R Rejäl skrev:
Jag vet inte vad som gäller ärldre hus men vid nyproduktion så gäller två utrymnings vägar enligt PBL:

Grundkravet där personer vistas mer än tillfällig är att det ska finnas två utrymningsvägar, exempelvis två trapphus eller dörrar direkt till det fria.
I vissa situationer kan en av dessa utrymningsvägar utgöras av fönster där personer själva kan ta sig ut och ner till marken eller få hjälp av räddningstjänstens stegutrustning. En förutsättning för det är att utrymningen kan ske på ett betryggande sätt.

[länk]

Men jag tänker att man vill väl ha den säkerheten oavsett krav eller inte om man byter fönster och dörrar i sitt hus..
Brandlarm är väl krav men sprinklers har jag inte stött på i en villa😊
Har varit med och projjat två korttidshem för funktionsnedsatta de senaste åren. Ett klart 2023 och de har fasta fönster i samtliga sovrum men sprinkler och brandlarm givetvis.
 
R
john68 john68 skrev:
Har varit med och projjat två korttidshem för funktionsnedsatta de senaste åren. Ett klart 2023 och de har fasta fönster i samtliga sovrum men sprinkler och brandlarm givetvis.
Ok, men det ör någ helt andra regler och lagar som gäller i korttidshem än småhus.
Men om sprinkler finns så låter det vettigt..
Förmodligen har dom fasta fönster av en anledning..
 
john68 john68 skrev:
Har varit med och projjat två korttidshem för funktionsnedsatta de senaste åren. Ett klart 2023 och de har fasta fönster i samtliga sovrum men sprinkler och brandlarm givetvis.
Jag tror inte heller det finns något som hindrar en småhusägare från att sätta in fasta fönster i sovrum. Men jag skulle själv inte vara 100% trygg om jag inte vet att jag kommer ut lätt, om jag väcks av brandlarmet och det brinner i hallen. 😊
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
E Erikhall skrev:
Jag tror inte heller det finns något som hindrar en småhusägare från att sätta in fasta fönster i sovrum. Men jag skulle själv inte vara 100% trygg om jag inte vet att jag kommer ut lätt, om jag väcks av brandlarmet och det brinner i hallen.
Har läst på och letat på nätet och allt tyder på att man behöver följa utrymningskraven som PBL kräver när det gäller utrymning att det ska finnas 2st utrymningsvägar oberoende av varandra i småhus..

https://www.brandskyddsforeningen.se/villa/utrymning/

Det ställs ju inte på sin spets förrän det händer något, men om någon skulle brinna inne och du inte som fastighetsägare har följt dessa så lär man bli ansvarig…
 
R Rejäl skrev:
Jag vet inte vad som gäller ärldre hus men vid nyproduktion så gäller två utrymnings vägar enligt PBL:

Grundkravet där personer vistas mer än tillfällig är att det ska finnas två utrymningsvägar, exempelvis två trapphus eller dörrar direkt till det fria.
I vissa situationer kan en av dessa utrymningsvägar utgöras av fönster där personer själva kan ta sig ut och ner till marken eller få hjälp av räddningstjänstens stegutrustning. En förutsättning för det är att utrymningen kan ske på ett betryggande sätt.

[länk]

Men jag tänker att man vill väl ha den säkerheten oavsett krav eller inte om man byter fönster och dörrar i sitt hus..
Brandlarm är väl krav men sprinklers har jag inte stött på i en villa😊
Två utrymningsvägar avser inte varje rum i en bostad utan bostaden som helhet.
 
R
Ulltand Ulltand skrev:
Två utrymningsvägar avser inte varje rum i en bostad utan bostaden som helhet.
Nja det ställs krav att:
Grundkravet i bostäder är att det ska finnas minst två utrymningsvägar. Utrymning från villa/småhus ska kunna ske utan hjälp av räddningstjänsten.

Från varje boningsrum eller annat rum där personer vistas mer är tillfälligt ska finnas antingen:
  1. En utgång till utrymningsväg (t.ex. trappa utanför bostaden).
  2. Utgång direkt till det fria i markplanet eller till en utvändig trappa eller en fast stege som leder till markplanet.
  3. Öppningsbart fönster med öppningens underkant högst 5,0 m över markplanet utanför.
  4. Genom ett annat närliggande rum i samma våningsplan som uppfyller kraven i punkt 1, 2 eller 3 om detta rum kan avskiljas från underliggande våning genom att stänga en eller flera dörrar.
Krav på fast stege gäller generellt om avståndet till mark från fönster överstiger 5 meter, detta gäller oberoende av räddningstjänstens insatstid.
 
R Rejäl skrev:
Nja det ställs krav att:
Grundkravet i bostäder är att det ska finnas minst två utrymningsvägar. Utrymning från villa/småhus ska kunna ske utan hjälp av räddningstjänsten.

Från varje boningsrum eller annat rum där personer vistas mer är tillfälligt ska finnas antingen:
  1. En utgång till utrymningsväg (t.ex. trappa utanför bostaden).
  2. Utgång direkt till det fria i markplanet eller till en utvändig trappa eller en fast stege som leder till markplanet.
  3. Öppningsbart fönster med öppningens underkant högst 5,0 m över markplanet utanför.
  4. Genom ett annat närliggande rum i samma våningsplan som uppfyller kraven i punkt 1, 2 eller 3 om detta rum kan avskiljas från underliggande våning genom att stänga en eller flera dörrar.
Krav på fast stege gäller generellt om avståndet till mark från fönster överstiger 5 meter, detta gäller oberoende av räddningstjänstens insatstid.
Precis punkt 4. Du går ut från rummet till ett närliggande som tex har ett öppningsbart fönster mot gatan.

Du kan inte utrymma från ett fönster på andra våning mot gården i bostadshus.
 
R
Ulltand Ulltand skrev:
Precis punkt 4. Du går ut från rummet till ett närliggande som tex har ett öppningsbart fönster mot gatan.

Du kan inte utrymma från ett fönster på andra våning mot gården i bostadshus.
Har alldrig varit med att man har godkänt fasta förnster i sovrum i småhus i enplanshus, men du kanske har något exempel på det?
Punkten fyra gäller väl bara för andra våning?
Varför skulle man inte kunna utrymma ifrån ett öppningsbart fönster på andra våning?

Observera att vi pratar småhus…
 
Redigerat:
Skulle aldrig sätta fast fönster i sovrum, oberoende av regelverk, självklart med undantag om det också finns altandörr i rummet. Ibland måste "sunt förnuft" tillämpas.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.