Massiv furu eller ek parkett?

  • Ta fram furuplank

    9 Röster 81,8%
  • Behåll ek parketten

    1 Röster 9,1%
  • Båda är lika bra

    1 Röster 9,1%
  • Antal röster
    11
Behöver lite akut hjälp att bestämma golv i "matsalen" - behålla 3 stavs ek-parkett eller ta fram massiv furuplank som finns under vilket matchar resten av huset. Och innan nån frågar, det är inte undergolv utan riktigt brädgolv :)

Det som talar för att ta fram furu golvet - då kommer det matcha resten av huset, då det är halvöppet både mot kök och vardagsrum som båda har furugolv, dessutom kommer allt vara på samma nivå då just nu så är det nästan 1cm gap upp till matsalen

Det som talar för att behålla 3 stavs ek parketten - ek är "finare" (iallafall enligt min mama haha), vi vet att den är i bra skick medans det kanske finns något fel med furu'n under parketten (dock så var köket och hallen som var täckta av laminat i riktigt fint skick så jag är hoppfull)

Ifall det hjälper så är huset byggt på 1940-talet och jag är ganska förtjust i att ta tillvara byggnadsdetaljer i linje med ursprung
 
AXS
3-stav ek är väl det minst premium som går att tänka sig...

Ta upp det och sälj/skänk eller lägg i någon biyta.
 
AXS AXS skrev:
3-stav ek är väl det minst premium som går att tänka sig...

Ta upp det och sälj/skänk eller lägg i någon biyta.
Min åsikt också haha, men mama var övertygad att folk tycker det är mer "exklusivt". Dessvärre verkar det vara limmat ned på plywood så är svårt att återanvända
 
Bild på 3-stavs eken,?
Men är det sådan standard så är det i princip det tråkigaste man kan ha enligt mig.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Bild på 3-stavs eken,?
Men är det sådan standard så är det i princip det tråkigaste man kan ha enligt mig.
Just nu är det täkt av renoveringspapper men vi snackar billigaste Bauhaus special https://www.bauhaus.se/parkettgolv-ek-standard-lackad-3-stav-14x207x2200mm-3-18m

Golvet i resten av huset - ska dock slippas och behandlas när jag bestämt mig (just nu lutar det åt järnvitrol lackbets)
 
  • Tomt rum under renovering, trägolv, vit vägg, fönster, radiator, byggmaterial vid dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nyatag skrev:
Behöver lite akut hjälp att bestämma golv i "matsalen" - behålla 3 stavs ek-parkett eller ta fram massiv furuplank som finns under vilket matchar resten av huset. Och innan nån frågar, det är inte undergolv utan riktigt brädgolv :)

Det som talar för att ta fram furu golvet - då kommer det matcha resten av huset, då det är halvöppet både mot kök och vardagsrum som båda har furugolv, dessutom kommer allt vara på samma nivå då just nu så är det nästan 1cm gap upp till matsalen

Det som talar för att behålla 3 stavs ek parketten - ek är "finare" (iallafall enligt min mama haha), vi vet att den är i bra skick medans det kanske finns något fel med furu'n under parketten (dock så var köket och hallen som var täckta av laminat i riktigt fint skick så jag är hoppfull)

Ifall det hjälper så är huset byggt på 1940-talet och jag är ganska förtjust i att ta tillvara byggnadsdetaljer i linje med ursprung
Nytt brett furugolv. 3-stavs ek är förbjudet i dessa hus enl. Stilpolisen ;)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hur gammal är parketten? Pga golvhöjningen är den 'väl' inte från tiden? Annars måste jag ändå säga att mitt bardomshem från 1939 hade fantastisk parkett i samtliga rum utom köket. Slipades visst en gång under de 60 åren föräldrarna hade huset.

Jag är inte kunnig i parkettyper men det tycks som om tidigare inlägg i tråden menar att parketten inte är av högsta kvalitet. Ta i så fall bort den!
 
yonna yonna skrev:
Hur gammal är parketten? Pga golvhöjningen är den 'väl' inte från tiden? Annars måste jag ändå säga att mitt bardomshem från 1939 hade fantastisk parkett i samtliga rum utom köket. Slipades visst en gång under de 60 åren föräldrarna hade huset.

Jag är inte kunnig i parkettyper men det tycks som om tidigare inlägg i tråden menar att parketten inte är av högsta kvalitet. Ta i så fall bort den!
Parketten är definitivt något tillsatt långt efter original - hade det varit det ursprungliga golvet hade jag inte tvekat. Önskar att det vore fiskben eller rutmönster eller något från den tiden men dessvärre är det sån variant med en lager trä ovanpå någon träfiberskiva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.