Jag är lite sugen på att skaffa en vinterboand "stuga" en bit utanför en storstad. Det är en gammal stugby med typ 6 tomter där alla numera bor permanent. Det finns inget kommunalt vatten eller avlopp. Det finns en egen vattenbrunn och troligen en trekammarbrunn.

Det jag undrar är hur mycket jobb det är med att hålla dessa fungerande? Brunnen ska väl ha filter som byts? Utöver slammsugning av trekammarbrunnen behöver man göra vad?

Kan en brunn sina? Vad gör man då? Borrar en ny i förhoppning om ny källa?
Värmer man brunnen vintertid? ...eller är den djup nog för att få jordvärme?
Den sandbädd(?)...som tar hand om avloppsvatten efter den passerad avloppsbrunnen, behöver den anläggas på nytt med åren?
 
Hej
Vad beträffar vattnet så finns det olika tekniker:
Ejektorpump
Pump i brunnen
Hydrofor
Luftpåfyllning hydrofor
Hydropress
Tryckgivare
Vattenfilter
Järnfilter
PEMslang
Tjäldjup
Värmekabel
Frostfritt
Vattenlås

Jag har flera av dessa produkter och jag kan (numer) allt från brunnsbotten till vattenlås vilket gör att jag kan laga allt själv.
Det är inte så mycket jobb och installationen kan gå i åratal men plötsligt får man dra upp ejektorn 2 gånger på en sommar.
Så vad jag säger är att du ska plugga på alla komponenter och se symtom som tex att ljuset i huset kan blinka till när pumpen startar vilket jag bara ser i duschen, ingen fara i sig, mer ett kvitto.
Få en känsla för när vattenpumpen inte slår till och det kommer klenare stril i kranen.
Trycket minskar fort och kommer tillbaka fort vilket kan tyda på at det är liten luftmängd i hydropressen.
Fungerar allt är det lite jobb, strular det är det lite jobb att fixa om man är bekväm med vattnets alla komponenter.

/Workingclasshero
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Det låter spontant som mycket jobb du inte riktigt har koll på, så min första fråga är. Är du beredd att stoppa in tid och pengar i projektet eller är det mer avkoppling du är ute efter?
 
A Alexn72 skrev:
Det låter spontant som mycket jobb du inte riktigt har koll på, så min första fråga är. Är du beredd att stoppa in tid och pengar i projektet eller är det mer avkoppling du är ute efter?
Tycker du låter pessimistisk och jag vet inte riktigt vad du är ute efter med din fråga? Ska jag lägga ner planerna på huset menar du om jag inte vill börja plugga avlopp? Låt mig ta det beslutet själv - och som du märker av min frågeställning så är jag här för att skapa mig en uppfattning.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fråga säljarna och grannarna om det är nått problem.
Räkna med att kommunen kommer att ställa krav på nytt avlopp om det inte finns ett relativt nytt avlopp med avloppstillstånd.

Det är inte så mycket jobb att ha eget vatten och avlopp, det är normalt bara att betala och använda. Köp kåken!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Brunnen ska väl ha filter som byts? Utöver slammsugning av trekammarbrunnen behöver man göra vad?

Kan en brunn sina? Vad gör man då? Borrar en ny i förhoppning om ny källa?
Värmer man brunnen vintertid? ...eller är den djup nog för att få jordvärme?
Den sandbädd(?)...som tar hand om avloppsvatten efter den passerad avloppsbrunnen, behöver den anläggas på nytt med åren?
Om vattenkvaliteten är dålig kan det behövas filter. Fråga säljaren/mäklaren och be att få ta del av vattenprover.

Brunnar kan förstås sina, men mer sannolikt är att de tillfälligt har lågt vatten och därmed är torra. I så fall rinner det till igen efter "ett tag". Ta reda på om det är en borrad (berg) eller grävd (jord) brunn. Grävda brunnar är känsligare för torrperioder och större risk att kontamineras. Borrade är vanligen avsevärt djupare och kräver andra typer av pumpar. Kolla SGUs brunnsarkiv om brunnen finns med där (brunnar borrade efter 1986 ska finnas med), där kan du få lite info.

Nej, du värmer normalt inte brunnen vintertid, men beror lite på hur installationen ser ut. Pumphus och dylikt kan behöva värme.

Jordvärme har inget med brunnar eller avlopp att göra.

Ta reda på allt du kan om avloppet. Ring sedan kommunen (miljökontoret) och hör vad de säger om saken. Finns alltid en risk att de underkänner den befintliga lösningen, särskilt om den är äldre, och då behöver du åtgärda det.
 
Nytt_användarnamn_2024_12
Dracula Dracula skrev:
Jag är lite sugen på att skaffa en vinterboand "stuga" en bit utanför en storstad. Det är en gammal stugby med typ 6 tomter där alla numera bor permanent. Det finns inget kommunalt vatten eller avlopp. Det finns en egen vattenbrunn och troligen en trekammarbrunn.
Tycker inte att du ska vara rädd för detta..
Dracula Dracula skrev:
Det jag undrar är hur mycket jobb det är med att hålla dessa fungerande? Brunnen ska väl ha filter som byts?
Om du menar vattenbrunnen så behövs det inte alltid filter, man får ta ett prov och lämna in..
Dracula Dracula skrev:
Utöver slammsugning av trekammarbrunnen behöver man göra vad?
Se till att ingen slammflykt sker så att infiltrationen inte sätts ur funktion..
Dracula Dracula skrev:
Kan en brunn sina? Vad gör man då? Borrar en ny i förhoppning om ny källa?
Om det är en djupborradbrunn så sinar dom sällan…
Dracula Dracula skrev:
Värmer man brunnen vintertid?
Nej.
Dracula Dracula skrev:
...eller är den djup nog för att få jordvärme?
Oftast inte man kan och får inte använda samma hål till dricksvatten och energibrunn.
Dracula Dracula skrev:
Den sandbädd(?)...som tar hand om avloppsvatten efter den passerad avloppsbrunnen, behöver den anläggas på nytt med åren?
Ja om ingen slammflykt sker och inga problem med grundvattnet så kan bädden hålla i ca30-40år enligt Havs och vatten myndigheten…
 
Ta reda på vilka reninskrav kommunen har på avloppsanläggningen.
Det är inte säkert det räcker med en vanlig trekammarbrunn med infiltration, utan måste vara ett minireningsverk.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Man behöver inte väcka björnen som sover.
Finns det en fungerande trekammarbrunn med infiltration som fungerar så är det dumt att väcka frågan som kan bli dyr i slut ändan för TS om han köper det…
 
Det kan vara sant. Men då formulerar jag om mig att man åtminstone bör ta höjd för att det kan komma ett föreläggande om uppgradering i framtiden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
De flesta vanliga dagar fungerar enskilt vatten och avlopp precis som kommunalt dito. Det rinner vatten ur kranarna och när du spolar toaletten försvinner det ner i röret.
Det är när något händer, skillnaden blir tydlig. Det kan vara enkla fel; det behövs fyllas på luft i hydroforen för att vattenpumpen står och går stup i kvarten, eller svårare fel; åskan slår ner och slår ut vattenpumpen. Inget av det är dock några större konstigheter, kan du inte fixa det själv, finns många andra som kan. I synnerhet på landet.
 
Dracula Dracula skrev:
Tycker du låter pessimistisk och jag vet inte riktigt vad du är ute efter med din fråga? Ska jag lägga ner planerna på huset menar du om jag inte vill börja plugga avlopp? Låt mig ta det beslutet själv - och som du märker av min frågeställning så är jag här för att skapa mig en uppfattning.
Nä jag menar när jag vet din tanke så går det att svara på din fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.