Hej,

Först och främst tack för ett fantastisk forum. Jag har konsumerat länge men har nu faktiskt en egen fråga också. Vi har flyttat till nytt hus och tänkte renovera om men skulle behöva ta reda på vilka, om några, väggar är bärande.

Min uppfattning är att det inte finns någon hjärtvägg alls, men det är brett mellan ytterväggarna så jag förstår inte helt hur det går ihop. Det finns uppenbarligen några dolda balkar men gissar att jag behöver bry mig mindre om dem?

Min gissning är att de röda inringade delarna är bärande på undervåningen. Jag är däremot mer osäker på allt som är inringat i grönt.

Skulle gärna få er experthjälp :)

Stort tack! 🙏
 
  • Arkitektonisk ritning, husplan, markerade sektioner, två våningar, snittvy, dimensioner, svenska texter, ventilationsschema, skalenlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning, planlösning, sektioner, dimensioner, markerade områden, tekniska detaljer, svartvitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På underplan har du, i grönt, ringat in en streckad linje. Det måste vara en bärande balk. Väggarna på båda sidor om den, är nästan garanterat bärande.
Övriga så väggbitar, som du ringat in i rött, är nästan garanterat ickebärande. Dock kan de ha hålla/stabilisera något som inte syns på ritningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Väggarna markerade med rött i souterrängplanet skulle kunna vara stöd för murade väggar utsatta för marktryck. Mittenväggen på övre plan är högst troligt bärande hjärtvägg.

Edit: Ska stå undre plan ovan.
 
Redigerat:
Fotografen Fotografen skrev:
Mittenväggen på övre plan är högst troligt bärande hjärtvägg.
Vilken vägg är det?
 
Längsgående, som antagligen har en synlig balk streckad på ritningen.
 
A AG A skrev:
På underplan har du, i grönt, ringat in en streckad linje. Det måste vara en bärande balk. Väggarna på båda sidor om den, är nästan garanterat bärande.
Övriga så väggbitar, som du ringat in i rött, är nästan garanterat ickebärande. Dock kan de ha hålla/stabilisera något som inte syns på ritningen.
Ok, misstänkte det. Tror du att hela väggarna bredvid är bärande? Eller bara längst ut på den ”murade delen” som jag ringade in i rött. Resten av dessa väggar är gips, men de inringade på sidorna är murat som ni säger (men allra inte bärande enligt din post?). Jag hoppas att balken bara vilade på den murade delen och att resten av väggarna var icke bärande.
 
  • Ritning av enplanshus, fyra sovrum, vardagsrum, kök, badrum, tvättstuga, markerade områden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotografen Fotografen skrev:
Väggarna markerade med rött i souterrängplanet skulle kunna vara stöd för murade väggar utsatta för marktryck. Mittenväggen på övre plan är högst troligt bärande hjärtvägg.
Menar du denna?
 
  • Arkitektritning av hus, planvy och sektion, dimensioner, möbleringsskiss, text på svenska, gröna markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Fotografen Fotografen skrev:
Längsgående, som antagligen har en synlig balk streckad på ritningen.
På undre planet finns det en balk (streck-prickad) utritad i mitten. På våningsplanet finns det enligt texten en dold balk som en förlängning av ytterväggarna som är på var sida av utbuktningen (burspråket). Vilken menar du?
 
Jag menade denna, och den är ju på undre plan :

Teknisk ritning eller planlösning med gröna markeringar som visar flöde eller betoning på specifika delar.
 
BirgitS
Fotografen Fotografen skrev:
Jag menade denna, och den är ju på undre plan :

[bild]
Ja, då är vi nog överens allihop :D
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag menade denna, och den är ju på undre plan :

[bild]
Ok, yes undre plan. Det där är en osynlig balk, frågan är om den vilar på ytterväggarna, på de murade delarna på varje sida som sticker ut någon meter in i huset (inringat rött ovan) eller på hela väggarna på sidorna - då både på den murade och den gipsade delen? Vad tror ni där?

Bara för info så finns ingen korresponderande vägg på övervåningen så det är inget som håller upp mer än taket på undervåningen så att säga.
 
Såg även att jag hade råkat stryka över den här texten på de andra bilderna. Vad tror ni om denna? Vilka ”väggar” bär upp denna balk? Vilka väggar kan jag inte röra?
 
  • Arkitektonisk ritning av en byggnad, markerade delar, mått och rumsnamn synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Är ju svårt att veta exakt vad de menar men det kan betyda att själva väggen är bärande samt att det finns en mindre balk just ovanför dörröppningen. Men det kan antagligen tolkas på andra sätt också.

Balkar vilar normalt på någon sorts pelare, vilket t.ex. kan vara kraftig stående regel. Gäller både den som du frågar om nu och den andra långa på det undre planet.

Men ska du vara helt säker får du nog öppna upp väggarna för att se hur det ser ut och/eller ta in en byggkonstruktör.

De rödinringade murade bitarna brukar vara för att stötta upp ytterväggarna så att de inte trycks inåt av all jord som trycker på utsidan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är ju svårt att veta exakt vad de menar men det kan betyda att själva väggen är bärande samt att det finns en mindre balk just ovanför dörröppningen. Men det kan antagligen tolkas på andra sätt också.

Balkar vilar normalt på någon sorts pelare, vilket t.ex. kan vara kraftig stående regel. Gäller både den som du frågar om nu och den andra långa på det undre planet.

Men ska du vara helt säker får du nog öppna upp väggarna för att se hur det ser ut och/eller ta in en byggkonstruktör.

De rödinringade murade bitarna brukar vara för att stötta upp ytterväggarna så att de inte trycks inåt av all jord som trycker på utsidan.
Hej,

Ok tack - då får jag göra så!

Jag förstår angående de murade delarna. Detta kan stämma bra för delen som äe
Uppåt i bild där det finns jord. Men de som är längst till vänster och höger (dvs den delen som långa balken utgår ifrån) så finns ingen jord eller något som trycker alls. Däremot gissar jag att detta är ett standard hus som kanske muras så oavsett då det ska klara jord om omgivningen sett annorlunda ut?
 
Oopsjoppe Oopsjoppe skrev:
Ok, misstänkte det. Tror du att hela väggarna bredvid är bärande? Eller bara längst ut på den ”murade delen” som jag ringade in i rött. Resten av dessa väggar är gips, men de inringade på sidorna är murat som ni säger (men allra inte bärande enligt din post?). Jag hoppas att balken bara vilade på den murade delen och att resten av väggarna var icke bärande.
Hela väggarna på båda sidor om balken är isåfall bärande. Det är för stora avstånd för att inte ha en bärande vägg på underplanet. Så, vi kan nästan helt utesluta att den inte skulle vara bärande.
Så, jag kan garantera att det streckande är en dold/inbyggd/balk, och väggarna på hela väggarna på båda sidor är också bärande. Oavsett om de är murade eller klädda med gips.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.