Vi köpte ett villa lammhult av smålandsvillan från Örebrokontoret. Vid besiktningen så var det massa fel som skulle åtgärdas inom två månader. Därefter har man hittat massa andra fel som t ex snea spröjs, snea innerdörrar, märken i fönsterkarm m.m. Jag har vid flera tillfällen påpekat det för deras byggledare. Men får aldrig något åtgärdat. Vad gör man då? Finns det någon annan man kan vända sig till när man inte är nöjd kund?
 
Det enda du kan göra är väll att berätta om det för så många andra som möjligt så att inte fler går på samma nit....
 
jag/vi sitter i samma sits, vi hade våran slutbesiktning för 4 månader sedan, det enda som är halvt åtgärdat är byte av ytterdörr (saknas för foder och dropp-plåt).

Har ringt byggledaren 1 gång varje vecka och fått samma svar hela tiden "ja vi kommer i nästa vecka."

Sedan i förra veckan damp det ner ett brev från SMV där de hotade att skicka våran obetalda faktura (det jag hållt inne till de fixat alla saker) till intrum justitia. Då blev jag aningens sur och ringde upp ekonomikontoret och skällde. Dagen efter ringer våran säljare upp och ursäktar sig att det inte blivit fixat men att han "tog för givet att allt var åtgärdat". Utöver detta så har tydligen våran byggledare sjukskrivit sig, så nu har jag fått förklara allt som skall fixas för ännu en person (som mest beklagade sig över att DE hade mycket att göra, vilket jag skiter fullständigt i då jag väntat 4 månader att få vissa saker fixade), det visar sig dock när jag pratar med denna nya byggledare att vi inte fått allt levererat (saknas foder).
Utöver det så ville de påstå att våran grund inte höll för deras hus då de lyckades pajja den vid montering (huset tog i och "rev bort" ett lecablock (vi har murad grund), vad de inte verkade tänka på är att den håller utmärkt att ställa saker på, kanske inte likabra att köra in i sidan från :)

Så efter att huset är levererat till kund och kund betalat allt utom just det sista, verkar SMV tappa allt intresse av att fixa till det.

Jag har även börjat driva frågan om kompensation för att det tagit dem över 4 månader att fixa detta, men det verkar ganska döfött, men jag ska inte ge mig i första taget.
 
Hej på Er,

Det är viktigt att man skriver till SMV och bestrider att betalningsskyldighet föreligger, ange också varför ni inte skall betala, ex vis att ni innehåller medel som säkerhet för kvarvarande arbete.

Efter en kortare tid har man rätt att anlita någon annan för att slutföra och åtgärda brister som besiktningsmannen noterat. Då skall de innehållna medlen räcka. Ring Gar-Bo, 08-545 473 50, och fråga vad som gäller i ert fall. De har en hemsida som man kan besöka också på http://www.gar-bo.se/ .

MVH
/MF
 
Har råkat ut för precis samma sak.
4 vmånader sedan slutbesiktning. Allt inte åtgärdat än. Fick brev (påminnelse). Ringde ekonomikontoret och fick den stoppad, sedan kom byggledaren strax efter :).. Dock är inte allt klart än. Vi bryr oss inte så speciellt mycket än, felen kan vi leva med ett tag. Så länge det inte är klart så sparar vi pengar på räntan som vi slipper betala. Jag har slutat ringa och klaga, vill dom ha sina pengar så får dom åtgärda felen.
Måste bara tillägga att vi har ordnat en del punkter själva som vi kommer att dra av för, sådant som vi inte kunde leva med att det var fel.
 
Har ni sedan besiktningen hållt inne pengar som skall betalas efter det att felen åtgärdats kan ni nu ta in egna hantverkare att åtgärda felen och betala med dom pengar ni hållt inne. Ni skall först skriva ett brev till Smålandsvillan att ni avser att göra detta om dom inte åtgärdar besiktningsanmärkningarna inom en tidsram ni själva sätter, skicka detta rekommenderat så dom inte kan skylla på att dom inte fått brevet, hör ni inte av dom så är det fritt fram, hör dom av sig så tolerera inte fler dumheter från dom utan felen skall åtgärdas inom den ram NI satt.

Det är tydligt och klart skrivet på Gar-bo:s hemsida om detta:

När entreprenören måste justera fel

Om besiktningsmannen har godkänt entreprenaden, men ändå har noterat ett antal fel, har du som beställare rätt att hålla inne ett skäligt belopp av kontraktssumman som motsvarar vad det skulle kosta att åtgärda felen.
Entreprenören har normalt två månader på sig att utföra justeringsarbetena. Om entreprenören inte gör det får beställaren justera felen på entreprenörens bekostnad, efter att ha underrättat entreprenören. I första hand ska du då använda den del av betalningen som du hållit inne. I besiktningsmannens uppdrag ingår att värdera felen och notera värderingen i utlåtandet.
 
Vi har oxå haft mycket problem med vårt hus. För det första så har vi fått magasinera hela vår lägenhet, bott på annat ställe i 1 månad och en massa fel på huset. Vi håller oxå inne med pengar till alla fel är gjorda men de verkar inte speciellt intresserade av att fixa detta på ett snyggt sätt. Nu gäller det bara att räkna ut hur mycket vi ska kräva av dom för allt vi har fått stå ut med. Vi är ganska missnöjda med hur detta har skötts. Fick en ny byggledare som beklagar sig att han har nu dubbelt så mycket att göra eftersom den första byggledaren är sjukskriven. Man köper väl ett inflyttningsklart hus för att man ska flytta in direkt, städat och klart men tydligen gäller det inte här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.