Hej,
Jag har fått en mindre läcka i ett avloppsrör som kommer ifrån badrummet på andra våningen. En (1) bräda i parkettgolvet är skadad, och här är jag överens med försäkringsbolaget att de byter golvet i ett mindre sovrum, och tar en bräda därifrån för att ersätta den skadade. Så slipper de byta ca 100 m2.
Det vi inte är överens om är de skadade reglarna. Försäkringsbolaget och deras besiktninsman vill bara torka upp dem, jag vill ha dem utbytta. Det var inget mögel innan läckan och då bör de återställa till mögelfria reglar. Eller är mina krav orimliga gällande det?
Väggen är bärande och huset är byggt 2011, platta på mark och golvvärme. Bakom väggen med de skadade reglarna är ett helkaklat badrum, så jag förstår att det kan bli lite besvärligt att byta ut de skadade reglarna. Kan det även ha kommit in fukt mellan betongplattan och badrumsgolvets fuktskydd?
 
  • Rörinstallation genom vägg, plastlock, träreglar, grov kabelgenomföring, byggdamm och konstruktionselement synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avskalad vägg som visar isolering och rörinstallation inuti, potentiell konstruktion eller renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn med trä och mur, delvis skymt av ett rostigt, blått objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå VP-rör och rött avloppsrör i vägg, synligt rörsystem, konstruktion, renovering, trädamm och spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med dusch, mosaikvägg, hyllor, hygienprodukter och dekorativa grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Så länge inte träet i regeln är ruttet så finns det ingen ide att byta den. Det är en väldigt stor risk att byta den om det är så att plyfan i badrummet sitter fast i denna regel bakifrån.
 
  • Gilla
erikjakan och 3 till
  • Laddar…
E epw skrev:
Så länge inte träet i regeln är ruttet så finns det ingen ide att byta den. Det är en väldigt stor risk att byta den om det är så att plyfan i badrummet sitter fast i denna regel bakifrån.
Jo, jag förstår risken och besväret med att byta reglarna. Läckan berodde på att o-ringen i ränslocket saknades. Så under 12 år har det varje dag läckt ut några droppar varje gång vi använt dusch och handfat på ovanvåningen, toalett och badkar går i ett annat rör. Reglarna är ganska fuktiga. Ska man bara torka ut dem och bygga in möglet bakom nya gipsskivor menar du? Är det inte försäkringsbolagets åtagande att återställa/byta reglarna så de blir torra och utan mögel?
 
Det är bara att torka ur reglarna och behandla möglet. Däremot ska du kräva en fuktmätning av betongplattan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är bara att torka ur reglarna och behandla möglet. Däremot ska du kräva en fuktmätning av betongplattan.
Ok. Vad ska den ha för fukthalt och vad händer om fukthalten är för hög? Kan man torka ut det, utan att ta upp befintligt golv? Kan det ha kommit in fukt mellan plattan och fuktspärren i badrummet?
 
Under tätskiktet ska du under 85% och under parketten under 90% RF.
Så länge inte du fått slåpp på golvet i badrummet ska det inte vara någon fara men ingen garanti. Se till att få dit en bra fuktsakkunnig som kan hjälpa dig
 
Som sagt träreglarna är inte så mycket att bekymra sig över. OM det kommit fukt under plattan så kommer det att torka upp. Mögelsporer finns naturligt överallt, det gäller bara att få stopp på tillväxten, få det torrt.

Det som teoretiskt kan hända om betongplattan har varit sjöblöt under lång tid. Är att flytspacklet under klinkers i badrummet kan ta skada. De flesta flytspackel är inte avsedda att ligga i fukt. Men det är mer om man flytspacklat ovanpå tätskiktet, så att vetten från duschen står mot flytspacklet i stort sett 24/7 i åratal. Flytspackel innehåller en komponent som "äter vatten", förbrukar vatten på kemisk väg. Om det mättas så att det inte längre kan reagera med vattnet så sväller spacklet och blir sprött. Men detta är såvitt jag vet något som mer inträffar om man ex. flytspacklar med fel spackel under marksten utomhus osv.
 
Du får släppa kopplingen mellan mögel och fukt........vad jag kan se så har det inte möglat nåt. Trät har varit blött och mörknat. Det är inte mögel. Är trät någotsånär intakt och inget är försvagat så finns det ingen anledning att byta det där lilla. Är läckaget fixat och allt torkar upp så är det okej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.