F
Finns det plafonder man kan köpa som hängs upp med takkrok? Har letat överallt men alla verkar behöva skruvas upp.
 
Har aldrig varit med om att de behöver skruvas upp, normalt sätts de i takkroken mha en skruv med ögla som sedan hjälper till att hålla plafonden uppe mot taket.
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
F
S Silkesnusa skrev:
Har aldrig varit med om att de behöver skruvas upp, normalt sätts de i takkroken mha en skruv med ögla som sedan hjälper till att hålla plafonden uppe mot taket.
Okej detta har jag nog aldrig sett varken i butik eller online. Alla verkar skruvas upp. Har du något exempel? Jag menar något i stil med denna:
 
  • Skärmdump från Bauhaus webbplats, visar en produktbild av en rund taklampa, med köpalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din "spaning" är nog korrekt. Äldre taklampor/plafonder jag har köpt på Ikea hade alla ett centrumhål där en gängad krok med vingmutter som hängdes i lamputtagets krok fanns.

Sedan verkar det som tillverkare har frångått detta, kanske beroende på att lamputtag med krok tycks ha varit något som primärt har använts i Sverige.
Bauhaus köper sannolikt in sina produkter centralt i Tyskland och då får vi dessa lösningar även här i Sverige.
Kanske blir det ändring nu när DCL-kontakterna har blivit EU-standard.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.