Hej
Vi har haft platsbyggda garderober som vi rivit. Och innertaket har gått fram till de garderoberna tidigare. Så nu behöver vi sätta dit något där så den biten får samma höjd som resterande tak, utan att behöva byta ut hela taket. Någon som har tips på hur vi lättast kan göra det?
 
  • Ett öppet takutrymme med synliga träbjälkar omgivet av oavslutade gipsskivor, förmodligen under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
T ToT15 skrev:
Hej
Vi har haft platsbyggda garderober som vi rivit. Och innertaket har gått fram till de garderoberna tidigare. Så nu behöver vi sätta dit något där så den biten får samma höjd som resterande tak, utan att behöva byta ut hela taket. Någon som har tips på hur vi lättast kan göra det?
Vad är det för innertak?
 
R Rejäl skrev:
Vad är det för innertak?
Det ser ut att vara vanligt träplank.
 
Syftade nog på den vita delen? 😁
 
T Tompafix skrev:
Syftade nog på den vita delen? 😁
😅 det är original innertak som är från när huset byggdes på 70 talet. Jag googlade och det som kommer upp är: essca kryssplattor en sorts porös platta typ treetex.
Vet ej exakt vad det är
 
T ToT15 skrev:
Det ser ut att vara vanligt träplank.
Såhär ser det ut på en bit av taket. Dom vita verkar vara nå essca plattor
 
  • Träbjälklag och vitfärgade väggpaneler i interiör, möjlig renovering pågår, vinkel ger osäker rumsuppfattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har exakt samma problem. Jag behöver också sådana skivor för att komplettera ett tak. Hittar jag inga så kommer jag riva ner mina skivor och sätta gips i taket. I så fall kanske du vill ha mina gamla skivor? Var bor du?

Meddela gärna om du får tag på sådana skivor någon stans.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag har exakt samma problem. Jag behöver också sådana skivor för att komplettera ett tak. Hittar jag inga så kommer jag riva ner mina skivor och sätta gips i taket. I så fall kanske du vill ha mina gamla skivor? Var bor du?

Meddela gärna om du får tag på sådana skivor någon stans.
Ja gärna om du ändå ska riva ned dom.
Tar gärna emot.
Bor i Nykvarn. Du?
 
jag bor i Uppsala.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Det går ju att lösa även om det är lite tidskrävande.

Exakt vilket tjocklek har dom gamla skivorna som täcker övriga innertaket?

Man får sätta dit en bearbetningsbar skiva som är lika tjock, sedan med hjälp av stållinjal/rätskiva med med mattkniv eller liknande skapa spåren/mönstret av dom äldre skivorna, ev spackla i lite & sedan måla om hela innertaket.

Jag har för exempel återskapat flera meter mycket avancerad 120 år gammal stukaturlist med rosmönster & liljor i gamla STHLM lägenheter, så nästan allt går att fixa

MvH Jawen
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
För min del är det ett ganska litet rum. Så då låter det ju betydligt enklare att riva ner allt och sätta upp något nytt.

Var får man tag på gipsskivor med fasade kanter även på kortsidan?
 
Det jag syftade på var alltså fullstora gipsskivor med spackelkanter runt om.
 
J jawen skrev:
Det går ju att lösa även om det är lite tidskrävande.

Exakt vilket tjocklek har dom gamla skivorna som täcker övriga innertaket?

Man får sätta dit en bearbetningsbar skiva som är lika tjock, sedan med hjälp av stållinjal/rätskiva med med mattkniv eller liknande skapa spåren/mönstret av dom äldre skivorna, ev spackla i lite & sedan måla om hela innertaket.

Jag har för exempel återskapat flera meter mycket avancerad 120 år gammal stukaturlist med rosmönster & liljor i gamla STHLM lägenheter, så nästan allt går att fixa

MvH Jawen
Smart 👍🏻👍🏻
Det som är bra är att det ska sitta skjutdörrar där, så den delen som inte har det vita taket hamnar innanför garderoben. Så därför är det inte nödvändigt att mönstret behöver vara samma som de skivorna som sitter uppe 😊
Då kanske man ska skära av de vita skivorna rakt och sedan sätta en sån skiva där som du skriver.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.