Jag har för mig att den är även är för elvärmen. Men det var ett dag sedan jag hade den modellen.
 
J Josth skrev:
I manualen till CTC 1100 står det "Maxtermostat olja" där på panelen. [länk]
På oljan JA, men finns inget för patronerna, mycket märkligt. brinner något relä så kokar pannan. Inte bra. men nu i värmens tider så kommer det inte att märkas förrän värmen ute kommer med solen. Då en del värme behövs. Sen är det en VVX för VV som laddar VV när ett uttag för VV görs. VV tillverkas direkt och då måste pannan ha en temp på minst 65 - 70 C för att ge VV.
 
kisumisu
A annepanne70 skrev:
Att byta till tex bergvärme är ju en väldigt stor kostnad samt att det skulle innebära en ombyggnad av detta utrymme till väldigt stora kostnader. Vi är därför inne på att lappa och laga tvättstugan själva och fräscha till utan att behöva göra om och ta in hantverkare. Frågan är mer om vi kan hoppas på att pannan håller i några år till…
Det är en dyr investering, men en investering som verkligen ger.

Alla kan inte heller få bergvärme men kan man inte få det så skulle jag välja luftvatten.

Beror ju sen var ni bor också vad som lönar sig. Uppe i Norrland är bergvärme det givna valet, men bor man söderut kan nog luftvatten vara lika bra men betydligt billigare installera.

Jag bor i Norrland, vi eldade förut som tokar i vedspisen gick ved för ca 10 000kr/år. El gick över 20 000kWh per år övervåning hade vi ibland +12-15.

Idag har vi runt +22 i samtliga ställen, vi har en förbrukning på ca 12 000 kWh per år, men då ska läggas till att vi även laddar en bil som vi inte gjorde förut. Myseldar kanske 3-4 ggr per år 🤔

Ps. Inget är felfritt, jag fick ett avbrott i pumpen och då gick den över till el-panna Måndag klockan 04.00. Märkte felet Tisdag ca 15-tiden.

Skärm visar veckans energiförbrukning i kilowattimmar, dagar måndag till söndag, varierande staplar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
J Josth skrev:
I manualen till CTC 1100 står det "Maxtermostat olja" där på panelen. [länk]
Det gör det inte när jag läser. Tittar man dessutom i schemat så framgår det att den bryter all manöverspänning.
 
J jonaserik skrev:
På oljan JA, men finns inget för patronerna, mycket märkligt. brinner något relä så kokar pannan. Inte bra. men nu i värmens tider så kommer det inte att märkas förrän värmen ute kommer med solen. Då en del värme behövs. Sen är det en VVX för VV som laddar VV när ett uttag för VV görs. VV tillverkas direkt och då måste pannan ha en temp på minst 65 - 70 C för att ge VV.
Läser ni på sida 17? Det är för 1100UA som saknar elvärme, då går den av förklarliga skäl enbart till oljan.
 
Ok! Ser det också nu att jag tittade på fel version av pannan. Ganska svårläst dokument tyvärr men på versionen med el-patron borde det då gå att hitta "huvudkontaktorn" som ska skydda mot överhettning och vart dess anslutningar på A1 och A2 tar vägen. Obehagligt om det inte finns något överhettningsskydd.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Ok! Ser det också nu att jag tittade på fel version av pannan. Ganska svårläst dokument tyvärr men på versionen med el-patron borde det då gå att hitta "huvudkontaktorn" som ska skydda mot överhettning och vart dess anslutningar på A1 och A2 tar vägen. Obehaglit om det inte finns något överhettningsskydd.
Inga problem att hitta den. Det är liksom nästan dubbla säkerheter i pannan om ÖHS finns. ( borta nu tydligen ) bryter H-huvukontaktorn så är det stopp på elen och om den inte löser, så kommer regleringen att koppla ut el-steg. Sanolikheten att både H-kontor och mellanrelän ska ha brunnit fast är långsökt, men kan hända.
 
Om det inte är något problem att hitta informationen i dokumentet, varför skrev du få det här?
J jonaserik skrev:
På oljan JA, men finns inget för patronerna, mycket märkligt. brinner något relä så kokar pannan. Inte bra. men nu i värmens tider så kommer det inte att märkas förrän värmen ute kommer med solen. Då en del värme behövs. Sen är det en VVX för VV som laddar VV när ett uttag för VV görs. VV tillverkas direkt och då måste pannan ha en temp på minst 65 - 70 C för att ge VV.
 
D Daniel 109 skrev:
Tänker du fortsätta med elvärme så finns det ingen anledning att byta den.
Vet du om denna typ av panna behöver servas? Aldrig gjort ngt med den på snart 10 år…
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har för mig att den är även är för elvärmen. Men det var ett dag sedan jag hade den modellen.
Vet du om man behöver serva denna typ av panna? Vi har inte gjort ngt med den på de snart 10 år vi bott här…
 
A annepanne70 skrev:
Vet du om man behöver serva denna typ av panna? Vi har inte gjort ngt med den på de snart 10 år vi bott här…
Så länge som det fungerar och blir varmt samt VV, behöver du inte göra något. Den blir liksom en Duracellgubbe, som bara går och går enligt reklamen. Nästa stag som kan hända att i pannan sitter en flödesvakt som startar en pump och värmer på växlaren och VV kommer. Så fort som en VV-kran öppnas så tillverkas VV. Blir det ingen VV och värme finns så sitter felet där. Nästa steg är om allt kallnar ner eller det blir svalare i huset, att någon del av elpatronerna sagt upp sig, det är kraft i den pannan 15 kW. Har ni jordfelsbrytare i huset. DU har PM, tryck på bokstaven upp i högra hörnet
 
A annepanne70 skrev:
Vet du om man behöver serva denna typ av panna? Vi har inte gjort ngt med den på de snart 10 år vi bott här…
Någon tekniker bör absolut undersöka om överhettningsskyddet (maxtermostaten) helt saknas. Farligt med en panna som kan koka. Kontaktorerna slits med åren och kan till slut bli brända och "klibba ihop" så att de inte släpper även om drifttermostaten vill det. Maxtermostaten ska se ut som typ detta: https://www.eldkraft.se/produkt/CTC-Overhettningsskydd-1-polig-mod3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.