Ska renovera en liten toa på övervåningen. När jag rivit upp golvet så hittade jag nått slags vitt dam, finns inte i hela mellanbjälklaget bara runt och i anslutning till golvbrunn/avlopsrör och element rör

Är ett trägolv med gamla gjutjärnavlopp.

På bilden ser det lite grått ut men är helt vitt och lite klumpar men mest fint dam, typ som gips dam eller spackel slip!

Det är inte kalk utfällningar, och tror heller inte att det är gips dam då det sitter träväggar med oljeboard.

Någon som vet vad för slags matrial det kan vara?
 
  • Översikt av byggavfall, brutet trä och betongbitar. Oorganiserad hög med rivningsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på rörigt byggavfall; spån, brädor, isolering, och metallstycken på ett byggnadsställning eller golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hög med spillror och spån, sågklingor, trästycken och betong i en rörig konstruktion eller arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det gamla Byggahus-spöket asbest vi har att göra med här? Få inte panik! Du behöver inte uppsöka akutmottagningen! Men skicka en bit på provtagning och låt det ligga sålänge.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Varför skulle det vara asbest? Har inte hittat nå asbest hittils??

Redan damsugit upp det mest ändå
 
Vad tror du själv?☺️
 
Inte en anning därför jag frågar, det är iallafal inte enterit, fast det ser så ut på bild
 
Är det renoverat tidigare? Kan det vara rester av något gammalt cementgolv som revs vid förra renoveringen?
 
E Elutte skrev:
Inte en anning därför jag frågar, det är iallafal inte enterit, fast det ser så ut på bild
Men hur vet du det?
 
Alltså om du googlar asbest rör så finns det massor av bilder bland annat en från Arbetsmiljöverket och det ser ut precis så där.
 
A Avemo skrev:
Är det renoverat tidigare? Kan det vara rester av något gammalt cementgolv som revs vid förra renoveringen?
Förmodligen men vet ej årtal, kan ju va det
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alltså om du googlar asbest rör så finns det massor av bilder bland annat en från Arbetsmiljöverket och det ser ut precis så där.
Jag vet inte säkert men har sett månha eternit rör/kanaler å detta ser inte ut som den eternit jag sett, denna är helt vitt som gips dam.
 
E Elutte skrev:
Jag vet inte säkert men har sett månha eternit rör/kanaler å detta ser inte ut som den eternit jag sett, denna är helt vitt som gips dam.
Person i skyddskläder hanterar asbestmaterial med tänger. Arbetsmiljö, säkerhet, hälsofarligt ämne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
🤔?

Jag tycker inte det är helt annorlunda ut i alla fall. Inget jag hade avskrivit bara genom att titta.
 
Jag förstår hur du menar men på bilden du skickar finns ju nån slags grå isloering med? Förmodligen från rör böj?
 
E Elutte skrev:
Jag förstår hur du menar men på bilden du skickar finns ju nån slags grå isloering med? Förmodligen från rör böj?
Ja men det är väl inte det som är asbesten? Eller har jag missförstått?
 
Antingen är det här asbest eller nåt annat.
Det är ju bara det som är intressant. Är det nåt annat tar du bara bort skiten.

Är det asbest kan du antingen bara ta bort skiten eller göra på rätt sätt och skydda dig.

Men man ska inte få panik som vissa som verkar uppfatta asbest som Sveriges svar på Novichok.
 
  • Gilla
Mhisha
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Antingen är det här asbest eller nåt annat.
Det är ju bara det som är intressant. Är det nåt annat tar du bara bort skiten.

Är det asbest kan du antingen bara ta bort skiten eller göra på rätt sätt och skydda dig.

Men man ska inte få panik som vissa som verkar uppfatta asbest som Sveriges svar på Novichok.
ÄR det asbest är det ju i såfall ren asbest,? Då den damma bara att kolla på den, men har iallafal tagit bort det mesta i sopsäck och damsugare,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.