Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tänkte mer under trappan, är källaren uppvärmd?
Ja, det håller några plusgrader vintertid med hjälp av element nere i källaren. Det finns ett element där trappen är och element inne i själva källaren innanför dörren som är där nere...
 
E EllinorLag skrev:
Det finns en dörr nere, ca 5 cm tjock, tror den är isolerad (den har funnits där så länge jag kan minnas) och element inne i källaren samt nere utanför själva källaren.

Jag vet inte om jag är superbrydd om det blir snyggt, om någon tycker det blir fult kan de ju göra om det åt mig 😉😂 Däremot vill jag gärna att det ska bli funktionellt.
jag skulle stoppa kylan från att komma upp i trappan från källaren, ev isolera källarväggarna.
 
K
Hur kan värmen ”slinka” ner? Värme stiger ju.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns två olika saker: Drag av kall luft från källare upp genom springor i trappan. Då ska man täta. det räcker i princip med tejp eller byggfolie.
Trappstegen blir kylda underifrån även utan drag. Då behövs något isolerande material. Lämpligast är väl frigolit 25 eller 50 mm men det är ett stort pyssel. Liggunderlag funkar också, är enklare att skära till men mindre effektiv. Istället för att skjuta fast skulle jag sätta dubbelhäftande tejp. Har du mycket tid och ork sätt dubbelt
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
jag skulle stoppa kylan från att komma upp i trappan från källaren, ev isolera källarväggarna.
Väggarna är tilläggsisolerade upp till själva trappan, men trappan är helt oisolerad...
Bild fotat nerifrån upp mot trappan, det är alltså springor... (om jag går i trappan upp så ser jag alltså på kvällen/natten OM någon glömt släcka lyset nere i källartrappen)
Brunt trä med lodräta plankor och några utstickande tunnare pinnar, dunkelt belyst, texturrik yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite brainstorming: Kan man köpa betongtäckmatta och fästa med dubbelhäftande tejp och/eller skjuta fast med häftpistol?
 
E EllinorLag skrev:
Lite brainstorming: Kan man köpa betongtäckmatta och fästa med dubbelhäftande tejp och/eller skjuta fast med häftpistol?
Du kommer få väldigt liten eller ingen effekt alls av detta gissar jag.
 
  • Gilla
EllinorLag
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kommer få väldigt liten eller ingen effekt alls av detta gissar jag.
Vad är det för skillnad mellan liggunderlag och betongtäckmatta? Är det tjockleken?
Så kanske bättre att satsa på frigolit alltså...
 
E EllinorLag skrev:
Vad är det för skillnad mellan liggunderlag och betongtäckmatta? Är det tjockleken?
Så kanske bättre att satsa på frigolit alltså...
Alltså, värmen sjunker inte ner i trappan. Trappan kyls av källaren om den är kallare. Du behöver isolera rejält om du vill få en varmare trappa.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alltså, värmen sjunker inte ner i trappan. Trappan kyls av källaren om den är kallare. Du behöver isolera rejält om du vill få en varmare trappa.
Precis, isolera rummet under trappan och höj temperaturen där istället.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, isolera rummet under trappan och höj temperaturen där istället.
Men då värmer jag ju indirekt upp källaren, och det vill jag inte...
Jag vill ha min källare/potatiskällare mellan 5 och 10 grader året runt... (dock är det varmare än 10 grader på sommaren...)

Väggarna är ju isolerade redan, så i så fall är det bara trappan som "behöver" isoleras...
Just idag är det 10 grader uppe i trappan och 8 grader nere och 9 grader inne i källaren.
 
Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns två olika saker: Drag av kall luft från källare upp genom springor i trappan. Då ska man täta. det räcker i princip med tejp eller byggfolie.
Trappstegen blir kylda underifrån även utan drag. Då behövs något isolerande material. Lämpligast är väl frigolit 25 eller 50 mm men det är ett stort pyssel. Liggunderlag funkar också, är enklare att skära till men mindre effektiv. Istället för att skjuta fast skulle jag sätta dubbelhäftande tejp. Har du mycket tid och ork sätt dubbelt lager.
Så med andra ord skulle känslan av "kalldrag" i trappan upp till övervåningen minska bara av att jag skjuter fast byggplast under trappan?
Och effekten skulle öka om jag sätter liggunderlag/betongtäckmatta?
 
Nytt_användarnamn_2024_12
Jag skulle skurit dit exempelvis 50mm xps cellplast eller likvärdigt, det ör ofta själva luftdraget som känns och kyler trappen..
Att värma upp mer i källaren och isolera väggar känns onödigt i ett fall😊
 
  • Gilla
EllinorLag
  • Laddar…
Billigaste lösningen är nog att montera matta i trappan istället. Antingen skära till heltäckningsmatta med ny trappnos (kostade oss ca 2 000 kr i material och en dags eget arbete).

Billigare och enklare är att köpa trappstegsmattor t ex https://www.ellos.se/ellos-home/trappstegsmatta-15-pack/1036123-02

Förutom att det blir varmare för fötterna så blir trappan också betydligt mindre hal.

/Krille
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.