Jag har tidigare ställt denna fråga under rubriken fasad men inte fått något svar., därför ställer jag samma fråga här istället och hoppas på bättre tur.

Under natten var det rimfrost ute och på förmiddagen då några plusgrader kunde man se följande mönster på huset. De ljusaränderna uppkommer precis där limningen av betongblocken är. Har ni andra med lättbetong sett samma fenomen?
 
  • inomhus 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • inomhus 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • utsidan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • utsidan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Vad är det för puts?

Honken
 
STO puts

Jag tror inte det är putsens fel utan mer sprickorna under som gör att det läcker ut värme... Vårt hus har rasat pga klantiga snickare som glömde förankra takstolarna. I alla fall föll båda gavelspetsarna ned och alla fogar utsattes för olika typer av krafter. Snickarna visste inte heller hur man limmar betongblock, vissa fogar gick det att se rätt igenom...Nu ska hela huset gått igenom med HHcelcon representant, men naturligtvis fick vi inte vara med om den besiktningen och inte heller fick vi vara med när man fräste ut alla fogarna och la in någon slags massa i dem. Därför undrar jag om allt har gått rätt till...
enligt ett protokoll ska alla skarvar större än en 3mm fräsas upp till 2cm och där ska det läggas in massa. Precis vid detta fönster vet jag att man inte fräste ut något fast jag tyckte att skarven var större än 3 mm...

Så igen har ni andra stenhusägare upplevt något liknande?
 
Är du säker på att det inte bara är samma fenomen som när man tydligt ser fogar genom putsen efter regn? Ibland kan ju en putsad lecafasad nästan se oputsad ut på håll när blocken framträder mycket tydligt på en fuktig fasad...Samma har jag noterat på kalkputsad tegel.

Förresten, vilken historia - man undrar ju om de verkligen var snickare de som gjorde de här misstagen.

/A
 
I natt har det varit rimfrost igen och då ser man det igen. Vi kan alltså inte se fogarna när det regnar utan bara när det varit rimfrost och huset läcker ut värme vid fogarna.
Angående snickarna, nej de hade inte yrkesbevis . En av killarna har tidigare lyckats bränna ned ett stall för Eslövs ridklubb, så jag hoppas att han är körd i branschen. I och med att vi byggde med totalentreprenad så har vi alltså inte kunnat påverka val av underleverantörer. De snickare som byggde vårt hus klart var underbara... V
Vårt husbygge har varit en mardröm,inte nog att huset rasat, plattläggaren har stuckit till thailand och ej fixat till fel, flyttfirman tappade bort massor av grejer och vi fick möbler som vi inte ägde och betalat magasinering för i ett års tid.
Vi har haft lite krig med olika firmor kan man lugnt säga...
 
K
Alko skrev:
Är du säker på att det inte bara är samma fenomen som när man tydligt ser fogar genom putsen efter regn? Ibland kan ju en putsad lecafasad nästan se oputsad ut på håll när blocken framträder mycket tydligt på en fuktig fasad...Samma har jag noterat på kalkputsad tegel.

Förresten, vilken historia - man undrar ju om de verkligen var snickare de som gjorde de här misstagen.

/A
Det du talar om är ganska vanligt och anledningen till det är frånvaro av grundningsbruk. Grundningsbruk fungerar bl.a sugutjämnande. Hoppar man över det så får man det rutiga då t.ex lecan knappt suger något medans fogen gör det. Samma med tegel och murbruket. Olika sug.

Fenomenet borde inte uppstå i detta fall, som nämns ovan, då STO kör med dispersionsputser dvs. plast, ej sugande. Inte mineraliska, sugande.
 
Detta är inte ok och skall anmälas som ett garantifel till entreprenören.
Den troliga orsaken till detta är värmeläckage, därför räcker det inte att putas om. Grundorsaken måste åtgärdas vilket innebär ett större kompletteringsarbete av fogarna.
Jag hade nog valt att involvera Garbo (eller vilken annan byggfelsförsäkring ni tagit).
 
Hej,
om det läcker så pass att man kan se skiftningar i rimfrosten borde det inte vara något problem att dokumentera värmeläckaget med en värmekamera. Det är enkelt och kostnaden är väldigt rimlig (under 2.000 inkl. då vi hyrde av Cramo för något år sedan). Ser ni läckage med kameran är det ju sedan inte så mycket att argumentera om vad fenomenet kan bero på.

/per
 
Hej

Vi har precis samma problem på huset vi bor i, tyvärr har ränderna blivit beständiga nu efter 2 år. Våra ränder beror på färgen, färgfabrikören ska fixa hela fasaden eftersom det är en garantifråga. Problemet hos oss är endast utseendet, ingen annat.

//Zandra
 
Jag kan berätta att vi idag haft Ewe Håkansson från Skånsk värmebild som thermofotograferat hela huset, både invändigt och utvändigt. Han kunde inte upptäcka några som helst läckage på fasaden. Gud vad skönt.!!!
Men ganska mycket invändigt, vid kattvindarna...
Helt underbart att det är så enkelt att kolla, kan verkligen rekommendera Ewe Håkannson som kämpade runt i vårt hus i mer än 2h.
maggan
 
Även vi, rekommendera varmt, denna firma. Vi är jättenöjda med honom. Utan honom hade vi inte kunnat ha alla de bevis vi har idag.

Vi anlitade honom, för att komma till huset samma dag vi skulle ha vår slutbesiktning (som inte blev godkänd).
Ewe upptäckte att det var dåligt isolerat och det fanns luftläckage på flera ställen. Detta finns med i besiktningsprotokollet.
Dock är ingen utav punkterna som har med luftläckagen att göra, åtgärdade.

Jag rekommenderar alla att inför en slutbesiktning anlita en konsult med värmekamera.
På det viset kan fler fel upptäckas och dokumenteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.