Jag har så smått börjat bygga bastun här hemma. Det råkar vara så att bastun är förberedd med isolerade väggar (ingen mot yttervägg) och gips även på insidan. Gipsen är "fuktspärrad" (har strukits med någon rosa primer) och min fundering är om jag ska låta den vara kvar och bygga på den med läkt som ger luftspalt mellan gipsen och panel?

Alternativt skulle jag kunna ta bort de primade gipsväggarna och sätta dit en 3,2mm board, som i byggbeskrivningen från svenskt trä tex, men då måste jag spara en bit gips från golvet och upp eftersom det sitter en 8 cm hög klinkersockel upp på gipsväggen. Jag måste då alltså skära av gipsen en bit upp på väggen och sen ta bort resten.

Hur mycket gipsvägg måste bli kvar för att klinkersockeln ska vara nog stabil tror ni?

Jag har en vägg mot badrum som är fuktspärrad på badrumssidan så där har jeg redan börjat riva den primade gipsen eftersom det känns som dubbla fuktspärrar.

Vad tror ni om att sätta board där? Eller kanske bara luftspalt mellan isolering och panel??

Taket ska sänkas också och där hade jag tänkt mig att sätta board med luftspalt till panelen. Vettigt?

Alltså, duger mina väggar som de är om jag ser till att ha luftspalt?
 
Det här va lite knivigt som jag har förstått det ska man ju inte ha nån ångspärr i en bastu (mot t.ex yttervägg) räknas primern som ångspärr? annars ser jag inga problem..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.