Har en innervägg enligt bild, den var innan renoveringen fylld med spån och sen var väggarna klädda med papp och råspånt.

Väggen är öppen upp mot vinden och det är bara ett lager tidningar och sedan är det spånisoleringen på i vindsgolvet. (Vinden är i övrigt inte isolerad)

Om jag inte vill fylla väggen med spån igen vad kan jag använda istället? Antar att glasull inte är nån bra idé för då behöver jag plasta väggen och det går inte bra ihop med spånen ovanför, är bara en sida av väggen öppen så kan inte plasta bägge sidor heller. Vilken isolering kan jag använda utan plast?

Om jag återfyller med spån, vad ska jag ha för papp innan jag sätter dit osb skivorna?
 
  • Schematisk bild av vindsutrymme med isolering, sågspån, tidningar och markering av två rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska du isolera? Är det inte lika varmt på båda sidor av väggen?
 
useless useless skrev:
Varför ska du isolera? Är det inte lika varmt på båda sidor av väggen?
För att få det lite mer ljudisolerat mellan sovrummen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ok. Då är det bara att välja lämpligt material. T ex stenull.
Någon plast behövs inte. Det är bara i ytterväggar för att förhindra kondens på grund av temperaturskillnan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vill du fortsätta i samma stil som sågspånet så är det träfiberisolering, cellulosa, lin eller annan isolering. Vill du sen ha dit papp igen eller liknande så är det ångbroms du ska använda.
 
  • Gilla
Null5
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Vill du fortsätta i samma stil som sågspånet så är det träfiberisolering, cellulosa, lin eller annan isolering. Vill du sen ha dit papp igen eller liknande så är det ångbroms du ska använda.
Fast inte i en innervägg!
I en innervägg behövs ingen plast/ångbroms osv

Isolera med det du vill (glasull går bra) eller lin om du föredrar mer traditionella material. 45-95mm brukar räcka, men tjockleken i ett gammalt hus beror ofta på hur det såg ut innan förstås
 
För ljudisolering är det väl även bra att sätta dubbelgips på den sidan du håller på att renovera.

/M
 
Nissens
Purre Purre skrev:
Vill du fortsätta i samma stil som sågspånet så är det träfiberisolering, cellulosa, lin eller annan isolering. Vill du sen ha dit papp igen eller liknande så är det ångbroms du ska använda.
Det finns absolut ingen anledning att ha ångbroms eller ångspärr i en innervägg!
 
Nissens Nissens skrev:
Det finns absolut ingen anledning att ha ångbroms eller ångspärr i en innervägg!
Inte ens när innerväggen är helt öppen i ovankant till kallvinden?
 
M mgranbom skrev:
För ljudisolering är det väl även bra att sätta dubbelgips på den sidan du håller på att renovera.

/M
Dubbelgips kommer det bli överallt :)
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast inte i en innervägg!
I en innervägg behövs ingen plast/ångbroms osv

Isolera med det du vill (glasull går bra) eller lin om du föredrar mer traditionella material. 45-95mm brukar räcka, men tjockleken i ett gammalt hus beror ofta på hur det såg ut innan förstås
Väggen är 120 djup så blir det i väggen, men den är helt öppen i ovankant till kallvinden, ett lager tidningspapper och sen är det 200mm spån, behöver jag inte tänkta på ångspärr eller liknande om jag sätter glasull isåfall?
 
Nissens
ranzor ranzor skrev:
Inte ens när innerväggen är helt öppen i ovankant till kallvinden?
Det skulle i så fall vara att du skall ha det upp mot vinden, men om du inte har det på övriga vinden så behövs det inte där heller…
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
ranzor ranzor skrev:
Har en innervägg enligt bild, den var innan renoveringen fylld med spån och sen var väggarna klädda med papp och råspånt.

Väggen är öppen upp mot vinden och det är bara ett lager tidningar och sedan är det spånisoleringen på i vindsgolvet. (Vinden är i övrigt inte isolerad)

Om jag inte vill fylla väggen med spån igen vad kan jag använda istället? Antar att glasull inte är nån bra idé för då behöver jag plasta väggen och det går inte bra ihop med spånen ovanför, är bara en sida av väggen öppen så kan inte plasta bägge sidor heller. Vilken isolering kan jag använda utan plast?

Om jag återfyller med spån, vad ska jag ha för papp innan jag sätter dit osb skivorna?
Sätt en träbräda upp mot taket så spånen inte trillar ner, eller skippa det som spånen ligger kvar.
Sätt sen dit några skivor träfiberisolering eller linisolering.
Skulle inte använda glasfiberisolering eller stenull i ett hus som inte är byggt för det, även om det skulle funka i en innervägg.
 
låter ju nästan som att denna väggen kan varit bärande..., är det måhända en hjärtvägg?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
ranzor ranzor skrev:
Väggen är 120 djup så blir det i väggen, men den är helt öppen i ovankant till kallvinden, ett lager tidningspapper och sen är det 200mm spån, behöver jag inte tänkta på ångspärr eller liknande om jag sätter glasull isåfall?
Glasull i väggen har ingenting med den frågan att göra.
Täta så gott det går. Jag hade lagt en remsa plast där så har man nåt att utgå ifrån den dan man tilläggsisolerar taket och behöver sätta diffspär där...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.