Jag köpte nyss en bit skog och mer eller mindre fick ett torp "på köpet".

Eftersom jag själv ju nästan bor i ett torp så är det ju inte så att jag känner något jättestort behov att "åka till torpet" 10 min bort och tillbringa helgerna där.
Att sälja av torpet känns inte heller så bra, nu är det ju som en liten egen fastighet med lite skog, lite äng och ett torp.

Närmast till hand ligger väl att hyra ut det, eller kanske att ibland i.a.f kunna låna ut det.
Kruxet är att det inte finns el, och att det är minst två kilometer till el.
Telefon finns på rätt frächa stolpar (~12 år?), men att få telia att samsas med elbolaget på samma stolpar känns ju rätt omöjligt.
Att få Telia att plocka ner tråden och sälja stolparna till elbolaget känns ju inte heller som någon möjlig lösning.
I vilket fall så låter 2 kilometer nyupphängd elkabel som något dyrt.

Återstår ju sol och vind-alternativet........finns det någon som har erfarenheter av att få "något så när" vettig el i sommarstugan via sol eller vind ?
Jag menar el till lite belysning, TV, laptop och mobilladdning, ja kanske det går att arrangera vattenpumpning till någon form av dusch ?

Jag hade tänkt köpa ett elverk för att kunna driva diverse snickerimaskiner, men jag har ju inte lust att ha det stående vid stugan hela tiden.

Har ni några idéer, tankar eller erfarenheter om/av detta ?
 
Vi hade solpaneler på vår husvagn och de räckte rätt bra! Nu hade vi bara en panel och ett bilbatteri, så jag tvekar inte på att det kan bli mycket bättre. När egna tankar om att köpa just det som du har köpt, en bit skog, litet torp och lite äng, helst utan el och vatten för att minska kostnader (och risker).
 
Det bästa är både solpanel och vindkraftverk och en hög med batterier. För ett vindkraftverk med en turbin större än två meter i diameter (rotorbladens diameter) krävs byggnadslov och då kan det bli dyrt om det ska miljöprövas o.s.v.

Ett litet vindkraftverk med tvåmetersturbin (kräver ej byggnadslov) ger ca: 300 watt vid 10 m/s, men så mycket blåser det sällan så man får räkna med 1-1,5 kWh/dygn istället. Så här ser vindkraftverket ut som jag håller på att bygga (bilden nedan). Oerhört enkel konstruktion, ingen styrelektronik och bara en rörlig del (lagret i navet) och det kommer förmodligen att överleva mig själv. Magneter på stålskivorna bakom turbinbladen saknas på bilden liksom statorlindningarna som sitter mellan dem.
En shuntregulator krävs dock (det gör det alltid) som dumpar överskottsenergi till en varmvattenberedare (eller värmeelement) när batterierna är fulladdade.

En solpanel på 100 watt kostar runt 6 lök och den ger ca: 0,4 kWh/dygn vid solsken. Funkar bra från april till september och underhållsladdar batterierna även när vädret är som sämst i december.

Detta räcker bra för lite belysning, laptop, mobilladdare, TV och ett litet kylskåp. TV:n är boven så här bör man kolla vad som är strömsnålt. En 19 tum platt-TV är nog det bästa alternativet och den klarar sig på ca: 50 watt. Ett litet energisnålt 12-voltskylskåp (ca: 50 liter) förbrukar bara 10-15 watt i snitt. Kylväskor och kylskåp utan kompressor suger däremot 40-80 watt x 24 timmar, så det funkar inte. lampor ca: 10 watt/st och laptop och mobilladdare drar heller inte mycket. Vattenpump (12 volt) drar heller inte mycket utslaget per dygn.

Ett klenspänningssystem (12-volt) är alltså vad jag rekommenderar och det kommer för det mesta att finnas ström i kablarna till det man behöver. Om det är vindstilla och regnar i tre veckor blir det lite värre, så vid dessa tillfällen får man fylla på batterierna med hjälp av ett elverk.
 
  • vindkraftverk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vindkraftverk2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hannevind tillverkar snygga små vindkraftverk:
http://hannevind.com/index.htm

Ett sådant litet vindkraftverk i kombination med lite batterier och ett elverk så kan man nog få "normal" elförsörjning till stugan året runt. Kanske till en lägre investeringskostnad än vad det skulle kosta attt dra 2km kabel till närmaste nät.
 
Tack för det utförliga svaret Zigge :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.