Stålrörsstolpe ingjuten i en stor betongplint vid ett plank, med tecken på rost och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ett plank vars stolpar består av stålrör ingjutna i betongplintar. Ska byta planket men plintarna är väldigt stora och tunga. (Sitter fast bra i marken).
Stålrören har fyllts med vatten och rostar inifrån. Kan man kapa rören nere vid betongen och gjuta i nya stolpskor? Behöver man fylla över med betong så att kapsnittet täcks?
 
L
Att kapa rören och ersätta med stolpskor blir för klen infästning för ett plank i den kalibern som du har idag. Ser det inte sämre ut än på denna plint, skulle jag rekommendera att behålla rören och fräscha till dem med följande åtgärder:
1) Fyll dem med torr sand och övre decimetern använda betong för att täta inloppet.
2) Slipa och stålborsta bort utvändig rost.
3) Spreja på kallgalv på plåtrena ytor.
4) Måla med hammarlack 3 gånger.
 
L Lenza skrev:
Att kapa rören och ersätta med stolpskor blir för klen infästning för ett plank i den kalibern som du har idag. Ser det inte sämre ut än på denna plint, skulle jag rekommendera att behålla rören och fräscha till dem med följande åtgärder:
1) Fyll dem med torr sand och övre decimetern använda betong för att täta inloppet.
2) Slipa och stålborsta bort utvändig rost.
3) Spreja på kallgalv på plåtrena ytor.
4) Måla med hammarlack 3 gånger.
Tack för svar. Tyvärr är stolparna både för korta och för illa åtgångna (invändiga rosten har gjort att dom svällt upp som en ballong och blivit dubbelt så breda högre upp), syns inte på bilden)
Då får jag väl ta bort plintarna helt enkelt.
 
Kan man inte spara 20 cm av stolpen och svetsa på en ny stolpe?
 
Z ZipLock skrev:
Kan man inte spara 20 cm av stolpen och svetsa på en ny stolpe?
Det hade man kanske kunnat? Det är inte för rostigt då? Närbild av en stolpe i ett staket med ytrost och avflagad svart färg, vilket indikerar slitage och möjlig renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inzoomad bild av ett rostigt metallrör sett inifrån med synlig slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borra hål i plintarna och fäst fästena i hålen med ankarmassa. Om röret inte vore rostigt skulke det funka direkt i röret också men även om rosten avstannar ser det lite svagt ut.
 
K
Hej!
Går det inte att slå ner en klenare profil invändigt o sedan täta ordentligt. Om röret svällt upp så har det nog stått vatten som frusit.
 
Det är ju flera mm gods kvar i dom rören. Ingen anledning att byta om de inte är markant sämre längre ner.

Alternativ ett skulle jag bara skarva dom till rätt höjd med en likadan profil och måla om dom.

Som alternativ två om jag är osäker på hur rostiga de är nertill så skulle jag kapa dom strax över betongen och sticka ner nya rör i de gamla så röret säkert är nere i själva plinten och sedan svetsa runt om. På så vis så blir det inte så noga med gamla röret. Förutsätter så klart att du kan få tag i rör i lämplig dimension. Samt att rören inte är fyllda med betong invändigt upp till plintens överkant. Men det är ju lätt att kolla med en tumstock.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Det där är ju bara ytrost som fått färgen att släppa.
En vinkelslip med lamellplatta och ett lager Hammerite eller liknande så är de som nya.
 
Tack för svaren!
Rören är ändå för korta för att återanvändas, ska bygga högre. När vattnet i rören har frusit har rören expanderat som en ballong. Så dom är körda.

Jag hade helst sluppit greja med svets (har ingen) och måla stålrör..

Kan man borra hål i plinten och fästa en stolpsko med typ 4x gängstavar + kemankare? Blir kanske svårt att få rakt?

https://www.beijerbygg.se/privat/sv...pskor/stolphallare-f-bult-97x97x150-900214613
 
L
Grundproblemet med det stolpfästet och fyra bult, och därtill en ännu längre stolpe på det. Det kommer bli klent och kommer svaja rätt duktigt.

Vilket tvärsnittsmått har stålprofilen egentligen?
Det finns ev. ytterligare en variant som blir billigare och starkare än det stolpfästet för 170:-.
Det är att kapa profiler 50-60 cm över plint och såga upp dem så du behåller kortsidorna. Bredsidan ska alltså bort och sedan sätta in stolpen i detta gapet, med genomgående bult/gängstång gärna M12, 3st per stolpe. Rostskydda de skapade plintjärnen, behandlas på båda sidorna, och se till att röret som fortsätter ner i plinten inte kan samla vatten (fyll ev med betong) innan stolpen monteras.
 
  • Gilla
roberob och 1 till
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Grundproblemet med det stolpfästet och fyra bult, och därtill en ännu längre stolpe på det. Det kommer bli klent och kommer svaja rätt duktigt.

Vilket tvärsnittsmått har stålprofilen egentligen?
Det finns ev. ytterligare en variant som blir billigare och starkare än det stolpfästet för 170:-.
Det är att kapa profiler 50-60 cm över plint och såga upp dem så du behåller kortsidorna. Bredsidan ska alltså bort och sedan sätta in stolpen i detta gapet, med genomgående bult/gängstång gärna M12, 3st per stolpe. Rostskydda de skapade plintjärnen, behandlas på båda sidorna, och se till att röret som fortsätter ner i plinten inte kan samla vatten (fyll ev med betong) innan stolpen monteras.
Hej!
Tänkte dra igång med detta projektet i vår och detta var ett bra tips. Den breda sidan är 90mm invändigt så det blir bra till en 95x95 stolpe, och godset är 5mm tjockt.
Vilken betong fyller jag röret med? Finbetong?
 
Redigerat:
L
Ja det går bra med finbetong eller grovbetong, det är ganska liten skillnad på dem man köper i säckar på 20/25 kg egentligen tycker jag.
 
Nytt_användarnamn_2024_12
R roberob skrev:
Hej!
Tänkte dra igång med detta projektet i vår och detta var ett bra tips. Den breda sidan är 90mm invändigt så det blir bra till en 95x95 stolpe, och godset är 5mm tjockt.
Vilken betong fyller jag röret med? Finbetong?
Jag skulle välja grovbetong då det är anpassat till grövregjitningar över 50mm såsom plintar mm..

https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/grovbetong?id=5511205

Finbetong är avsett för gjutningsarbeten om 20-100mm i tjocklek…

https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/finbetong?id=5511005
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.