Jag har blivit sjuk av formaldehyd i spånplattor på 70-talet. Vi ska nu bygga vårt 2:a hus och jag undrar om någon vet bra byggmaterial som kommit sista 3 åren. Finns tex kök utan formaldehyd? Rostfritt finns ju men kostar mycket. Allt av intresse så länge det är så gott som emissionsfritt.
 
Min uppfattning är att skivorna innehåller/får avge betydligt mindre formaldehyd nu än på 70-talet, men jag har bara vaga uppfattningar om hur mycket formaldehyd det i praktiken är i luften i ett modernt hus. Ventilationen lär vara bättre också?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
L Lizabettan skrev:
Jag har blivit sjuk av formaldehyd i spånplattor på 70-talet. Vi ska nu bygga vårt 2:a hus och jag undrar om någon vet bra byggmaterial som kommit sista 3 åren. Finns tex kök utan formaldehyd? Rostfritt finns ju men kostar mycket. Allt av intresse så länge det är så gott som emissionsfritt.
Massiva kök har väl mindre men kostar därefter, man får ta in offerter och begära in data om detta ifrån tillverkarna.
 
Finns ju snickerier som gör egna stommar i trä.
 
  • Renoveringsarbete pågår, oskyddade väggar, inbyggda hyllor, golv ej klart, arbetsmaterial synligt, taklampa, fönster med utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
Hmmmm.......allt trä innehåller formaldehyd så trä går bort i vårt val av material. Vi kör stenhus.
 
Nytt_användarnamn_2024_12
L Lizabettan skrev:
Hmmmm.......allt trä innehåller formaldehyd så trä går bort i vårt val av material. Vi kör stenhus.
Ok då är det någ bara special lösningar som gäller..
 
L Lizabettan skrev:
Hmmmm.......allt trä innehåller formaldehyd så trä går bort i vårt val av material. Vi kör stenhus.
Mura köksstommar, kolla på hur de gör i nordafrika tex.
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Massiva kök har väl mindre men kostar därefter, man får ta in offerter och begära in data om detta ifrån tillverkarna.
Nästan alla kök innehåller melamin och där har vi tyvärr formaldehyden igen!!!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mura köksstommar, kolla på hur de gör i nordafrika tex.
Visst går det att mura ihop men köper nog en enklare lösning om det finns. Idag har vi ett hopsvetsat kök som mannen har gjort. IKeas stommar som vi bytt ut bottenplattan i till fibercement. Rostfria luckor. Allt går men vi tänkte vi skulle försöka hitta färdiga lösningar till nya bygget.
 
L Lizabettan skrev:
Visst går det att mura ihop men köper nog en enklare lösning om det finns. Idag har vi ett hopsvetsat kök som mannen har gjort. IKeas stommar som vi bytt ut bottenplattan i till fibercement. Rostfria luckor. Allt går men vi tänkte vi skulle försöka hitta färdiga lösningar till nya bygget.
Vad är det för ämnen i massivt trä som du blir sjuk av? I limmade skivor vet jag att det finns en hel del skit.
 
Nytt_användarnamn_2024_12
L Lizabettan skrev:
Nästan alla kök innehåller melamin och där har vi tyvärr formaldehyden igen!!!
Som jag skrev innan du måste tänka utanför boxen speciallösningar, mura upp stommar kanske, plåt lådor och hyllor kanske..
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Som jag skrev innan du måste tänka utanför boxen speciallösningar, mura upp stommar kanske, plåt lådor och hyllor kanske..
Ja, vi har tänkt utanför boxen många gånger, tänkte mer på om det kommit några nya bra byggmaterial sedan vi byggde vårt nuvarande hus 2012..
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är det för ämnen i massivt trä som du blir sjuk av? I limmade skivor vet jag att det finns en hel del skit.
Trä innehåller formaldehyd.
 
L Lizabettan skrev:
Trä innehåller formaldehyd.
Akta dig för tapeter och gardiner, för det gör papper och textil också.

Med det menar jag att halter är relativa, att något finns eller inte är inte en absolut sak. Nu vet jag inget om din allergi, men bara för att något i teorin innehåller ett ämne man är överkänslig mot så betyder det inte nödvändigtvis att det är i koncentrationer man kan reagera på.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L Lizabettan skrev:
Trä innehåller formaldehyd.
Men frågan är väl snarast om gasen frigörs. Det mesta som vi äter innehåller också formaldehyd och det produceras i våra egna kroppar, men det klarar du väl av
L Lizabettan skrev:
Visst går det att mura ihop men köper nog en enklare lösning om det finns. Idag har vi ett hopsvetsat kök som mannen har gjort. IKeas stommar som vi bytt ut bottenplattan i till fibercement. Rostfria luckor. Allt går men vi tänkte vi skulle försöka hitta färdiga lösningar till nya bygget.
Men Ikeas stommar (spånskiva) innehåller formaldehyd. Menar du att det går bra?
.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.