Har en 7 år gammal diskmaskin AEG Öko Favorit ,60800 Sensorlogic, som börjat läcka någonstans i underredet.Delar man in bottenplattan i 4 lika kvadrater,så är det i den främre högra kvadraten,framifrån maskinen sett, som vattnet ansamlas.Vattnet som läcker är rent,innehåller ej maskindiskmedel
Hoppas att någon har tips på var jag skall börja leta efter läckan!

Arne
 
arne lindström skrev:
Har en 7 år gammal diskmaskin AEG Öko Favorit ,60800 Sensorlogic, som börjat läcka någonstans i underredet.Delar man in bottenplattan i 4 lika kvadrater,så är det i den främre högra kvadraten,framifrån maskinen sett, som vattnet ansamlas.Vattnet som läcker är rent,innehåller ej maskindiskmedel
Hoppas att någon har tips på var jag skall börja leta efter läckan!

Arne

Jag har ingen som helst erfarenhet av din maskintyp men på min maskin, den som jag startade tråden om, uppstod vid ett tidigare tillfälle läckage "i den främre högra kvadraten". Som jag minns det var det en liten slangbit vilken skulle leda vattnet vidare efter den elektriska inloppsventilen som spruckit. Jag klippte av någon decimeter av min armerade, orange trädgårdsslang och satte dit istället, så var det felet avhjälpt!

Det läckaget som jag startade tråden om kvarstår dock ännu, så jag är fortfarande tacksam för råd i det spörsmålet!
 
Har du osis är pumphjulet gjuten på axeln och då du får lös den så är den inte hel längre. Det är bara att försöka hitta någon bändpunkt och köra på.

Köpa nya diskmaskiner är nästan lika svårt som att laga en gammal. Man vet aldrig om man får en bra oavsett märke. Har man osis håller de bara ett par år, nog för att garantin ska gå ut.
 
Pumphuset är ej gjutet på axeln har bytt en sådan för länge sedan andvänd 2 st. mejslar och ta i
 
Mekaniken var underbar i dom maskinerna.. och hållbar. dessvärre var väl inte allt i samma kvalité... packningar & slangar som har torkat m.m.
Det var heller inte före mitten på 80-talet som man började få upp ögonen för det där med vattenläckor och började göra någonting åt deras design (fortfarande långt ifrån en bra design, men de blir bättre och bättre).

Jag skulle ställa ut alla gamla diskmaskiner i garaget. Då har du något att mecka med när andan faller på. Men jag skulle definitivt avråda dig från att ha den i köket. Under förutsättning att du inte vill fixa ett nytt kök i samband med den vattenläcka som inte kan vara långt borta med så pass gammal maskin. Frågan är väl hur mycket du får ut på försäkringen med åldersavdrag o. sånt.....


MvH
BoBBo
 
Tackar ödmjukast för de tips jag fått. !! ! Ligger nu och lyser under maskin för att se om det är ngt läck vid pumphuset.Hoppas pumphuset är det jag tror att det är ; monterat efter/ i linje med den stora elmotorn i högre bakändan av diskmaskinen ??? / Arne:confused:
 
arne lindström skrev:
Tackar ödmjukast för de tips jag fått. !! ! Ligger nu och lyser under maskin för att se om det är ngt läck vid pumphuset.Hoppas pumphuset är det jag tror att det är ; monterat efter/ i linje med den stora elmotorn i högre bakändan av diskmaskinen ??? / Arne:confused:
På mina bilder ovan är "pumphuset" det stora vita, snäckliknande, som sitter skruvat till motorn.

Men du skrev ju "vattnet som läcker är rent,innehåller ej maskindiskmedel", vilket det gör i pumparna.
 
Det finns en plast som man sätter under diskmaskinen som går en bit upp på vägg och ser till att ev vatten som läker ut hamnar framför maskinen på golvet så man upptäcker detta. Kostar en 200 kronor och finns överallt.

Köp en sån hur du än gör!
 
Är den energisnål?!

Tänk på miljön. Visst blir skrot osv, men materialet återvinns.
Tänk på våra barn som ska leva i denna värld. (och vi som ska dö här)

Vi måste dra ner energiåtgången omedelbart, och då måste vi tänka på att använda oss utav energisnåla hushållsapparater osv.
 
Skumpen skrev:
Pumphuset är ej gjutet på axeln har bytt en sådan för länge sedan andvänd 2 st. mejslar och ta i
Var axeln slät eller med splines eller...? Hur fick du dit pumphjulet igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.