Hej

Lite nybörjar frågor om man får?

Undrade bara lite över tekniker och erfarenheter med golv värme i plattan (källaren) eller de olika våningsplanen på ett två våningshus.

Vilket föredras, i källaren eller i gatuplan (där man mest befinner sig)? Skall man använda radiatorer på övreplan eller är det rimligt att lägga golvvärme även där?

Som jag ser det finns det ju en fördel med att ha en "varm" platta (ur fukt synpunkt samt att värmen stiger ju) men jag vet inte om man kan räkna med att värma upp ett helt hus enbart med golv värme i källaren (två våningshus)? Dock verkar ju lite dyrt att lägga in i alla våningsplan oxå :confused:

mvh
 
Skall du bygga nytt eller gäller det ett befintligt hus? Om det är befintlig, beskriv hur konstruktionen är beskaffad och vad du vil uppnå. Du skall inte räkna med att golvvärmen kan värma annat än det rum den befinner sig i. Lika lite som en radiator. Golvvärme i plattan behöver inte alls vara till fördel ur fuktsynpunkt, det kan tom vara en nackdel. Googla på "omvänd fuktvandring" så får du veta mer.

Golvvärme bör betraktas som en komforthöjare. Ekonomiskt är den nästan alltid ett sämre alternativ än radiatorer utom möjligen om man värmer med värmepump och dimensionerar hela värmesystemet för att klara uppvärmningen med de låga framvattentemperaturer som används i golvvärme.
 
hmm ok .. detta gäller ett nybygge och eftersom vi vill komma upp ca en meter (utsikt osv) så står det mellan källare eller torpagrund.

Det lutar åt källare och vi undrar nu över hur man skall lösa värme frågan, eftersom en källare byggs med platta på mark (plus källarmuren) så kanske det är vettigt att inkludera golvvärme i plattan eller är det bättre med enstaka radiatorer i källaren och golvvärme i gatuplan? Tanken är väl att källaren har bastu/relax avd, pannrum/tvättstuga, snickarverkstad samt "gillestuga" ...

vi kommer nog oxå att använda oss utav bergvärme (eller någon form av värmeväxlare)

tack på förhand och gott nytt år
 
snoofy skrev:
hmm ok .. detta gäller ett nybygge och eftersom vi vill komma upp ca en meter (utsikt osv) så står det mellan källare eller torpagrund.

Det lutar åt källare och vi undrar nu över hur man skall lösa värme frågan, eftersom en källare byggs med platta på mark (plus källarmuren) så kanske det är vettigt att inkludera golvvärme i plattan eller är det bättre med enstaka radiatorer i källaren och golvvärme i gatuplan? Tanken är väl att källaren har bastu/relax avd, pannrum/tvättstuga, snickarverkstad samt "gillestuga" ...

vi kommer nog oxå att använda oss utav bergvärme (eller någon form av värmeväxlare)

tack på förhand och gott nytt år

Då det är nybygge så är det bara att isolera ordentligt under källargolvet (300 mm) samt köra golvvärme.. :)

Då golvvärme är både skönt o funkar utmärkt till VP så skulle jag köra det i hela huset, Du kommer inte att ångra dej varesej då du får elräkningen (högt cop) el då du går utan sockar...

Vad än VVS killarna vill göra så se till att du inte får ett system som styrs av rumstermostater utan det kan du ha som temperaturbegränsare i sovrum, VP ska styras enbart av ute o innegivare...
 
Jag håller med 2:an i allt. Om det är ett nybygge så kan du bortse från problem med omvänd fuktvandring. Jag skulle dock välja minst 40 cm isolering. Detta efter att ha läst en utredning på nätet författad av en professor på Chalmers. Utredningen argumenterade emot påståenden från golvvärme branschen om att golvvärme generellt var mindre energikrävande än radiatorer. Om jag inte minns fel, så var detta bara sant om isoleringen under och i kanterna av plattan var minst 40 cm. Jag tror inte utredningen tog inte hänsyn till det högre COP man kan räkna med om man värmer med värmepump. Men, alla kan inte ha värmepump och den elenergi som en värmepump kräver lär inte bli billigare framöver. Om du är intresserad kan du säkert Googla fram utredningen. Jag tror att denna utredning var ett av eller möjligen det enda skälet till att påståendet om golvvärmens generella överlägsenhet framför radiatorer försvann från golvvärmeföretagens marknadsföring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.