7 541 läst · 31 svar
8k läst
31 svar
Koka vatten på vedspis hela dagen, luftfuktighet?
Du kanske skulle använda täljstensblock på spisen istället eller köpa vanliga cementplattor 35x35cm för värmeutjämning.B BengtSpikar skrev:
https://www.byggmax.se/marksten-hel-grå-350x350x50mm
2-3 liter kan inte vara ett problem. Vi hänger upp en tvätt om dagen framför kakelugnen. Blir ju samma men under längre tid.
Jag hade inte vågat.
Klättra upp på vinden och kolla, finns risk för att vattnet letar sig dit.
Klättra upp på vinden och kolla, finns risk för att vattnet letar sig dit.
Medlem
· Stockholm
· 3 990 inlägg
Jag håller absolut med. Vi eldar kamin som huvudsaklig värmekälla och får väldigt torr luft inomhus. Lösningen blev två kastruller (utan lock) med vatten på kaminen och skillnaden blev markant. Mycket bättre luft i huset och ingen kondens på fönstren. Jag räknade på att det dunstar 3-4 liter vatten per dygn. För jämförelse svettas man normalt 4-5 dl per dygn.A AG A skrev:Du behöver absolut inte oroa dig. Jag kan garantera att din relativa luftfuktighet legat på högt 30% om du inte kokat vatten. Har man kamin, köksspis, eller även vattenfyllda element värmda med ved, olja eller pellets, så blir luften oerhört torr så här års. Dina 2-4 liter vatten gör bara gott. Men ska sanningen fram så skulle du sannolikt behöva koka dubbelt så mycket, för att få en bra inomhusluft.
Är det kallt kan inte luften hålla så mycket fukt. Därför blir det torrt inomhus om man vädrar och värmer upp utomhusluften. Men utomhus är det oftast en mycket hög relativ luftfuktighet på vintern. Så här har den varierat hemma hos mig i Nykvarn under februari.E Einh skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 927 inlägg
Värmeledningsförmågan för vatten är lägre än betong, dvs vatten isolerar mer än betong, så jag tror inte det är något problemWorkingclasshero skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Värmeledningsförmåga
Medlem
· Stockholm
· 3 990 inlägg
Spisar är gjorda för att lägga saker på. Kärl med vad vatten är en av de vanligaste sakerna. Ibland lägger man i kaffepulver i vattnet. Ibland salt, pepppar, buljong, grönsaker och kött också.Workingclasshero skrev:
Kärl med vatten har ju finessen att det är svårt att få dom speciellt mycket varmare än 100 grader.A AG A skrev:
Till skillnad från ett betongblock eller andra kreativa förslag.
Så har man en spis designad så den spricker om den blir varm (!?) så är en gryta med vatten rätt bra lösning
Medlem
· Stockholm
· 3 990 inlägg
Spisar är inte gjorda för att lägga saker på, de är gjorda för att ställa saker på med god värmeavledning.A AG A skrev:
Lägger du saker med dålig värmeavledning på så isolerar du överdelen på spisen och därmed kan den överhettas och spricka vid eldning.
Så om du förstår vad jag menar så kanske du kan dra in lite av dina mindre roliga påhopp som kan indikera att någon kan lägga saker på spisen ostraffat för att tjäna några ören.
Jämförelsen att täcka över ett element haltar lite, men det kanske ökar förståelsen för att isolera spisen med olika saker som man lägger ovanpå.
Men en fin täljstensbit på den svalare delen av spisplattorna borde fungera fint.
Den svalare delen brukar vara den som är längst från vedluckan om man har rätt drag.
/Workingclasshero