Hej!
Skall börja så smått med ett projekt och står nu inför att hitta bra företag som skall hjälpa mig med olika byggnadsmoment. För mig är det viktigt att skapa en bra kontakt för att jag skall känna förtroende för att sen besluta mig för att anlita företaget. Skulle vara intressant att veta hur Ni andra ser på detta och om det finns varningstecken som man skall vara vaksam på. Kanske ställer jag för höga krav men är funderar på om det t.ex är ok att behöva skicka ett tredje påminnelsemail för att ens boka en tid med ett företag?
Så vad säger Ni, vad ser ni som viktigt i kontakten med hantverkare? Eller om tvärtom för den delen, vad är viktigt för hantverkare?
 
BirgitS
Viktigt: Ett företag som någon trovärdig rekommenderar.

Ett företag som inte ens kan boka en tid anser jag är ett företag som inte vill ha mig som kund.
 
  • Gilla
joran och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Viktigt: Ett företag som någon trovärdig rekommenderar.

Ett företag som inte ens kan boka en tid anser jag är ett företag som inte vill ha mig som kund.
Tack för svar! Bor i mindre samhälle och kontakter är väldigt bra att ha när det gäller att få andras referenser. Företag som inte besvarar mail om tidsbokning kan ju såklart ha mycket att göra men de borde ju värna kommande projekt så de inte går utan jobb sen. Företaget kanske kan välja och vraka bland kunder, kanske också en tänkbar teori..
 
Totte_S
Ett tips är att hantverkare oftare använder telefonen än eposten.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Ett tips är att hantverkare oftare använder telefonen än eposten.
Bra input. Detta företag hade nog upparbetade mailvägar. Jag funderar mer på vad man ska vara nog med från start när man skall påbörja projekt. Kommer en dålig kommunikation inledningsvis ge indikation på att det är så kontakten fortsättningsvis kommer vara också? Inget du kan svara på såklart men jag hoppas du förstår andemeningen 😊
 
Totte_S
Finns ju tusen saker man i efterhand tänkt att man borde kollat. Är man beskaffad med en vettig magkänsla använder man den, annars är det kommunikation som gäller - frågor och svar, sedan papper och avtal på det. (ja det skall man ju alltid ha)
Jag själv lärde mig efter 25 år med hus och hantverkarkontakter att man kan kolla om företaget skall anlita underentreprenörer. Det blev en dålig erfarenhet.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Finns ju tusen saker man i efterhand tänkt att man borde kollat. Är man beskaffad med en vettig magkänsla använder man den, annars är det kommunikation som gäller - frågor och svar, sedan papper och avtal på det. (ja det skall man ju alltid ha)
Jag själv lärde mig efter 25 år med hus och hantverkarkontakter att man kan kolla om företaget skall anlita underentreprenörer. Det blev en dålig erfarenhet.
Alltid lätt att vara efterklok såklart. Har använt flera hantverkare genom åren, både bättre och där det funnits utvecklingspotential. Ibland har jag konstaterat att det är bättre jag gör vissa saker själv 😉
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Ett tips är att hantverkare oftare använder telefonen än eposten.
Själv är jag precis tvärtom men jag vet att ditt påstående är rätt i många fall.

Själv resonerar jag som så att jag har svårt när jag jobbar att diskutera nya potentiella projekt så jag får alltid be de som ringer att lägga ett mail som påminnelse och så återkopplar jag så snart jag kan.

I övrigt får jag nog mer än 9/10 jobb med hjälp av mun-mot-mun-metoden. 😋🤩

Viktigaste är i min värld att kunna kommunicera bra och mycket.
Hålla ordning och städa runt sig.
Hålla tiderna eller i annat fall höra av sig för allt kan hända.
Ge en informativ men ändå enkel offert.

Bra tips är ifall det går att man kan försöka få sig en titt in i hantverkarens bil för hur det ser ut där återspeglar ofta hur det sen kan se ut hos en själv under projekttiden...tyvärr.
Själv kan jag skicka ut kunden att hämta grejer i min bil genom att enkelt förklara var det befinner sig. ;)
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Som tidigare skrivit är det bra att kommunicera mycket och tydligt. Ska du ha det kaklat och förväntar dig 2mm mellan plattorna så gör denna förväntan klar och tydlig redan från början.

Godkänt enligt standard är för målning och kakling med en lampa i mitten av rummet men kommer du ha spottar längre ut mot kanterna kommer väggarna belysas på helt annat sätt så om du har högre krav på att plattorna sitter visuellt helt perfekt även i släpljus måste ni ju bli överens först (och plita ner varje detalj i kontraktet).

Hade själv utöver slutdatum krävt klausul om vite vid försening. Inte kul när hantverkarna lyser med sin frånvaro för att andra mer lönsamma projekt dykt upp, eller att de nästan är färdiga men helt plötsligt får du sms om att arbetsledaren ska på 5v semester så istället för nytt till sommaren sitter du med en stuga utan fungerande WC o vatten o semester i stan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, det är 3 saker som gäller. Referenser, referenser och referenser. Men lita inte på referenser du hittar på någon "omdömessida" de är normalt sett falska.

Utan fråga släktingar, grannnar, kolleger osv. Om det pågår bygge i området, fråga den som bor där. Osv.

Räkna med att duktiga hantverkare har väldigt lång kö. Kan vara över ett år, eller mer. Och referenser går åt båda håll. När du pratar med en hantverkare så påpeka var du har fått tipset. Hantverkaren är ofta minst lika petig med att välja sina kunder, som du är som beställare.

Få man tag i en hantverkare med äkta goda referenser, så var inte orolig att anlita till löpande räkning. Hantverkaren "har inte tid" att finräkna för ett fast pris, tar hellre ett jobb på löpande räkning. Men se till att få någon form av prisuppskattning. Så ni är i samma universum om kostnaden. En duktig hantverkare fuskar inte, går oftast snabbare att göra rätt direkt. Och har ingen anledning att maska till sig flera timmar, blir bara strul med nästa jobb i kön. Ryktet är värt för mycket för att det skulle vara lönt att fuska.
 
  • Gilla
  • Älska
Joak och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hålla tiderna eller i annat fall höra av sig för allt kan hända.
Det där är en oerhört viktig punkt, som många hantverkare inte uppfyller. Den bästa hantverkare som vi har anlitat utmärker sig framförallt genom att vara tydlig om att han just nu inte kan ge ett tydligt startdatum. Mer "jag har en ny villa, och en utbyggnad före, och en ombyggnad som ´förhoppningsvis skall göras samtidigt, men sedan är det din tur", och så får man ett tydligare datum när det börjar närma sig. Och kommer när han säger att han skall komma, men också tydlig med "imorgon" måste jag göra en sak åt familjen xxx, men i övermorgon är jag tillbaka.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Tack för allas era input! Håller helt med att kommunikation sker åt båda håll och jag som kund får absolut ha respekt för när en hantverkare återkopplar att de inte har tid direkt. Att sätta slutbesked skall jag ta med mig. Och hantverkares egna ordning på sina verktyg mm kan vara en bra indikation.

Fortsätt gärna, kanske kan detta vara en tråd att spara bra tips på bär det gäller vad som är viktigt mellan uppdragsgivare och uppdragstagare! 😉
 
Jag byggde i liten, för mig innan helt okänd, by. Bygget gick bra men därefter gällde det att upparbeta ett eget kontaktnät av elektriker, rörmokare, snickare, sotare etc.

Under åren har det blivit egen "svartalista" 😠 men också en "god" lista. Kontakt via telefon/SMS gäller i de flesta fall då det oftast är lokal egenföretagare med kontoret på fickan. Rekommendationer är naturligtvis det bästa men har inte alltid fungerat.

Att man håller avtalad tid eller hör av sig om tiden ändras prioriteras högt. Att man fakturerar vettigt är också viktigt. Att jobbet är vad jag vill ha är naturligtvis A och O. Ibland får jag, tyvärr, anlita större företag från storstaden.

Är ganska nöjd med dagens "goda" lista men den har tagit lång tid att fixa.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där är en oerhört viktig punkt, som många hantverkare inte uppfyller. Den bästa hantverkare som vi har anlitat utmärker sig framförallt genom att vara tydlig om att han just nu inte kan ge ett tydligt startdatum. Mer "jag har en ny villa, och en utbyggnad före, och en ombyggnad som ´förhoppningsvis skall göras samtidigt, men sedan är det din tur", och så får man ett tydligare datum när det börjar närma sig. Och kommer när han säger att han skall komma, men också tydlig med "imorgon" måste jag göra en sak åt familjen xxx, men i övermorgon är jag tillbaka.
Exakt.... själv minns jag speciellt en kund där vi bestämt att jag skulle vara hos dem kl.14 men trafiken är kaos och jag märker vid 13.40 att jag inte kommer och hinna fram så jag ringer dem och informerar om att det tyvärr lär dröja till närmre 14.30 innan jag är på plats.

Får till svar: - Ja men det är ingen fara, vi är hemma och det hade du inte behövt ringa för. :)

Men om jag inte ringt då... hur hade reaktionen kanske varit då... ;)
Jo, med stor sannolikhet så hade det ju varit ett irritationsmoment och den suveränt fina kontakten vi sedan fick när jag kom 14.20 hade kanske aldrig infunnit sig. ;)
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Mitt återkommande tips är att inte lägga alla ägg i samma korg. Dela upp det till lite mindre uppdrag och testa någon firma du upplever initialt vettig, låt dem arbeta på löpande och utvärdera sedan hela upplevelsen. Sen kan du välja att fortsätta eller byta.

Med tiden kommer du kanske bli en bättre beställare med, för ibland så missas det från den sidan i kommunikationen.
 
  • Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.