Men var har du hydrofor/hydropress? Är den i huset eller i nåt pumphus vid brunnen?

Frågan är om du behöver tömma röret.

Om du behöver tömma röret, och det inte finns någon backventil i brunnen torde det inte vara omöjligt med en lösning där du före hydrofor/press och dess tryckgivare dels har en backventil, sedan en solenoid normalt stängd, en t-koppling där ena går till röret, andra går till en solenoid normalt öppen och så en lufttank, förmodligen en kompressor som du kan sätta på rätt lågt tryck. Förmodligen skulle det bli en bättre lösning med någon form av fördröjning mellan solenoidventilerna eftersom du med denna lösning riskerar att få in lite luft i vattentanken. Och det är också en rätt teoretisk lösning, med risk för att kompressorn, eller kompressortanken snarare, rostar sönder om den inte luftas emellanåt.
 
E Einh skrev:
Har ingen elbil. Och i relation till att köpa en elbil så är ett elverk väldigt billigt 😄
Nästa bil kanske blir en elbil? 😅
 
MrJay
J JockeHX skrev:
Hur menar du nu? Alla elbilar borde kunna ladda allehanda tekniska prylar via en liten inverter. En värmekabel drar ju inget i sammanhanget.
Läser man ditt inlägg tolkar jag det som du pratar om V2L men så verkar inte fallet alltså? Då behövs ingen elbil ens om du tänker dig en inverter.
 
B Bjober skrev:
Ja det borde fungera. Skjuta in en tunn plastslang i vattenledningen och få den att hosta ur sig vattnet.
Kanske det är ok att låta ledningen frysa?
I fjällstugan jag kom till inatt har vi 2 brunnar med varsin pump i.
Den äldre anläggningen med ca 25meter pem-slang med värmekabel inuti . Den fryser inom några timmar om strömmen slås av. Men vi kallställer när vi åker hem så den fryser regelbundet ihop och har så gjort i 40 år utan problem.
Den nyare anläggningen har bara några få meter välisolerad pem-slang med värmekabel utanpå slangen. Det intressanta är att värmen aldrig använts.
En specialgjord ventil tappar ur vattnet tillbaks i brunnen när vi kallställer och när vi är här funkar det utan värmetillskott.

Jag skulle nog låta din ledning frysa om det finns vatten på annat håll.
Tror det är en PEM-slang jag har för inkommande vatten. Visste inte att de klarade genomfrysning sådär bra. Alltid lär man sig något nytt!
 
S Svante Svenson skrev:
Men var har du hydrofor/hydropress? Är den i huset eller i nåt pumphus vid brunnen?

Frågan är om du behöver tömma röret.

Om du behöver tömma röret, och det inte finns någon backventil i brunnen torde det inte vara omöjligt med en lösning där du före hydrofor/press och dess tryckgivare dels har en backventil, sedan en solenoid normalt stängd, en t-koppling där ena går till röret, andra går till en solenoid normalt öppen och så en lufttank, förmodligen en kompressor som du kan sätta på rätt lågt tryck. Förmodligen skulle det bli en bättre lösning med någon form av fördröjning mellan solenoidventilerna eftersom du med denna lösning riskerar att få in lite luft i vattentanken. Och det är också en rätt teoretisk lösning, med risk för att kompressorn, eller kompressortanken snarare, rostar sönder om den inte luftas emellanåt.
Jag har en hydropress som sitter i källaren. Och inkommande vattenledning är en PEM-slang så den verkar klara av att bli genomfryst som jag har lärt mig nu.
 
J JockeHX skrev:
Hur menar du nu? Alla elbilar borde kunna ladda allehanda tekniska prylar via en liten inverter. En värmekabel drar ju inget i sammanhanget.
Tänker du dig att ta ut strömmen ur bilens 12V batteri? Det är verkligen ingen självklarhet att 12V batteriet laddas upp av bilens högspänningsbatteri i erfoderlig omfattning vid sådana strömuttag. Står man med "tändning på" så är det massor med saker som också vill ha ström.
Annars laddas det nog inte alls.
 
B Bjober skrev:
Tänker du dig att ta ut strömmen ur bilens 12V batteri? Det är verkligen ingen självklarhet att 12V batteriet laddas upp av bilens högspänningsbatteri i erfoderlig omfattning vid sådana strömuttag. Står man med "tändning på" så är det massor med saker som också vill ha ström.
Annars laddas det nog inte alls.
Mitt perspektiv är skadat av tesla, men där finns det mängder med alternativ för att 12v batteriet inte ska laddas ur. Camp mode, dog mode, sentry mode. Osv…
 
E Einh skrev:
Jag har en hydropress som sitter i källaren. Och inkommande vattenledning är en PEM-slang så den verkar klara av att bli genomfryst som jag har lärt mig nu.
Och var sitter pumpen, i borrhålet eller inne. tryckkärlet verkar vara inne.
 
J jonaserik skrev:
Och var sitter pumpen, i borrhålet eller inne. tryckkärlet verkar vara inne.
Ja pumpen sitter nog i borrhålet. Hydropressen är inomhus ja.
 
Då sitter det en backventil i pumpen som håller trycket upp. Det som då ska vara är en vinterkoppling i hålet. den är en ventil som sitter ca 1 meter ner i hålet normalt, men har du djup tjäle bör den sitta kanske 2 meter ner. finns lite olika länger på rören. Det är då ett vred ovan mark som man öppnar ventilen i hålet och vattnet rinner ur hela vägen upp förhoppningsvis. det blir tomt. Inget vatten finns då som kan frysa i slangen och vid uppstart så kommer det varmt vatten från underjorden och går ända in i huset. Är det då tjäle och så kallt i marken så kan det frysa ändå, under en natt när inget vatten används. Det med vinterkoppling är bra, då det alltid finns vatten att ta vid hålet. Sök vinterkoppling borrhål, så ser du hur det ser ut. Lite jobb är det med att få ditt en, men värt det om frysning blir. PEM-slangen klara frysning men inte kopplingar i metall.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
All slangen klarar att frysa betyder ju inte att allt gör det. Slangen kan ju skjutas loss från kopplingar också. kopplingar i mässing kan spricka osv osv...
 
S Stefan1972 skrev:
All slangen klarar att frysa betyder ju inte att allt gör det. Slangen kan ju skjutas loss från kopplingar också. kopplingar i mässing kan spricka osv osv...
En slang som skulle skjuta loss från en koppling har jag aldrig varit med om och är nog rätt sällsynt, utan det är metallkopplingar som spricker.
 
inget ovanligt att kopparrör kryper ut skruvkopplingar när de fryser så tänkte bara att det säkert blir lika här.....
 
S Stefan1972 skrev:
inget ovanligt att kopparrör kryper ut skruvkopplingar när de fryser så tänkte bara att det säkert blir lika här.....
Nu säger du kopparrör det är en annan sak, men PEM kryper inte ur kopplingen
 
Jag har sett ett PEX-rör krypa ur en klämringskoppling när det frös. Kopparrör är ju en dålig jämförelse då dessa även spricker när det fryser. Men oftast har man väl inte kopplingar på inkommande vattenmatning utomhus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.