Hej, vi ska riva gamla förrådet vid fritidshuset och bygga ett nytt. Jag önskar råd om vad man kan tänka på i nuvarande fas, när vi endast bygger upp ett kallförråd, vad ska in i konstruktionen nu, för att i framtiden kunna isolera och ha det uppvärmt?
Planen är antingen någon typ av kontor eller snickarbod, men det är inte aktuellt just nu, utan jag vill bara öppna upp för möjligheten.
Tänker på möjligheten att kunna isolera väggar, tak och golv, då ingår såklart vindpapp, luftspalt, möjlighet till ventilation.

Tänker bygga på plintgrund, hur ska man tänka med golvet, spånskivor som lätt man demonteras för att i framtiden lägga isolering under?
 
Det som jag skulle isolera nu är golvbjälklaget, resten är enkelt att göra i efterhand.
Och så riktigt vindduk på ytterväggens utsida.
Bygg med mått så att isolering passar och minimerar skärning när det sedan ska isoleras och få ytskikt.
 
  • Gilla
HeyJon
  • Laddar…
Tomture61
Bygg som att du skulle isolera idag .
Är det träfasad tex så behöver den luftning på baksidan av träpanel , det ska vara öppet nedtill / upptill så luft obehindrat kan strömma på baksidan av träpanelen .
Samma med taket , luftspalt mellan undersida av vad du nu ska ha och isoleringen + luften skall kunna strömma obehindrat även där .
Ang golvet så håller jag med föregående talare , isolera nu .

Mitt eget spånskivegolv på ö-våningen (bostadshuset) är skruv/limmat , för stabilitetens skull .
 
Redigerat:
  • Gilla
HeyJon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.