Jag har googlat som en galning . Men jag blir galen tror jag. Håller på med badrumsrenovering. Elektrikern vill lägga in en led driver till spottarna (3st) i taket. Som ska styras med återfjädrande vanlig strömbrytare. Inga konstigheter med detta. Jag ville dock utöka med z-wave eller wifi styrning.


Jag har shelly för lite annat dock bara för on/off 230v. Det måste dock inte vara shelly. Har kollat på en del sunricher led drivers men de verkar inte kunna styras med tryckknapp/återfjädrande strömbrytare.

Jag har en homey PRO 2023. Vad sjutton ska jag ha för drivdon som kan styras med tryckknapp och fjärrstyrning?
 
En lösning kan vara att du väljer ett drivdon för 1-10 V-styrning, sedan en Z-wave-enhet Quibino dimmer 0-10 V.
Till denna ansluter du tryckknappen.
Notera att enheten kräver matning av 12-24 V dc

Schematisk illustration av LED-belysningssystem med drivrutin och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Mycket trevligare med vriddimmer än återfjädrande knapp.

Plejd har trevlig vriddimmer för typ 150 kr som klickas på pucken och ansluter med ett par guldstift.

Plejd säljer numer även spottar på 230 volt med inbyggd dimmer. Dvs du behöver inte ha nån direktkontakt med kabel mot dessa. Räcker med en puck i närheten. Kräver endast 28 mm fritt ovanför tak.
 
Tack för svaren. Nu förstår jag hur 1-10 v styrning fungerar. Vrid-dimmer är smidigt. Men jag kommer ha en kronbrytare och hålet är redan gjort i kaklet så det finns det inte möjlighet till. Men nu blev jag lite sugen på att be elektrikern att köra med plejds egna spottar. Visste inte att de fanns o de verkar smidiga. Vi får se vad det blir.
 
B
O oddiq skrev:
Tack för svaren. Nu förstår jag hur 1-10 v styrning fungerar. Vrid-dimmer är smidigt. Men jag kommer ha en kronbrytare och hålet är redan gjort i kaklet så det finns det inte möjlighet till. Men nu blev jag lite sugen på att be elektrikern att köra med plejds egna spottar. Visste inte att de fanns o de verkar smidiga. Vi får se vad det blir.
Är ju samma hål för vriddimmer som knapp. Se Plejd RTR-01 passar Schneider Exxacts ram. Denna klickas fast i pucken, inget separat kablage.

https://www.elgrossisten.se/strombr...ct-primo-vit/plejd-vridadapter-rtr-01-sw-vit/
 
Jo, det har jag koll på :). Men jag ska ha kron-strömbrytare (två knappar, den ena går till spegelbelysning) och då får den inte plats. Men den verkar onekligen smidig.
 
B
O oddiq skrev:
Jo, det har jag koll på :). Men jag ska ha kron-strömbrytare (två knappar, den ena går till spegelbelysning) och då får den inte plats. Men den verkar onekligen smidig.
Vriddimmern har dubbeltryck så du kan stänga av en annan valfri lampa med dubbeltryck. Bara koppla in den andra lampan i samma plejd puck, förslagsvis REL-02.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.