S
Flerårigt fenomen.
Vägg åt norr.
Lättbetong (HH Celcon, 00-talet).

Ingen skräll att den skulle behöva en eller ett par omgångar Grön-Fri. Som synes allmänt sjaskig av påväxt – vilken markant ”drar sig tillbaka” när varmare årstider anländer.

Men, vad månde de rödaktiga fläckarna vara?

Ett flertal sådana på den här väggen (inget sånt på någon annan del av villan), så ingen ”engångs”grej.

😯🤔

Yttervägg med grov puts och vertikala avrinningslinjer eller missfärgningar, sannolikt orsakade av vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Texturerad, grå vägg med en vertikal mörkare strimma, troligtvis utomhus, sliten med tecken på åldrande eller väderslitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Texturerad vit vägg med smuts- och rostfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligen järnpartiklar eller sand med korn med hög andel med järnmalm i sig i bruket och det du ser är spår av (sura regn)vattnet löst järn i först 2-värdig form och sedan 3-värdig form och av luft oxiderad form som till slut blir rostpartiklar, reaktioner som tar en stund och delar av det hinner rinna efter väggen en bit innan det det omvandlas till rost och fastnar på ytan, i själva kalket i den alkaliska miljön som gör att rost fälls ut..

Tror inte det finns någon bra metod att ta bort det om man inte vill ta bort en stor dos av bruket själv då problemet att både järn och kalcium är 2-värdig metall (och järn kan också vara 3-värdig) vilket gör att komplexbildande salter som Tartat-salter (tex. natrumsalt av vinsyra) som annars används i lösningar för alkalisk avrostning av järn - förmodligen käkar lika mycket på kalket i bruket som järnet i form av rost.
 
J JSten skrev:
Skulle kunna vara rödalger också. [länk]
i TS fall ser man att 'startpunkten' är väldigt specifikt till ett väldigt litet punkt - kanske en järnmineralrikt sandkorn eller rent av en järnfilsspån.

Det är annars bara att prova på någon skymd ställe - försvinner fläcken med 1 del klorin + 4 delar vatten så är det algbaserat - försvinner det inte så är det metallmineralbaserat som rost - klorin löser inte rost.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
X xxargs skrev:
i TS fall ser man att 'startpunkten' är väldigt specifikt till ett väldigt litet punkt - kanske en järnmineralrikt sandkorn eller rent av en järnfilsspån.

Det är annars bara att prova på någon skymd ställe - försvinner fläcken med 1 del klorin + 4 delar vatten så är det algbaserat - försvinner det inte så är det metallmineralbaserat som rost - klorin löser inte rost.
Jag är allt annat än expert, och min begränsade erfarenhet är från lägenheten där jag bodde förr, den hade putsad fasad i vitt och efter 10-15 år började de få missfärgningar likt ts. Vill minnas att styrelsen tog in någon som spolade fasade och den blev som nu. De påstod att det var rödalger, men kan ju lika bra ha varit felaktiga i kommunikationen. Fasaden liknade de som visas på denna sidan https://www.algrent.com/pages/om-rodalger
Ett ensamt fönster på en ljusbeige vägg med rödaktiga streck eller rännilsmärken nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gissar att en koloni an alger får fäste i en grop, hålighet som sedan förs nedåt med regnet.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
låter inte alls orimligt - etablerad punkt alger och sedan bildade sporer som följer ned med regnet och sporerna etablerar sig nya alger på nya platser under allt eftersom...
 
R
Rödalger skulle jag säga med stor säkerhet..
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.