Nej det är väl en fråga hur smidigt det går. Ett 16mm flexrör har en innerdiameter på 10.7mm så även med en slim kabel på 5.3mm så blir det inte mkt att spela på. En ynka mm, så i böjarna lär det bli tight...
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Är det korrugerad flexslang eller raka rör? De raka har större innerdiameter.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det korrugerad flexslang eller raka rör? De raka har större innerdiameter.
Både och. Jag har gamla vp-rör i väggarna med drog flex på vinden när isoleringen var borta.
 
T Tompafix skrev:
Nej det är väl en fråga hur smidigt det går. Ett 16mm flexrör har en innerdiameter på 10.7mm så även med en slim kabel på 5.3mm så blir det inte mkt att spela på. En ynka mm, så i böjarna lär det bli tight...
Jodå. Slim skall inte vara något problem att dra i 16mm-slang/rör. En som matar i andra änden, lite känsla och ev. riktig kabelsmörja om det behövs.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Kan skriva under på att det går utan större bekymmer med 2st kablar i ett 16mm rör.
Dragfjäder och en kompis i andra änden bara.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Kan skriva under på att det går utan större bekymmer med 2st kablar i ett 16mm rör.
Dragfjäder och en kompis i andra änden bara.
Beror väl på flexböjarna tänker jag. När jag drog 25 meter tpsladd i flex och hade några skarpa svängar vart det knöligt utav helvete när man kommit en bit.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kattfan Kattfan skrev:
Beror väl på flexböjarna tänker jag. När jag drog 25 meter tpsladd i flex och hade några skarpa svängar vart det knöligt utav helvete när man kommit en bit.
Jo det gäller att kablarna inte tvinnas utan matas in likadant hela tiden.
 
Vill du framtidssäkra är det nog viktigare att du använder rätt nätverkskabel. Det finns en uppsjö av olika CAT kablar.
 
Fast om man nu ska framtidssäkra så bode väl ändå fiber vara rätta valet.
Jag skulle säga att de är ganska få saker som behöver så hög överföring att den inte skulle klara att dela på en nätverkskabel i dagsläget.
Klarar man sig med wifi så skulle jag definitivt säg att man klarar sig med en nätverkskabel.
Dessutom skulle jag säga att den externa uppkopplingen ändå sätter begränsningen i de flesta fall.
 
M manbat skrev:
Vill du framtidssäkra är det nog viktigare att du använder rätt nätverkskabel. Det finns en uppsjö av olika CAT kablar.
Jo men har man praktisk nytta av det?

Jag drog Cat 7 för tio år sedan. Det gick bara in en per 16 mm rör. I efterhand kan konstateras att det hade räckt gott att dra cat 6. 10 Gbps är fortfarande dyrt. 25/40 Gbps finns knappt att köpa.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
1. Använd solid installationskabel inte flertrådig patch. Skall du ha åtminstone cat6a så kommer du inte lösa 2 i ett 16 rör. Även utgångspunkten borde vara 2 ksblar till varje rum så är en liten kompletterad switch en bra lösning infe flesta fall. Finns små dom matss med poe ström från den centrala switchen eller separat poe injektor. Då behöver man inte ens ett eluttag.

Vi har dimensionsionerat kanalisation för 2 cat i alla rum och 4 st till tv rum och kontor. 2 tv rum har jag sen varit för lat och bara dragit 1 kabel och satt lokal switch.

Hos oss är utgångspunkten alltid kabel där så är möjligt. Wifi bara till sådant som inte går att tråda.
 
Det är ju ett rätt saftigt hopp från 1 gbps enheter som är minimum idag, upp till 2,5 .. ska man sen upp till 10 är det ju frågan om de sekunder man sparar i överföringstider är värt det för en "vanlig" hemanvändare som inte tjänar några pengar på saker som kräver skyffling av stora mängder data....
 
H HenrikHuslöse skrev:
Jo men har man praktisk nytta av det?

Jag drog Cat 7 för tio år sedan. Det gick bara in en per 16 mm rör. I efterhand kan konstateras att det hade räckt gott att dra cat 6. 10 Gbps är fortfarande dyrt. 25/40 Gbps finns knappt att köpa.
Jag tycker cat 6a är optimalt idag. Billigt och bra prestanda. Klarar 10G Det är vad vi normalt använder när vi bygger nät för strömmad video. Få ip nät har dock dom behoven på bra länge. I hemmiljö är fortfarande 1gb helt dominerande. Däremot är en relativt ny standard på 2,5G på snabb frammarsch på konsumentswitchar . Det kan vara relevant om man har en 1Gb internetanslutning.
 
M mojjen skrev:
Jag tycker cat 6a är optimalt idag. Billigt och bra prestanda. Klarar 10G Det är vad vi normalt använder när vi bygger nät för strömmad video. Få ip nät har dock dom behoven på bra länge. I hemmiljö är fortfarande 1gb helt dominerande. Däremot är en relativt ny standard på 2,5G på snabb frammarsch på konsumentswitchar . Det kan vara relevant om man har en 1Gb internetanslutning.
Vi har ju begräsningar i våra sinnesorgan. Öron och ögon kan bara ta emot en viss mängd data.
 
M manbat skrev:
Vill du framtidssäkra är det nog viktigare att du använder rätt nätverkskabel. Det finns en uppsjö av olika CAT kablar.
Medhåll på den här.
Oavsett om du går på cat6 eller cat6a så finns det en fördel med ren koppar (CU) jämfört med CCA varianterna som många säljer.
Kopparbeklädd aluminium är känsligare för mekanisk påverkan och alla standarder för PoE osv är baserade på ren koppar i installationskabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.