Limmar man/ni den del av tapeten som läggs omlott vid innerhörn, de 2-3 cm alltså som man normalt omlottlägger?

Känns ju å ena sedan fel att inte limma men å andra sidan känns det som limming skulle motverka idén att tapeterna inte synligt spricker i hörnen när väggar rör sig?

Hur gör man/ni?
 
Jag använder nästan alltid "easy up"-tapeter, som sätts kant i kant, utan överlapp. Och de gånger jag satt papperstapeter har överlappet varit 2-3mm, inte cm, oavsett om det varit i hörn eller inte. Lim på hela tapeterna dessutom, även på överlappet.

Om jag gör rätt vet jag inte men det har fungerat bra hittills.
 
  • Gilla
Skittele
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag använder nästan alltid "easy up"-tapeter, som sätts kant i kant, utan överlapp.
I innerhörn också?
 
K Kane skrev:
I innerhörn också?
Ja
 
I innerhörn ska man alltid gå över hörnet någon cm eller två, sen överlappa detta när man börjar med första våden (eller resten av föregående) på nästa vägg.
Och, jag limmar.
 
  • Gilla
Blueztar och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
I innerhörn ska man alltid gå över hörnet någon cm eller två, sen överlappa detta när man börjar med första våden (eller resten av föregående) på nästa vägg.
Och, jag limmar.
Inte vid mönsterpassning, antar jag? Beror såklart på hur mönstret ser ut och hur krokiga väggarna är men jag tycker det går bäst utan överlapp.

Som sagt, jag är ingen målare och använder oftast easy up och kant i kant.
 
Redigerat:
Man upplever inte ett litet mönsterfel i hörn.
Dessutom har man chansen att loda om.

Boråstapeters tapetskola om inte jag kan övertyga ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
Anledningen till överlapp/skippa mönsterpassning är väl att en stor andel väggar inte är helt raka, och då blir ju hela mönstret snett efter hörnet.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Har bara tapetserat ett rum änsålänge och jag överlappande jag 1-2 cm i inner och ytterhörn och sen för att mönstret skulle stämma in med nästa bit på andra väggen så mätte jag in mönstret och skar bort en remsa på biten som överlappar med en linjal för att det skulle stämma. Limmade både undre och övre biten i hörnen, inga sprickor eller släpp än
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag köra bara easy-up och jag kör aldrig överlapp i hörn. Man sabbar ju mönsterpassningen då och jo det felet i mönsterpass syns tydligt.

Om man har krokiga väggar så får man börja tapetsera på en vägg som orsakar så få hörn som möjligt i rad. Normalt så har ett rum 4 hörn vilket gör att om man börjar i mitten av rummet så får man bara två hörn att passera över åt varje håll. Förhoppningsvis så drar inte mönstret iväg för mycket då. Man kan visserligen justera easy-up tapeter lite grand löpande i hela våder men framförallt vid dörrar så är det lätt att justera den så att de kommer i lod igen utan att bryta mönsterpassningen. Så planerar man in en dörr i tapetseringen så kan man garantera att tapeten är i lod nästan oavsett hur många hörn man passerar över.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
ullet
Jag har alltid limmat överlappet, om det är rätt eller inte vet jag inte, men det verkar ha funkat för mig utan att tapeten drar sig på alla ställen jag gjort så under de senaste 15 åren (och jag har i stort sett bara tapetserat med easy-up).
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.