Jag tar värme från en bergvärmepump (bild 3)och har kopplat till en gammal vedpanna (bild 1) till systemet med en separat cirkulationspump (bild 2). För att vara tydlig står vedpannan vägg i vägg med pumpen och rören som går in i väggen på bild 1 går till rummet med bergvärmepumpen.

Frågan är om det går att elda samtidigt som bergvärmepumpen är igång? (Vissa hävdar att bergvärmepumpen kan skadas om det kommer in varmare vatten i den än vad den förväntar sig.)
 
  • Ett gammalt, rostigt element i ett rum med vita väggar och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med mätare och ventiler vid en vägg, delvis dolt bakom ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump i ett tekniskt utrymme med röranslutningar, expansionskärl och betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En vedpanna kan man ju elda upp till 95 grader men en värmepump tål oftast max 65 eller 70 grader så var försiktig.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
B
Det beror på hur man kopplar ihop dem.
Bäst är om man har t.ex. automatiska avstängningsventiler eller liknande.

Samtidigt känns lite onödigt, effekten från ved brukar oftast vara högre än värmebehovet när det brinner. Automatiskt växlande, så bergvärmen kickar in när värmen från veden tagit slut är bättre att sikta på. Jag har så med min vedpanna och LVVP.

Finns acktankar i systemet?
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
J Josth skrev:
En vedpanna kan man ju elda upp till 95 grader men en värmepump tål oftast max 65 eller 70 grader så var försiktig.
Ok det bästa är nog att låta bli i så fall och bara köra vedpannan om det finns ett absolut behov vid elavbrott.
 
B BSOD skrev:
Det beror på hur man kopplar ihop dem.
Bäst är om man har t.ex. automatiska avstängningsventiler eller liknande.

Samtidigt känns lite onödigt, effekten från ved brukar oftast vara högre än värmebehovet när det brinner. Automatiskt växlande, så bergvärmen kickar in när värmen från veden tagit slut är bättre att sikta på. Jag har så med min vedpanna och LVVP.

Finns acktankar i systemet?
Det finns en säkerhetsventil, men den ska bara lösa ut om vattnet av någon anledning inte cirkulerar, så det är nog en annan sak. Tror jag nöjer mig med att bara ha vedpannan som ren backup.

Inga acktankar finns.
 
B
Är det bara för backup, och inga acktankar finns är det ju bara att du kopplar BVP helt parallellt med pannan och stänger av värmepumpen med manuella ventiler, så inte varmt vatten från vedpannan kan komma till värmepumpen.

Vatten som värms expanderar och svalnar det av så minskar volymen. Antingen får du ha dubbla exp kärl och stänga av värmepumpen helt (fram och retur), eller så får du lämna en koppling öppen, exempelvis returen från radiatorkretsen till värmepumpen, så vattnet kan expandera/dra ihop sig fritt.
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Är det bara för backup, och inga acktankar finns är det ju bara att du kopplar BVP helt parallellt med pannan och stänger av värmepumpen med manuella ventiler, så inte varmt vatten från vedpannan kan komma till värmepumpen.

Vatten som värms expanderar och svalnar det av så minskar volymen. Antingen får du ha dubbla exp kärl och stänga av värmepumpen helt (fram och retur), eller så får du lämna en koppling öppen, exempelvis returen från radiatorkretsen till värmepumpen, så vattnet kan expandera/dra ihop sig fritt.
Ja sant, jag vet var jag stänger av kranen till vedpannan, men inte till pumpen. Måste kollar på det nästa vecka när jag kommer dit igen.

Att driva cirkulationspumpen till vedpannan under ett strömavbrott, måste väl funka med ett batteri eller liknande. Eller krävs ett elverk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.