Håller på att bila upp betonggolvet i vår källare och för att dra nytt avlopp till tvättstuga och dusch/ och badrum..
Jag kommer att koppla på mej på ett befintligt cementrör som går in under murstocken med en gummimuff. Kan men gå med en 90 gradig förgrening direkt efter påkopplingen till det golvvattenlås som skall användas till tvättmaskinen(se skiss).
Sträckan är cirka 30 cm mellan "stammen" och där röret skall gå upp ur betongen.
Eller måste man gå med en 45 gradig koppling från påkopplingen?
 
  • Avlopp tvättstuga-badrum källare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Koppla med en 75mm. 45gr. gren + ett 45gr. språng.

Om möjligt ha aldrig 90gr. anslutningar liggande.
 
enda gången du får ha 88gradig böj är vid anslutningstället som kommer upp ur golvet
 
Ta en golvbrunn istället för att gjuta in ett vattenlås, dom funkar inget vidare det blir lätt stopp i dom.
Isynnerhet från en tvättmaskin
 
Problemet för mej med en vanlig golvbrunn är utrymmet. Väggen där cementröret kommer ut är ca: 120 cm, på denna yta är tanken att tvättmaskin och tumlare står på varandra och bredvid ett 40 cm skåp. De resterande 20 cm som blir mot väggen tänkte jag täcka med en passbit och bakom denna gå upp med avloppet.
Men det kanske funkar med en golvbrunn oxå?
 
du kan dra rör från golvbrunnen och upp på väggen och avsluta med en tratt. 32 eller 40 mm vitt.
 
Ja, men problemet är att golvbrunnen måste vara 20 cm från väggen om jag tolkat reglerna rätt, det gör att brunnen kommer att hamna mitt under tvättmaskinen.
Kanske möjligt att sätta brunnen mitt under skåpet och sen dra ett 32 mm alt 40 mm rör med 90 gradig krök upp bakom tvättmaskinen?
 
Varför inte dra upp röret vid väggen och sätta ihop några (4st) vinklar till ett vattenlås? blir det stopp så går det att ta isär.

Var kommer regeln om golvbrunn 20 cm från väggen ifrån. Är den tvingande eller är det en rekommendation? Får man sätta den närmare väggen om det finns anledning. Jag har en golvbrunn precis under en tappkran och den sitter nog bara 10 cm från väggen, jag tycker det är väldigt praktiskt då jag inte får vatten på golvet från kranen.

Protte
 
Jag hittade denna regel när jag läste i monteringsanvisning från golvbrunnstillverkaren.

Golvbrunnen ska placeras minst 200 mm från vägg. (Ur GVK. Mer om GVK finns på AB Svensk Våtrumskontrolls hemsida www.gvk.se)

Är det någon mer som har erfarenhet av golvvattenlås, och att det ofta blir stopp i dessa? Eller funkar de bra?

Din idé med att dra upp ett rör kanske inte är så dum.
 
Det kan vara så att det är svårt att få en våtrumsmatta tät om brunnen är för nära väggen. Jag har ju bara målad betong.

Protte
 
Det där med golvbrunn 20cm från väggen har med tätskiktsproblematik att göra. Eftersom du röjer i en källare så ska du väl på sin höjd ha lite tätskikt runt golvbrunnen i duschen (om du sätter keramik). Du kan nog tulla på det i källaren då det råder helt andra omständigheter än i ett badrum på träbjälklag ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.