R Riverground skrev:
Vad är fördelarna med Yale L3 istället Classic, förutom att L3 är uppkopplad? Jag såg att L3 har högre säkerhetsklass men blir inte riktigt klok vad skillnaden egentligen är.
Säkerhetsklassen spelar nog mindre roll om du inte har höga säkerhetskrav från försäkringsbolag, typ Konstsamlingar mm. Tror det är exakt samma låskista så de är nog lika säkra i praktiken. mest en fråga om när de certifierades.

L3 har inbyggd ringklocka. Den är dock så svår att se så ingen har använt den hos mig. Dom knackar:)

Dock är det ju det senaste, och det är direkt integrerat, mao du behöver ingen extra tillbehör om du vill ha det uppkopplat (Wifi Bridge ingår). Med Classic stoppar man in en liten sändare i låset om man skall göra det uppkopplingsbart. Sen lite mer möjligheter kring tillfälliga nycklar etc. Tror det stödjer fler taggar, men endast Yale egna. L3 stödjer dessutom Blåtand. Vilket gör att app styrning, även om nätverket lägger av funkar lokalt. Det får du inte på Classic

Bytte själv från föregångaren (V1) som inte gick att koppla upp alls. men samma form faktor som classic. L3 är något smidigare i formatet.

Personligen så hade jag aldrig köpt classic idag då det har några år på nacken, och uppkoppling är något de har löst i efterhand via seprat modul. Men om du är helt ointresserad av styrning via App, utan är helt nöjd med kod och tag så är Classic ett välbeprövat och stabilt lås. Utan att helt utesluta möjligheten att koppla upp det med tillbehör. Dock blir prisskillnaden ganska liten om du väljer till det.
 
  • Gilla
Bemmbe
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Säkerhetsklassen spelar nog mindre roll om du inte har höga säkerhetskrav från försäkringsbolag, typ Konstsamlingar mm. Tror det är exakt samma låskista så de är nog lika säkra i praktiken. mest en fråga om när de certifierades.

L3 har inbyggd ringklocka. Den är dock så svår att se så ingen har använt den hos mig. Dom knackar:)

Dock är det ju det senaste, och det är direkt integrerat, mao du behöver ingen extra tillbehör om du vill ha det uppkopplat (Wifi Bridge ingår). Med Classic stoppar man in en liten sändare i låset om man skall göra det uppkopplingsbart. Sen lite mer möjligheter kring tillfälliga nycklar etc. Tror det stödjer fler taggar, men endast Yale egna. L3 stödjer dessutom Blåtand. Vilket gör att app styrning, även om nätverket lägger av funkar lokalt. Det får du inte på Classic

Bytte själv från föregångaren (V1) som inte gick att koppla upp alls. men samma form faktor som classic. L3 är något smidigare i formatet.

Personligen så hade jag aldrig köpt classic idag då det har några år på nacken, och uppkoppling är något de har löst i efterhand via seprat modul. Men om du är helt ointresserad av styrning via App, utan är helt nöjd med kod och tag så är Classic ett välbeprövat och stabilt lås. Utan att helt utesluta möjligheten att koppla upp det med tillbehör. Dock blir prisskillnaden ganska liten om du väljer till det.
I nuläget skiljer det runt 2400kr mellan Classic och L3 och jag har i nuläget svårt att se att jag skulle vilja koppla dörren. Jag får fundera lite.
 
O
R Riverground skrev:
I nuläget skiljer det runt 2400kr mellan Classic och L3 och jag har i nuläget svårt att se att jag skulle vilja koppla dörren. Jag får fundera lite.
Jag har vanliga L3! Jag hade inte köpt ett som inte är uppkopplat av följande anledning

- Jag får notiser om dörren står öppen. Senast idag stängde jag lite löst och efter en minut så stod det i appen att det var öppet.
- Kunna öppna på distans för gäster, posten, hantverkare osv
- Notiser när någon låser upp.
- Möjlighet att ge koder smidigt på distans (eller hemma med då jag gör det genom appen).

Jag har tänkt att köpa ett lås till och då blir det antingen Classic all inklusive eller ett L3s. Men det ska vara uppkopplat!

https://www.kjell.com/se/produkter/...d-all-inclusive-med-yale-access-silver-p52161
 
  • Gilla
lasse1337 och 2 till
  • Laddar…
Jag funderar på L3s-varianten men reagerar på att den endast rekommenderas för utetemperatur ner till -20 grader. Det är ju inte jättekallt för Sverige. Jag bor i Södermanland och det kan ju lätt bli under -20 grader på vintern.
Hur är era erfarenheter av detta ni som har L3-varianten?
Classic går ju ner till -25…
 
H Helleman skrev:
Jag funderar på L3s-varianten men reagerar på att den endast rekommenderas för utetemperatur ner till -20 grader. Det är ju inte jättekallt för Sverige. Jag bor i Södermanland och det kan ju lätt bli under -20 grader på vintern.
Hur är era erfarenheter av detta ni som har L3-varianten?
Classic går ju ner till -25…
Om du ska ha den på ett kallförråd så kanske det kan bli så kallt men på ett vanligt hus så blir det knappast ett problem.
 
tttomten tttomten skrev:
Om du ska ha den på ett kallförråd så kanske det kan bli så kallt men på ett vanligt hus så blir det knappast ett problem.
Ahh, du tänker så? Näe, det har du nog rätt i, så länge det inte blir -35… 😁
Bra tanke där iaf, nu känns det lite tryggare.
Får bli en L3s. Ska bara kolla att låskistan som ska sitta i dörrkarmen kommer få plats.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Patrik_Swe
Hakar på denna tråd med.

Jag bor i Göteborg och funderar på att inköpa Yale Doorman.

Vet ni om man kan få Verisure att installera låset med ?

Eller vilka eventuella företag man kan anlita i GBG området för detta arbete ?

mvh

Patrik
 
O
Patrik_Swe Patrik_Swe skrev:
Hakar på denna tråd med.

Jag bor i Göteborg och funderar på att inköpa Yale Doorman.

Vet ni om man kan få Verisure att installera låset med ?

Eller vilka eventuella företag man kan anlita i GBG området för detta arbete ?

mvh

Patrik
Testa att ringa ditt lokala låsbolag! Jag fick offert i Malmö 2022 på 7500 kr per lås (Yale doorman L3) för material och installation. Tyckte det blev dyrt så jag installerade det själv på 1-2 timmar!
 
Patrik_Swe
O Ossian K Olsson skrev:
Testa att ringa ditt lokala låsbolag! Jag fick offert i Malmö 2022 på 7500 kr per lås (Yale doorman L3) för material och installation. Tyckte det blev dyrt så jag installerade det själv på 1-2 timmar!
Tack Ossian - Får man fråga om det var "enkelt" eller omständligt med installationen ?
 
O
Patrik_Swe Patrik_Swe skrev:
Tack Ossian - Får man fråga om det var "enkelt" eller omständligt med installationen ?
Jag hade aldrig löst det utan mitt multiverktyg med sågblad ( sån här https://www.netonnet.se/art/hem-fri...hdbczvhjdhCdHIVRpcpmBMA5lQGT3MwEaAuPjEALw_wcB ) för jag behövde karva lite i dörren.

Men annars gick det bra och det var med väldigt bra installationsguide samt filmer på nätet.

Kontrollera först om låset passar din dörr med rätt mått!
 
  • Gilla
Patrik_Swe
  • Laddar…
Patrik_Swe
O Ossian K Olsson skrev:
Jag hade aldrig löst det utan mitt multiverktyg med sågblad ( sån här [länk] ) för jag behövde karva lite i dörren.

Men annars gick det bra och det var med väldigt bra installationsguide samt filmer på nätet.

Kontrollera först om låset passar din dörr med rätt mått!
Tack!
 
Patrik_Swe Patrik_Swe skrev:
Hakar på denna tråd med.

Jag bor i Göteborg och funderar på att inköpa Yale Doorman.

Vet ni om man kan få Verisure att installera låset med ?

Eller vilka eventuella företag man kan anlita i GBG området för detta arbete ?

mvh

Patrik
Vet att bla https://www.jourcenter.se installerar Yale. Fördelen med att köpa och få det installerat av en låssmed är ju att man får garanti på låset - där det sitter i dörren, och slipper att köra låset tillbaka till en butik för reklamation.
 
  • Gilla
Patrik_Swe
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.