerhört mycket mer än 4. Likaså borde man kunna få in någon form av pris (ett lägsta pris kanske) direkt på listvyn.
Men det är en carplayapp i vilken man enkelt och säkert i realtid kan se tillgängliga laddare längs rutten man följer. Det är ett stort steg framåt till att börja med.
Slå ihop ABRP, chargefinder och visa allt det du listar
- Tillgängliga laddare och av totalt antal
- effekt, filterera på lägsta effekt för förslag men se övriga i nödfall
- pris, filtrera på pris
- Prisgaranti och betalning (helst via plug & charge) genom appen dvs. sluta bry dig om pris för att det är förutbestämt av chargefinder som inte tar någon månadsavgift utan allt sker som att ta del av kakan vid laddning precis som bonus/kreditkortsavgiften.
- Visa tydligt vad som finns i närheten av laddaren. Promenadstråk, shopping, toalett, mat etc.
ABRP, eller snarare Iternio som driver och utvecklar ABRP, ägs sedan ifjol av Rivian.Johannes Carlsson skrev:
Så tveksamt att de skulle slås ihop.
För övrigt är de båda bra på varsin sak tycker jag, men båda också usla som allmän GPS.
ABRP är bra för att planera långa resor och ChargeFinder på att hitta främst lite mindre laddare. Samt inte minst se vilka kort/taggar som fungerar samt bäst pris.
Men efter att ha kört ett tag använder jag ABRP allt mindre, man blir bättre på att veta var man ska ladda själv. Inte minst planera körning på ett annat sätt.
Då har jag även testat köra ABRP med premium (1-2 gratismånader) och kopplad till OBDII.
Typ om det är kallt och jag kör på motorväg, vet jag det kommer krävas två laddningar innan jag är framme. Så då stannar jag och laddar lite kort första gången bara såpass att jag vet jag kommer till nästa stopp. Då jag kan tajma in laddning #2 med lunchen.
Kan rekommendera Nima's snabbladdare om man råkar passare det fåtalet stationer de har.
Verkar ha två i sthlm och tre ute i övriga landet.
Laddade på en sådan två ggr nu i veckan, bra fart och billigt. Billigare (4:50 / kWh) än på Tesla Supercharger med abb / Teslabil. Kanske ändrar sig till sommaren, laddade på Tesla för strax över 3:- i somras har jag för mig.
Kortbetalning (finns app om man vill men ej testat, samma pris oavsett hur man betalar).
Massor av lediga laddare, var helt ensam båda ggr jag laddade där.
Verkar ha två i sthlm och tre ute i övriga landet.
Laddade på en sådan två ggr nu i veckan, bra fart och billigt. Billigare (4:50 / kWh) än på Tesla Supercharger med abb / Teslabil. Kanske ändrar sig till sommaren, laddade på Tesla för strax över 3:- i somras har jag för mig.
Kortbetalning (finns app om man vill men ej testat, samma pris oavsett hur man betalar).
Massor av lediga laddare, var helt ensam båda ggr jag laddade där.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 480 inlägg
Så skönt med samma pris och inget krav på speciell anslutning etc. Som en frisk fläkt
Har aldrig laddat på Ionity, de har ju hutlöst listpris. Men ser att de nu tar 3:50 SEK / kWh om man har ett abb för 136:-/månad vilket gör det mer intressant.
Någon som regelbundet laddar på Ionity och ser hur det fungerar numera? Vet det varit mycket klagomål tidigare på trasiga laddare, köer osv. Men de som haft billigt pris där genom bilköp osv bör snart ha fasats ut så det kanske är mindre trångt nu?
Är Tesla member nu (115:-/månad) och tycker de har haft lite väl höga priser på slutet, de har gått från att ofta vara billigast (om man haft Tesla / varit medlem) till lite mediokert mellanmjölk.
Fördelen är ju infrastrukturen och antalet laddplatser på varje station. (Hänt 2ggr att jag undvikit en teslaladdare för det varit fullt, båda ggr under högtid, jul resp. påsk).
Någon som regelbundet laddar på Ionity och ser hur det fungerar numera? Vet det varit mycket klagomål tidigare på trasiga laddare, köer osv. Men de som haft billigt pris där genom bilköp osv bör snart ha fasats ut så det kanske är mindre trångt nu?
Är Tesla member nu (115:-/månad) och tycker de har haft lite väl höga priser på slutet, de har gått från att ofta vara billigast (om man haft Tesla / varit medlem) till lite mediokert mellanmjölk.
Fördelen är ju infrastrukturen och antalet laddplatser på varje station. (Hänt 2ggr att jag undvikit en teslaladdare för det varit fullt, båda ggr under högtid, jul resp. påsk).
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Har kört Ionity i två år då jag fick gratis laddning med Mercedes. Det kan vara mycket kö på populära ställen när det är restider, typ semester, lov etc. Men helt ok tillgänglighet och inte allt för mycket strul senaste året.
Körde till Prag ifjol och laddade bara Ionity.
Körde till Prag ifjol och laddade bara Ionity.