Jag känner mig rätt säker på att vi inte ska bygga plank längre. 🤣🤣
Blir nog alldeles för omständigt, dyrt och onödigt.
Vi satsar på en thuja istället. Ska bara bestämma höjd så får vi se vad det går på i slutändan 😀
 
  • Gilla
  • Älska
Nytt_användarnamn_2024_12 och 1 till
  • Laddar…
Det finns flera sorters Tuja, så kolla in vad tål och hur snabbt dom växer. Jordmånen är viktig. Kanske gå in på något trädgårdsforum och dryfta lite. Tror det kan ge mer än på detta forum. Kom gärna tillbaka med något som kan kallas resultat av det du bestämt dig för. Lycka till.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
P Pappa1986 skrev:
Jag känner mig rätt säker på att vi inte ska bygga plank längre. 🤣🤣
Blir nog alldeles för omständigt, dyrt och onödigt.
Vi satsar på en thuja istället. Ska bara bestämma höjd så får vi se vad det går på i slutändan 😀
Brabant är den du ska satsa på om du vill ha en tät och snabbväxande, smaragd är mera som en gran bred ned till som smalnar av upptill..
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Tuja innebär mycket mer arbete varje år och 100 m är långt när det ska klippas.

För att staga ett plank kan man bland annat göra:
*planteringslådor
*alkover/indragning av själva planket
*pergola längs med planket
*en uteplats med plank/spaljé vinkelrätt mot planket
*cykelställ
*sittbänkar
*eftersom det är lantligt så slå till på ett tak att ställa grillen under.
osv osv.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Thujor behövs verkligen inte klippas årligen om man inte är en perfektionist.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
O
P Pappa1986 skrev:
Tjo

Ska sätta igång framöver med att bygga ett träplank.
Det kommer bli ca 2 meter högt, stolparna är 90×90 alt 70×70 men det blir nog lite klent.
Men hur fäster jag stolparna och i vad?
Jordankare, betongplint eller gräva hål och gjuta själv? Det blir ca 100 meter plank.
Brädorna kommer ligga omlott så vind och blåst tar dig igenom.
Ser att du fått en del tips i tråden redan men här är ett par bra tips från Oskarsnickrar


En sak jag tycker han glömmer att skriva är det att inte bygga ett rakt plank utan lite sicksack som han har gjort!


Däremot har jag ett sånt omlottplank du tänkte bygga. Det är ett helsike att underhålla så kolla om du kan bygga något annat, speciellt när du har så pass mycket!
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
300 st thujor är beställa av den lokala plantskolan. 100-120 cm.
Upplevde att många som finns på nätet är oseriösa, och väldigt dåliga recensioner.

100:-/styck + jord 3-4000 ca. + massa timmars grävande för hand men får börja i tid, leverans sker först i april.

Som insynsskydd kommer vi beställa ett 2 ×25 m från visa xl för 1000:- och sätta upp provisoriskt mot en granne tills häcken växt klart.

Trevlig helg på er alla
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.