Vi har inrett råvinden till sovrum i vårat timmer-torp.
Taket är helt oisolerat för jag ville inte förlora takhöjd eller bygga in några mögelgömmor.
MEN...då slår det mig. Att taket visst är isolerat. Det är isolerat med över 1m snö.

Så då tänker jag, är inte isolering av tak eg något av en överdrift!?
1m snö borde isolera ohyggligt bra mot -20°C etc!?

Vi hade i vintras 28°C här uppe när vi skulle sova, och då var det -17°C ute.
Element uppe och kontinuerligt eldande i undervåningen gav bastu
värme här uppe. Vi fick skruva ner elementen.

Bara en anekdot i hur jag tror takisolering är rejält överskattat om det ligger 1m+ snö på taket.

Tankar om detta!? Mysigt sovrum, träbjälkar, kristallkrona, kista, vit katt, lantlig stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysigt, litet utrymme med sovplats, vit inredning, träbjälkar, fönster med gardiner och en korgstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Fungerar till nästa blidväder. När det sedan blir kallt utan snö på taket då far all värme åt kråkorna. Dessutom går betydande mängder värme åt till att smälta den understa snön som droppar och droppar vid takkanten.

Du är på fel spår. Så enkelt är det.
 
  • Gilla
BSOD och 7 till
  • Laddar…
M
Hur ofta ligger det 1m snö på taket?

Om folk bor på ishotellet i Jukkasjärvi, så är det därmed bevisat att isolering av hus är helt onödigt?
 
Man kan bo i ett tät och elda rejält i kaminen också. Har gjort det flera gånger och då kan man lätt ligga och mysa i kalsonger...

Skulle dock inte för en sekund inbilla mig att det på något sätt är ekonomiskt eller energieffektivt.

1m snö på taket innebär bara att du troligtvis har runt 0 grader på utsidan av taket. Inte -17 troligtvis. Väldigt enkel värmeledningsberäkning visar att det är klart sämre än om det även funnits isolering. Med kontinuerlig eldning är det ju förstås inte svårt att hålla det varmt inomhus, med bra isolering hade du inte behövt elda alls och ändå haft behaglig temperatur :)


Du kan jämföra det hela med att du i enbart regnställ gräver ner dig under en meter snö. Det är givetvis inte lika jävligt som att stå i samma regnställ ovanpå snön i -20 och snålblåst. Men det hade varit klart trevligare om du dessutom hade haft ett tjockt lager dunjacka och dunbyxor under regnstället.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R
Låter som en naturlig klimatvind, yttertak med utanpåliggande isolering.
 
Det verkar osannolikt att det kan ligga en meter snö där mer än något kortare tillfälle om det är 20+ grader på andra sidan och ingen isolering?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D
Cole123 Cole123 skrev:
Vi har inrett råvinden till sovrum i vårat timmer-torp.
Taket är helt oisolerat för jag ville inte förlora takhöjd eller bygga in några mögelgömmor.
MEN...då slår det mig. Att taket visst är isolerat. Det är isolerat med över 1m snö.

Så då tänker jag, är inte isolering av tak eg något av en överdrift!?
1m snö borde isolera ohyggligt bra mot -20°C etc!?

Vi hade i vintras 28°C här uppe när vi skulle sova, och då var det -17°C ute.
Element uppe och kontinuerligt eldande i undervåningen gav bastu
värme här uppe. Vi fick skruva ner elementen.

Bara en anekdot i hur jag tror takisolering är rejält överskattat om det ligger 1m+ snö på taket.

Tankar om detta!?[bild][bild]
Att snö isolerar bra vet väl alla men att säga att isoleringen är onödigt pga snön känns ju lite ogenomtänkt.
 
Blir myspys på sommaren…
 
  • Gilla
mattoys
  • Laddar…
Det märkliga är att du inte verkar få kondens, med tillhörade nmögel och rötskador.

Snön "isolerar" så att temperaturen på utsidan av taket blir 0 grader eller kallare. Snön/isen på utsidan håller som högst 0 grader. Sedan har du typ 20mm trä i taket, på insidan har du +20 grader luft. Din isolering består då av träskiktet. I princip så kommer du att ha nära noll på insidan av träet. Men värmer du rummet bra, och har bra cirkulation så håller det sig på låg temp där. Det förvånande är varför din fuktiga inomhusluft inte släpper ifrån sig sin fukt som kondens mot den kalla takytan.

Nu ser det väl ut på bilderna som du trots allt har lite mer trä, än bara råspont. Så troligen faller fukten ut i något mellanlager. Stor risk för mögel.
 
Det blir lite kondens i början när man värmer upp, men sen försvinner det.
Jag har lämnat timmerväggarna råa och jag upplever att de buffrar luftfuktigheten. De suger upp överskottsfukt.

Därtill har jag två torrbollar, men det blir aldrig nån vätska i de.

Huset står i soligt sluttande söderläge.

Nu bor jag inte här för jämnan, men blev väldigt överraskad av snöns isolerande effekt. Jag trodde aldrig vi skulle kunna sova i en råvind mitt i vargavintern.
 
Det fungerar bättre här uppe på sommaren. Det blir inte alls varmt.
Vilket jag själv inte förstår.
Jag gissar att det kraftiga tegeltaket har en kylande effekt. Hade vi haft plåttak hade nog värmen varit värre.

Har fönster ventiler i vardera husände så det blir korsdrag de emellan.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Skulle ni bo där hela tiden skulle du snabbt komma underfund med att du måste hugga oerhörda mängder ved. Det tar tid att hugga 60-70 kubikmeter. Tid som man kan sätta på annat.
 
Cole123 Cole123 skrev:
blev väldigt överraskad av snöns isolerande effekt.
JA den "isolerar" lite mot -30 gradig luft. Men du kommer att som varmast ha nollgradigt på den kalla sidan av taket. Har du +20 på insidan så har du en skillnad på 20 grader som driver ut värme genom trävirket. Någonstans på vägen, antingen direkt på insidan av träet, eller en bit in i träet "som isolering" kommer kondens att fällas ut. Men framförallt så är trä ganska uselt som isolering. Om vi antar 20mm virke, så motsvarar det ca 3mm glasull (osäker faktakälla). och snön måste leda ut värmen relativt raskt mot utsidan av snölagret. Annars åker temperaturen vid övergången från tak till snö upp över noll, och snön smälter.

Den tjocka snön hjälper till att hålla borta luft som kanske håller -25 grader. Så utan snön hade du haft en temperaturskillnad på bortåt 50 grader som driver ut värme.

Men även 20 grader skillnad med obefintlig isolering ger usel värmeekonomi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.