maskeradeproggaren
När jag la altan för ca 5 år sedan så var många brädor skeva så för att få rätt på det när jag la golvet så fick det bli slumpmässigt konkavt och konvext. Tycker det kanske är lite väl mycket vågighet och funderade på om man skulle jämna med slipmaskin och på köpet fräscha upp altanen generellt. Den är på ca 20m2. Det rör sig om kanske 2-3mm mellan topp och dal.

Jag fattar naturligtvis att det går men kommer det ta en evighet? Om görbart, hur skulle ni göra? Hela vägen från 24, 40, 80, 160?
 
Klart det går, men du kommer istället att få kämpa med stickor i fötterna under altanens resterande livstid. Slipning innebär brysk avslitning av fibrerna i ytskiktet. När det sedan regnar på det reser sig alla ändar av dessa fibrer = stickor. Möjligtvis kan du först slipa för att sedan väta för resning och sist köra med borstmaskin tills lösa fibrer har försvunnit.
Som du inser får du lägga både mer tid och pengar på detta än att bara byta ut trallen och göra rätt. Ett tips är att låta ny trall ligga oskyddat utomhus ett par månader så att de kan ”rätta till sig”.
 
maskeradeproggaren
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Klart det går, men du kommer istället att få kämpa med stickor i fötterna under altanens resterande livstid. Slipning innebär brysk avslitning av fibrerna i ytskiktet. När det sedan regnar på det reser sig alla ändar av dessa fibrer = stickor. Möjligtvis kan du först slipa för att sedan väta för resning och sist köra med borstmaskin tills lösa fibrer har försvunnit.
Som du inser får du lägga både mer tid och pengar på detta än att bara byta ut trallen och göra rätt. Ett tips är att låta ny trall ligga oskyddat utomhus ett par månader så att de kan ”rätta till sig”.
När du skriver inte bara avslitning utan att det är avslitning av det bryska slaget så tror jag nog jag avstår projektet. Stickor i fötterna är sådär roligt. Tack för tipset!
 
Jag har en tidigare kollega som försökte sig på den här manövern, men för att ta bort en ful lasyr. Stickigt blev det. 😄
 
Redigerat:
Tänkte också på risken att trät blir obehagligt eller farligt att gå på, men genom en annan effekt.

När man slipar ett brädgolv blir det knivvassa kanter. Man kan märka det inomhus också, men här är det säkert större glipor och jag gissar att små nakna barnafötter t o m kan skära sig på brädkanterna.
 
Ett inomhusgolv får ju oftast en ytbehandling som är anpassad för inomhusmiljöer. Ett gammalt slitet skurgolv i furu inomhus kan ha stickor det också. Om det skuras längs fibrerna kommer ev. stickor att lossa efter hand.
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
När du skriver inte bara avslitning utan att det är avslitning av det bryska slaget så tror jag nog jag avstår projektet. Stickor i fötterna är sådär roligt. Tack för tipset!
Jag slipade min altan för ett antal år sedan, gör man det bara ordentligt är det ingen fara. Hyr en golvslipmaskin, börja med att slipa diagonalt åt båda hållen för att jämna till, sedan finare och finare papper i längdriktningen Avsluta med att såpa.
OBS!!! Skruva ner samtliga trallskruv ordentligt först!!!!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.