A AG A skrev:
Hela väggarna på båda sidor om balken är isåfall bärande. Det är för stora avstånd för att inte ha en bärande vägg på underplanet. Så, vi kan nästan helt utesluta att den inte skulle vara bärande.
Så, jag kan garantera att det streckande är en dold/inbyggd/balk, och väggarna på hela väggarna på båda sidor är också bärande. Oavsett om de är murade eller klädda med gips.
Ok, då är jag med - stort tack!
 
A AG A skrev:
Hela väggarna på båda sidor om balken är isåfall bärande. Det är för stora avstånd för att inte ha en bärande vägg på underplanet. Så, vi kan nästan helt utesluta att den inte skulle vara bärande.
Så, jag kan garantera att det streckande är en dold/inbyggd/balk, och väggarna på hela väggarna på båda sidor är också bärande. Oavsett om de är murade eller klädda med gips.
Ok, då är jag med - stort tack!

Det betyder då också att den enda innerväggen som finns både på under och över våning inte är bärande? Den vid trappen?
 
  • Arkitektritning av husplan och sektion, inkluderar mått och rumsindelning, vissa element är markerade grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Den är ju inte bärande, alltså håller uppe bjälklagret ovanför, men den kan ju vara nödvändig för trappans infästning.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den är ju inte bärande, alltså håller uppe bjälklagret ovanför, men den kan ju vara nödvändig för trappans infästning.
Ok. Makes sense! Tack alla kloka människor 🙏
 
Lite sen på bollen men...

Det är i sektionsritningen man ser vad som är bärande. Alltså hjärtväggen i souterängplanet. Den streckade linjen påvisar som ni redan gissat att det någonstans finns en bärande balk inbyggd som gör att man kan ha en så stor öppning. Exakt vad den bärande balken vilar på, om det är väggarna bredvid öppningen eller om det är ytterväggen, framgår inte av ritningen.

På övervåningen finns inga bärande väggar, men det kan ändå hända att innerväggar bär upp tex innertaken.

Sektionsritning av ett hus med markerad bärande hjärtvägg och streckad linje för balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oopsjoppe
  • Laddar…
Stort tack för förklaringen 🙏
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.