Hej
Jag bor i ett äldre hus i norra Sverige. Jag köpte det av min pappas dödsbo och han har renoverat hela huset invändigt för ca 20 år sedan.
Min fråga/fundering är: Går det att isolera trappan upp till övervåningen underifrån?
Dvs kan man med vettig arbetsinsats sätta isolering under trappan för att på så sätt minska mängden värme som slinker ner via den något otäta trappan?
Bilderna fotade från källatrappen, dvs under sagda trappa.
Rörigt förråd med lutande trävägg, hyllor fulla av diverse föremål, rengöringsprodukter och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av trä, lutande tak, skruvdragare, isolering synlig, elektrisk kabel, byggnadsarbete eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserat utrymme med verktyg, flaskor och föremål i trähytt. Bilden är tagen i en vinklad position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trångt förrådsutrymme under snedtak med diverse saker, lådor, verktyg och en säkerhetscentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappa i profil, sluttande, otydlig omgivning, lampkabel, inomhus, ingen person synlig, vardagsföremål i kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Visst går det, fast det blir lite meckigt. Enklast är väl att skära till frigolit och fästa bitarna med dubbelhäftande byggtejp (finns riktigt starka grejer på Biltema t ex). Sen sätter du en stor masonitskiva över alltihopa.
På ovansidan av trappstegen blir det ju frestande att limma mattbitar, men de brukar samla smuts och dessutom förorsaka nästa husägare mycken smärta när de ska ta bort dem, så det brukar inte vara någon bra idé.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
AXS
Eller masonit och lösull.
Eller skära trekantiga bitar av isolering och den på med masonit eller liknande.

Borde gå att få det hyffsat.
 
ricebridge ricebridge skrev:
På ovansidan av trappstegen blir det ju frestande att limma mattbitar, men de brukar samla smuts och dessutom förorsaka nästa husägare mycken smärta när de ska ta bort dem, så det brukar inte vara någon bra idé.
På ovansidan har sagda far limmat laminatgolv. Detta golv har börjat släppa på vissa trappsteg, känns det som i alla fall.
Han har också varit "duktig" och skjutit fast trappkantlister i metall (som för övrigt är lös på vissa ställen)

Det vita har han alltså målat (fattar inte varför han inte målade trappan istället), orginalet var en 60-70-tals grön.
Trappa inomhus, trä, röda mattor, gul belysning, skugga, väggpaneler, hushörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AXS AXS skrev:
Eller masonit och lösull.
Eller skära trekantiga bitar av isolering och den på med masonit eller liknande.

Borde gå att få det hyffsat.
Du tänker att jag skruvar fast masoniten i trappan underifrån/nerifrån?
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Visst går det, fast det blir lite meckigt. Enklast är väl att skära till frigolit och fästa bitarna med dubbelhäftande byggtejp (finns riktigt starka grejer på Biltema t ex). Sen sätter du en stor masonitskiva över alltihopa.
Jag har faktiskt resonerat om att fästa frigolit, men de manliga i släkten har dömt ut min tanke 😉😆
Hur tjock frigolit är lämpligt?
 
R
Frigolit låter som lämpligast kanske 50mm tjock..
 
R Rejäl skrev:
Frigolit låter som lämpligast kanske 50mm tjock..
Okej, ska jag ha XPS- eller EPS-typ?
Verkar som XPS är tåligare men tyngre och är billigare...
 
Skulle det funka att skjuta fast typ liggunderlag med häftpistol?
Kanske kan/borde sätta dubbehäftande tejp också?
 
E EllinorLag skrev:
Hej
Jag bor i ett äldre hus i norra Sverige. Jag köpte det av min pappas dödsbo och han har renoverat hela huset invändigt för ca 20 år sedan.
Min fråga/fundering är: Går det att isolera trappan upp till övervåningen underifrån?
Dvs kan man med vettig arbetsinsats sätta isolering under trappan för att på så sätt minska mängden värme som slinker ner via den något otäta trappan?
Bilderna fotade från källatrappen, dvs under sagda trappa.
[bild][bild][bild] [bild][bild]
Slinker det ner mycket värme? Är det stor tempskillnad ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Slinker det ner mycket värme? Är det stor tempskillnad ?
När det är riktigt kallt ute är det märkbart kallare i på trappstegen än i övrigt i trappan.
 
E EllinorLag skrev:
När det är riktigt kallt ute är det märkbart kallare i på trappstegen än i övrigt i trappan.
Jag tänkte mer under trappan, är källaren uppvärmd?
 
Tänker mig att det blir mycket jobb att isolera trappan underifrån. I alla fall om man vill ha det hyfsat snyggt.

Kanske istället sätta en isolerad dörr längst ned i trappan? Samt ev komplettera med ett litet element?

/Krille
 
Det finns två olika saker: Drag av kall luft från källare upp genom springor i trappan. Då ska man täta. det räcker i princip med tejp eller byggfolie.
Trappstegen blir kylda underifrån även utan drag. Då behövs något isolerande material. Lämpligast är väl frigolit 25 eller 50 mm men det är ett stort pyssel. Liggunderlag funkar också, är enklare att skära till men mindre effektiv. Istället för att skjuta fast skulle jag sätta dubbelhäftande tejp. Har du mycket tid och ork sätt dubbelt lager.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Tänker mig att det blir mycket jobb att isolera trappan underifrån. I alla fall om man vill ha det hyfsat snyggt.

Kanske istället sätta en isolerad dörr längst ned i trappan? Samt ev komplettera med ett litet element?

/Krille
Det finns en dörr nere, ca 5 cm tjock, tror den är isolerad (den har funnits där så länge jag kan minnas) och element inne i källaren samt nere utanför själva källaren.

Jag vet inte om jag är superbrydd om det blir snyggt, om någon tycker det blir fult kan de ju göra om det åt mig 😉😂 Däremot vill jag gärna att det ska bli funktionellt.

Första bilden inifrån "källarutrymmet" övriga precis utanför.
Halvöppen vit, vertikal vågplåtsdörr i grovt utrymme med betongväggar och olika föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarrum med betongväggar, grov dörr, lådor, skräp, synlig röran genom dörrspringan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En värmepanel monterad på en rå betongvägg med elledning, nedanför staplade tomma plastlådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.