Hej!
Har ett Uponor system utan shunt som har börjat strula. Framledningtemperaturen är bra (30-35 grader) och slangarna ut från framledningen är varma. Returen är dock bara 20 grader. Alla termostater är ställda på Max och manöverpanelen indikerar att ”den kallar på värme”. Alla ställdonen är fullt öppna. Golvvärmen har ingen egen cirkulationspump utan det går på VPs pump som fungerar(har element på ovanvåningen som fungerar).
Vad kan vara fel? Min nästa tanke är att spola systemet men har ingen plugg för bypass ledning. Finns det något annat som kan vara fel? Är tacksam för alla inspel
Har ett Uponor system utan shunt som har börjat strula. Framledningtemperaturen är bra (30-35 grader) och slangarna ut från framledningen är varma. Returen är dock bara 20 grader. Alla termostater är ställda på Max och manöverpanelen indikerar att ”den kallar på värme”. Alla ställdonen är fullt öppna. Golvvärmen har ingen egen cirkulationspump utan det går på VPs pump som fungerar(har element på ovanvåningen som fungerar).
Vad kan vara fel? Min nästa tanke är att spola systemet men har ingen plugg för bypass ledning. Finns det något annat som kan vara fel? Är tacksam för alla inspel
Det är en Thermia Atria 8. Har testat att öka hastigheten på circ. pumpen utan resultat.J jonaserik skrev:
Får kanske öka ännu mer och se om det är stopp någonstans. Annars får jag se om jag får tag i en ”plugg” för bypassen. Tidigare ägaren verkar inte lämnat kvar den…
Och ventilera på övre röret helt öppna med. blir det varmmare om du stryper ner andra element/GV, blir det det, så är det för dålig fart på flödet eller kortis i systemet. Det första är mer fart på pumpen, det andra att om det blir varmare att stänga av andra ställen, har ni ökat på termostaterna på element/GV på annat ställe, så kan flödet stjälas till din GV som strular. Rundgång och kommer inte fram flöde.H Hannes Sundell skrev:
Hur ser du att ställdonen är fullt öppna? Jag känner inte igen den modellen så jag kollade i Uponors manual och jag tolkar den som att dina är stängda. Enligt manualen ska det visas vitt i det lilla fönstret på ställdonet när den är öppen.H Hannes Sundell skrev:
Då var jag nog lite otydlig. Ställdonen visar vitt i alla fönster.J Jaif skrev:
Det låter rimligt. Vi har lagt klinker i ett av rummen som tidigare ”bara” var betonggolv. Tyckte inte att de två saker hände samtidigt utan att golvvärmen funkade efter att vi la klinker. Men när jag tänker efter kom problemen efter detta.J jonaserik skrev:Och ventilera på övre röret helt öppna med. blir det varmmare om du stryper ner andra element/GV, blir det det, så är det för dålig fart på flödet eller kortis i systemet. Det första är mer fart på pumpen, det andra att om det blir varmare att stänga av andra ställen, har ni ökat på termostaterna på element/GV på annat ställe, så kan flödet stjälas till din GV som strular. Rundgång och kommer inte fram flöde.
Så ni la in ett nytt golv med GV, före så fungerade det, men efter så kom på skam. Hur har det nya kopplats på från VP , med egna rör direkt från VP, är det nya med kortare slangar i golvet, mindre rum. Då kan flödet gå lättare genom den delen och det andra får mindre. Liksom kortslutning i systemet kan det bli, vatten går alltid lättaste vägen. Prova med att ställa ner flödet på det nya liiiite med strypventilerna, då får det gamla lite mer tryck på sig och se vad som händer. Alltid lite knepigt när det byggs ut.
Var lite otydlig (igen). Det fanns befintlig golvvärme i källaren när vi flyttade in. En av fördelningarna var till badrummet där det inte fanns något mer en betong som slingorna ligger i. Nu har vi renoverar är badrummet och lagt klinker. Om det har något med att golvvärmen inte fungerar vet jag inte.J jonaserik skrev:Så ni la in ett nytt golv med GV, före så fungerade det, men efter så kom på skam. Hur har det nya kopplats på från VP , med egna rör direkt från VP, är det nya med kortare slangar i golvet, mindre rum. Då kan flödet gå lättare genom den delen och det andra får mindre. Liksom kortslutning i systemet kan det bli, vatten går alltid lättaste vägen. Prova med att ställa ner flödet på det nya liiiite med strypventilerna, då får det gamla lite mer tryck på sig och se vad som händer. Alltid lite knepigt när det byggs ut.
Tveksamt att skulle påverka då det inte är någon större yta att värma, det som kan vara är att fösöka få lite mer fart på cirkulationpumpen. Uppe på topp sitter det röda rattar och där ställer man flödet/farten på vattnet genom slingorna, kan inte se om det finns markering på dom. du får prova att vrida på en vita ringen till max och känna på slangen under den, ökar farten på vattnet så kommer den att bli varmare, kan ta kanske 10 minuter innan det händer något. Det är en manuell ventil för att få till ett flöde som är bra. Skillnaden mellan ut och in är ca 4 - 5 C som tumregel