Kanske är en otroligt dum fråga, men köpt en Ryobi RPLS18X som ska användas uteslutande på skenan och undrar om klyvkniven ska sitta monterad då?
 
F fekberg skrev:
Kanske är en otroligt dum fråga, men köpt en Ryobi RPLS18X som ska användas uteslutande på skenan och undrar om klyvkniven ska sitta monterad då?
Klyvkniven bör väl sitta på för att göra sitt jobb. 😉👍
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Klyvkniven bör väl sitta på för att göra sitt jobb. 😉👍
Tycker de ser ut som klyvkniven är längre ner än klingan, så fattar inte riktigt hur den ska kunna såga när jag sänker ner den i skenan. Men jag får prova 🙏
 
Bara för att den skall sitta på en skena betyder ju inte det att den skall gå att sänkas ner i arbetsstycket. Cirkelsåg används mest till att just klyva.
 
F fekberg skrev:
Tycker de ser ut som klyvkniven är längre ner än klingan, så fattar inte riktigt hur den ska kunna såga när jag sänker ner den i skenan. Men jag får prova 🙏
Vissa sågmodeller har fjädrande kniv, är den fast på Ryobin?
Kanske är så att den måste vara av när du sänker ner mitt i en skiva, men kan vara på nåt du sågar från kanten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har kikat i manualen nu, går det att justera höjden på den eller är det ett läge som den kan skruvas fast i?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Har kikat i manualen nu, går det att justera höjden på den eller är det ett läge som den kan skruvas fast i?
Den skruvas fast och verkar inte gå att justera. Den följer med klingan när man höjer/sänker men ser onekligen ut som den är längre ut än klingan.
 
Det kan ju inte va möjligt att den skulle gå ner under klinghöjden, tar ju bort hela vitsen med en sänksåg.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K
F fekberg skrev:
Den skruvas fast och verkar inte gå att justera. Den följer med klingan när man höjer/sänker men ser onekligen ut som den är längre ut än klingan.
”Ser”?
Är väl bara mäta så får du svaret svart på vitt
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
Den verkar vara fast. Så om du ska sänka ned sågklingan i ämnet kan du inte ha klyvkniven på.Tas upp här.

 
  • Gilla
  • Wow
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Den verkar vara fast. Så om du ska sänka ned sågklingan i ämnet kan du inte ha klyvkniven på.Tas upp här.

[media]
Tack! Misstänkte det, men otydlig manual.

Skönt att de inte var jag som var helt trög då, man lär sig något varje dag.

Tack för alla svar 🙏
 
Redigerat:
C
Bart Bart skrev:
Den verkar vara fast. Så om du ska sänka ned sågklingan i ämnet kan du inte ha klyvkniven på.Tas upp här.
Wow, det är ju helt galet.
 
Ja, resultatet blir ju att den aldrig sitter på. Att montera och montera av hela tiden händer inte i min värld i alla fall.
Nu har jag själv en Makita utan klyvkniv och det är inget jag saknat heller, men så används den mest till skivmaterial också. Det är ju skillnad på att såga upp MDF och att klyva en sur regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.