hejsan jag går i tankarna att införskaffa fjärrvärme till vårt sutteränghus men vet inte om det är mycket bättre än att skaffa en till llvp.
vi har en llvp på plan 2 som sitter ovanför trappan, som värmer på bra till plan 2 där finns även en braskamin som eldas på vintern.
dock har vi ingen värme till plan 1 vilket är entre plan.
vi har i dagsläget inga element eller vattenburen golvvärme så jag vet att det medför en del jobb om jag väljer att ansluta mig till fjärrvärme och innan tyckte jag det kändes okej men nu har fjärrvärme priset i min komun gått upp till 105 öre.
vad hade ni gjort om ni satt i min sits ?
 
  • Övergripande planritning av en bostad med uteplats, trädgård och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundritning av en våning som visar rumsfördelning, möblering och area i kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är installations-/anslutningskostnaden för fjärrvärmen?
Fasta årsavgiften?
Fjärrvärmecentralen håller ca 25-40 år.

Hur stor yta/volym av bostaden ska värmas?
Hur mycket varmvatten förbrukas det?
(Hur stor är energiförbrukningen för varmvattnet?)

Hur stor är energiförbrukningen från LLVPn?

En LLVP håller ca 5-15 år.
Vad kostar en LLVP i inköp?
Vad är installationskostnaden för en LLVP?
 
Spontant med avsaknaden av radiatorer så låter en LLVP som det bästa alternativet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Vart bor du? Scop beror mycket på vart man bor.

Oavsett så 105öre per kWh för fjärrvärmen är rätt dyrt. Om du har en scop på 3, så innebär ju det att du sparar pengar om el inkl. Elnät och skatt ligger under 3.15kr/kWh, och det är ju rätt många h varje år.

Jag tror det inte lönar sig med fjärrvärme. Sen är ju frågan om man kan acceptera det oljud som en LLVP medför, och om man accepterar buller i trädgården.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kan man lägga 13mm skiva för golvvärme ovanpå kakelplattor som redan ligger i plan 1 ? eller man ska ändå ha 25 eller 50mm ?
 
B BSOD skrev:
Vart bor du? Scop beror mycket på vart man bor.

Oavsett så 105öre per kWh för fjärrvärmen är rätt dyrt. Om du har en scop på 3, så innebär ju det att du sparar pengar om el inkl. Elnät och skatt ligger under 3.15kr/kWh, och det är ju rätt många h varje år.

Jag tror det inte lönar sig med fjärrvärme. Sen är ju frågan om man kan acceptera det oljud som en LLVP medför, och om man accepterar buller i trädgården.
Sällan man är i trädgården när värmepumpen går, om man inte kör den som AC.

Man sitter inte ute när det kallt. Är det på våren och den skulle behöva värma så kan man stänga av den då.
 
B
M mattoys skrev:
Sällan man är i trädgården när värmepumpen går, om man inte kör den som AC.

Man sitter inte ute när det kallt. Är det på våren och den skulle behöva värma så kan man stänga av den då.
Grannens sovrumsfönster är 3m bort. Vad vet jag. Bara att det är något man måste tänka lite på innan man köper den.

Jag störs inte själv av ljudet, men vet att det ibland är upphov till konflikter grannar emellan...
 
B BSOD skrev:
Grannens sovrumsfönster är 3m bort. Vad vet jag. Bara att det är något man måste tänka lite på innan man köper den.

Jag störs inte själv av ljudet, men vet att det ibland är upphov till konflikter grannar emellan...
Finns väl fler placeringar, går att ha rätt långa slangar också.
Man kan även ha den mer lite udda lösningen att vrida utedelen 90 grader så den inte blåser mot grannen.

Jag vet inte om jag missat var TS vill ha LV-pumpen. kan inte se något avstånd till grannens sovrum heller.
 
B
M mattoys skrev:
Finns väl fler placeringar, går att ha rätt långa slangar också.
Man kan även ha den mer lite udda lösningen att vrida utedelen 90 grader så den inte blåser mot grannen.

Jag vet inte om jag missat var TS vill ha LV-pumpen. kan inte se något avstånd till grannens sovrum heller.
Poängen är bara att man måste ta med det i tanken när man jämför LLVP och fjärrvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.