Hej
Vi har just fått vår måttbeställda keramik-bänkskiva Skararp som vi köpt av Ikea och som underleverantören Nerostein tillverkat och installerat.
Vi tycker inte att skivans utseende överensstämmer med bilder på Ikea hemsida eller det varuprov som vi blev förevisade på varuhuset innan köp.
Den levererade skivan upplever vi som brun och vitfläckig, typ målarfärgskladd, med betydligt mindre ådring jfr varuproverna hos Ikea.
I vår första kontakt med Ikea så hävdar dom att man som kund måste acceptera att variation förekommer och att dom max kan dra av 10% på priset. Vi vill få skivan utbytt.

Jag laddar upp bilder på vår installerade skiva med ”fläckarna” och en bild från Ikeas hemsida (med stekpanna)

Någon i Forumet som har liknande erfarenhet?

Tack på förhand!
 
  • Stekpanna på spishäll, matlagning, modern kök, marmorbänkskiva, design, minimalistisk, ren, gryta med handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö med grått bord, flyttkartonger och oreda vid en soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk stenbänkskiva med vita ådror, skimmer, hörn i förgrunden, diffust inomhusljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är detsamma som dekton Keon, bara att Ikea har egna namn. Skivan är brun i botten vilket då ger bruna kanter. Jag jobbar själv med dessa produkter och dekton kan skilja sig lite i ton från skiva till skiva. Jag vet inte hur Ikea arbetar men man brukar utgå ifrån att använda sten med samma tillverkningsnummer just för att det inte ska skilja sig så mkt.
Dock så är de fläckarna du hänvisar till så som skivan ser ut. Laddar upp ett par bilder från ett par olika projekt som jag tycker påminner om de du visar.

M Mattias Törnkvist skrev:
Hej
Vi har just fått vår måttbeställda keramik-bänkskiva Skararp som vi köpt av Ikea och som underleverantören Nerostein tillverkat och installerat.
Vi tycker inte att skivans utseende överensstämmer med bilder på Ikea hemsida eller det varuprov som vi blev förevisade på varuhuset innan köp.
Den levererade skivan upplever vi som brun och vitfläckig, typ målarfärgskladd, med betydligt mindre ådring jfr varuproverna hos Ikea.
I vår första kontakt med Ikea så hävdar dom att man som kund måste acceptera att variation förekommer och att dom max kan dra av 10% på priset. Vi vill få skivan utbytt.

Jag laddar upp bilder på vår installerade skiva med ”fläckarna” och en bild från Ikeas hemsida (med stekpanna)

Någon i Forumet som har liknande erfarenhet?

Tack på förhand!
 
  • Mörkt skrivbord med synliga slitagemärken och repor, ljus bakgrund och delvis skymd nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk marmorstruktur, möjligen ett bord eller hylla, med vita ådror och reflekterande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök, mörka arbetsbänkar, inbyggd spishäll, diskho, underkabinettbelysning, trädetaljer, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tessn84 tessn84 skrev:
Detta är detsamma som dekton Keon, bara att Ikea har egna namn. Skivan är brun i botten vilket då ger bruna kanter. Jag jobbar själv med dessa produkter och dekton kan skilja sig lite i ton från skiva till skiva. Jag vet inte hur Ikea arbetar men man brukar utgå ifrån att använda sten med samma tillverkningsnummer just för att det inte ska skilja sig så mkt.
Dock så är de fläckarna du hänvisar till så som skivan ser ut. Laddar upp ett par bilder från ett par olika projekt som jag tycker påminner om de du visar.
Tack för svar. Dina bilder påminner väldigt mycket om vår skiva. Men jag tycker inte att Ikeas bilder är representativa
 
M Mattias Törnkvist skrev:
Tack för svar. Dina bilder påminner väldigt mycket om vår skiva. Men jag tycker inte att Ikeas bilder är representativa
Det är ju tyvärr så med vissa säljande bilder, jag tycker att det är en riktigt snygg sten men förstår om man blir besviken om man har förväntat sig ngt annat. Jag brukar förvarna om att skivan har bruna kanter just på grund av detta. Många väljer att ha kantlimning på kanterna för att få mönstret att följa hela vägen. Tyvärr är det försent när man redan tillverkat stenen.
Hoppas ni blir nöjda i slutändan då det är väldigt häftig skiva och den bästa kvaliteten man kan ha
 
M Mattias Törnkvist skrev:
Hej
Vi har just fått vår måttbeställda keramik-bänkskiva Skararp som vi köpt av Ikea och som underleverantören Nerostein tillverkat och installerat.
Vi tycker inte att skivans utseende överensstämmer med bilder på Ikea hemsida eller det varuprov som vi blev förevisade på varuhuset innan köp.
Den levererade skivan upplever vi som brun och vitfläckig, typ målarfärgskladd, med betydligt mindre ådring jfr varuproverna hos Ikea.
I vår första kontakt med Ikea så hävdar dom att man som kund måste acceptera att variation förekommer och att dom max kan dra av 10% på priset. Vi vill få skivan utbytt.

Jag laddar upp bilder på vår installerade skiva med ”fläckarna” och en bild från Ikeas hemsida (med stekpanna)

Någon i Forumet som har liknande erfarenhet?

Tack på förhand!
Hej Mattias,
Jag såg ditt inlägg igår kväll… skulle precis godkänna beställning av samma keramilbänkskiva (Skararp matt svart/stenmönstrad) från Ikea. Jag håller med dig din skiva överensstämmer inte med bilder eller varuprov som Ikea hänvisar till.
Jag kommer att avbryta min beställning! Tusen tack för ditt inlägg och jag hoppas att det löste sig för dig till slut!
Bibi
 
tessn84 tessn84 skrev:
Detta är detsamma som dekton Keon, bara att Ikea har egna namn. Skivan är brun i botten vilket då ger bruna kanter. Jag jobbar själv med dessa produkter och dekton kan skilja sig lite i ton från skiva till skiva. Jag vet inte hur Ikea arbetar men man brukar utgå ifrån att använda sten med samma tillverkningsnummer just för att det inte ska skilja sig så mkt.
Dock så är de fläckarna du hänvisar till så som skivan ser ut. Laddar upp ett par bilder från ett par olika projekt som jag tycker påminner om de du visar.
Hej Tessn84!

Vet du vad motsvarigheten är till andra stenar i Ikeas skararp- serie. Funderade på ”SKARARP Måttbeställd bänkskiva, matt yta off-white/marmormönstrad keramik,.”
 
  • Skärmavbild från en onlinebutik som visar en marmormönstrad bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
X Xaitam skrev:
Hej Tessn84!

Vet du vad motsvarigheten är till andra stenar i Ikeas skararp- serie. Funderade på ”SKARARP Måttbeställd bänkskiva, matt yta off-white/marmormönstrad keramik,.”
Hej, detta är dekton Rem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.