Hej

Jag har hittat vårt drömhus o mannen hade varit med på köpet om han hade kunnat bygga dubbelgarage.

Det är ett enkelgarage där idag men det ligger inte så långt från huset o mannen säger att det finns regler för att det ska vara 5m mellan hus o garage? Vissa har ju garage ihop yggt med hus?

Antar att det är kört men om någon har något tips så skulle jag hoppas högt 🌷
 
Vad säger detaljplanen?
 
F Falle86 skrev:
Vad säger detaljplanen?
Hur ser jag detaljplanen? Mannen säger att det är 4 m från huvudbyggnad?
 
E Ellinor Hellquist80 skrev:
Hur ser jag detaljplanen? Mannen säger att det är 4 m från huvudbyggnad?
Kontakta byggnadskontoret i kommunen.
 
  • Gilla
Ellinor Hellquist80
  • Laddar…
Det finns ett brandskydd mellan hus som kan vara mellan 0-8 m beroende på hur byggnaderna ser ut. Finns foto? Sen kan det också finnas krav på detaljplanen att de inte får sitta ihop men de reglerar inte avståndet.
 
  • Gilla
Ellinor Hellquist80
  • Laddar…
E Ellinor Hellquist80 skrev:
Hej

Jag har hittat vårt drömhus o mannen hade varit med på köpet om han hade kunnat bygga dubbelgarage.

Det är ett enkelgarage där idag men det ligger inte så långt från huset o mannen säger att det finns regler för att det ska vara 5m mellan hus o garage? Vissa har ju garage ihop yggt med hus?

Antar att det är kört men om någon har något tips så skulle jag hoppas högt 🌷
Skulle gissa att det har med brandskyddet att gör. Då kan man bygga en brandvägg i den sidan som är mot huset. Har man inga fönster eller dörrar på den sidan så blir det marginellt dyrare.

Men hör med kommunens bygglovshandläggare, kan finnas andra saker som hindar i detaljplanen ect.
 
Den finns frågan om ni får bygga så mycket på er tomt. Med garaget kan det vara fullt redan så hör av er till kommunen så får de berätta. Har ni hittat något utanför detaljplanen så brukar det vara lättare.
 
  • Gilla
Ellinor Hellquist80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.