Börjat lukta lite avlopp under vasken i köket. Är nyinflyttad så vet inte hur det brukar se ut. När jag följer röret utifrån och ner är det fastsatt/omringat av en vit gegga/lera. Är det dåligt eller finns det nån funktion med det?
 
  • Närbild på grå rör i fäste med smuts och rester, behöver eventuellt rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sara Widell skrev:
Börjat lukta lite avlopp under vasken i köket. Är nyinflyttad så vet inte hur det brukar se ut. När jag följer röret utifrån och ner är det fastsatt/omringat av en vit gegga/lera. Är det dåligt eller finns det nån funktion med det?
Lägger till en annan bild på hur det ser ut. Var skruvar jag för att rensa?
 
  • Avlopps- och vattenrör under diskbänk, tejpade och anslutna slangar, installationsskåps inre, gråa toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vi ser på första bilden är en rörkoppling, en muff. De fungerar så att röret ovanifrån är bara instucket i muffen. Det sitter en packning av åldersbeständigt "gummi" som håller tätt. När man sticker in röret så används ett smörjemedel, annars är det helt omöjligt att få in röret i gummipackningen. Jag tror att dte vi ser är övrskott på smörjmedel som torkat in. De här gummipackningarna håller väldigt bra. De finns sedan slutet av 70 talet, och ser fortfarande oftast ut som nya idag. På tidigt 70 tal kom de första plaströren, den första generationen var katastrofalt dåliga. Men är mycket ljusare i plasten.

Kopplingen där flexskangen sticker ned i röret kan vara mer tveksam. Det brukar sitta en packning/fläns i en av räfflorna på slangen. Den tätar, men inte lika "övertygande" som de riktiga rörkopplingarna.

Dets om kan hända med de här plastkopplingarna, är att det finns en liten risk att packningen i muffen lossnar när man skjuter in röret, framförallt om man inte använder smörjmedel. I så fall blir det givetvis otätt.
 
Det vi ser nedanför muffen på första bilden, tror jag är en tötningsmassa som bara skall täta mot plåten i botten av skåpet. I så fall lite märkligt med hålet bredvid. Det kan ev. vara en tätning mot ett äldre gjutjärnsrör som kommer underifrån. Normalt använder man även där en gummimuff numera. men "avloppskitt" var standard för liknande kopllingar förr. Svårt att säga om den är tät i så fall.

Man har plåt eller plast inne i skåpet för att hindra vatten som ev. läcker från de olika kopplingar som finns under diskbänken att tränga ned vidare i golvet. mna vill att dte istället skall rinna ut i framkant av skåpet så att feölet upptäcks innan dte ställer till skada. Här verkar man ha kostat på sig en plåtinklädnad (dyrt), men inte tätat genomfölringarna. Det gör inklädnanden rätt värdelös.

Kan tipsa om att Ikea säljer en tätningstejp som är avsedd att täta genomföringar mot deras mostavarande plasttråg. Men den bör fungera mot plåten också. Det är en extremt elastisk tejp med tjockt gummiskikt.

Men den är alltså inte avsedd att täta rörkopplingar med. Så om du har ett luktproblem, så lös det först.
 
Det svarta som är ritat är det tätt där immelan nere vid golvet?Unipakmassan som lagts där är nog inget proffs som gjort jobbet så kanske lukten kommer därifrån?Sen är ju frågan hur tätt mot muffen på undersidan är.
 
  • Bild på rörstruktur med korrosion och tätning, möjlig fuktskada och underhållsbehov, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.